AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #1 Skrevet 12. februar 2012 Har du en deilig oppskrift på kjøttboller,kanskje med en spennende vri? Takker for tips....
Gjest Madelene1 Skrevet 12. februar 2012 #2 Skrevet 12. februar 2012 Et egg, salt, pepper og løk. De blir himla tørre da. Smaker ikke særlig godt. hehe.
missLynch Skrevet 12. februar 2012 #3 Skrevet 12. februar 2012 Disse er utrolig gode! Min lenke Lagde de fredag, og holdt på å forspise oss totalt...
fink Skrevet 12. februar 2012 #4 Skrevet 12. februar 2012 Jeg liker å lage spicy kjøttboller. Jeg pleier bare å "ta det på feelingen", derfor er oppskriften litt upresis. 400 g kjøttdeig 1 egg 1 ss potetmel En rød chili, finhakket (Ta med frøene hvis du vil ha ekstra hot) En stor neve hakket frisk basilikum (evt 1 ss tørket) Ca 1 ss paprikapulver 1/2 ts sort malt pepper ( og/eller en dæsj nykvernet pepper) 1 ts salt En halv rødløk, finhakket Ca 1 dl revet parmesan ( evt en sånn liten pose ferdigrevet) To fedd hvitløk, finhakket 1 ts soyasaus Bland godt og stek dem brune. Veldig gode til pastasaus eller som egen tapasrett.
Trillrund Skrevet 12. februar 2012 #5 Skrevet 12. februar 2012 De beste bollene lager jeg av lammekjøttdeig evt lammekjøttdeig blandet med karbonadedeig. Bruker å blande sammen med fetaost og rødløk (og hvis alle liker det: hvitløk), og så krydrer jeg med oregano, salt, pepper, paprika. Steker dem kort i varm panne for å få bruning og så får de gjøre seg ferdig i stekeovnen på 150 grader. Alle blir veldig glade når jeg serverer disse...
skruf Skrevet 12. februar 2012 #6 Skrevet 12. februar 2012 Jeg river opp (uten skorpa) noen skiver med dagsgammel loff, heller over litt melk og lar det trekke litt. Blander inn; 400g karbonadedeig 3 fedd finhakket hvitløk et egg revet parmasan salt pepper litt chilipulver Steker de i stekepanna
FruLuna Skrevet 12. februar 2012 #7 Skrevet 12. februar 2012 Brieboller med lime og tapasboller har jeg laget mange ganger med stor suksess
Ingis Skrevet 14. februar 2012 #8 Skrevet 14. februar 2012 Disse tyrkiske kjøttbollene, i kremet tomatsaus, er de beste jeg noen gang har smakt/laget:). Perfeksjon!
-Englefjes- Skrevet 14. februar 2012 #9 Skrevet 14. februar 2012 Disse kjøttbollene pleier å bli veldig gode. Blir litt ca-oppskrift siden jeg pliere å slumpe litt. 1/2 kg karbonadedeig Revet skall av 1 sitron (helst økologisk) Saften av 1/2-1 sitron En stor neve revet parmesan En god neve brødrasp (foretrekker loff, men ingers rugbrød har også blitt brukt) 1/2 dl melk (h-melk er best, men skummet funker det også) 1 tørket, knust chili (kan sløyfes) 1-2 fedd hvitløk, finhakket salt + pepper Legg brødraspen i bløt i melken, 5-10 min omtrent. Bland sammen alt i en bolle, form boller på størrelse med golfballer. Kan stekes i panne, men siden jeg er litt lat pleier jeg å steke dem i ovnen. Husker ikke helt hvor lang tid det tar, men 10-15 min på 200 gr er nok ikke så langt unna realiteten. Pleier å sjekke en bolle om de er ferdig stekte før jeg serverer. Når jeg gidder pleier jeg å "brenne" pepperet i stekepanna før jeg har det i kjøttbollene, det gir en skikkelig god nøtteaktig smak av pepperen. Ha ca 1 ss hele pepperkorn i tørr stekepanne, sett på sterk varme og rist dem. De er ferdige når de begynner å "poppe". Avkjøl, og knus i morter. Pepperen blir litt mildere når den brennes, så man må bruke litt mer enn normalt.
Gjest avocadoen Skrevet 14. februar 2012 #10 Skrevet 14. februar 2012 Kjøttdeig, egg, litt melk og most knekkebrø bruker jeg som "grunnoppskrift". Så tilsetter jeg andre ting om det er noe jeg vil ha i for å få mer smak :-)
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #11 Skrevet 14. februar 2012 Jeg er veldig glad i Tina Norströms greske kjøttboller med tzatziki til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå