Gå til innhold

Flytte med en katt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal snart flytte og da skal jo katten selvfølgelig være med.

Er redd om jeg kommer til å slippe den ut om natten, som jeg vanligvis gjør, når vi har komt til det nye huset og at den ikke kommer til å finne veien tilbake.

Burde jeg ha den inne en stund før jeg lar den gå ut rundt det nye huset? Isåfall, hvor lenge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør ha pus inne minst 2 uker, helst lenger. Min pus som er litt skremt av seg, holdt jeg inne i 4 uker.

Skrevet

De fleste vetrinærer og omplasseringshjem (dyrebeskyttelsen og lignende) pleier å anbefale 3-4 uker innetid i nytt hjem. Det for at katten skal venne seg til hjemmet, og lære seg at sånn lukter hjemmet mitt før de begir seg ut på eventyr. Da kan du være sikrere på at katten finner veien hjem igjen.

Er også lurt å være med pus ut den første uka h*n er ute, litt for å passe på og litt for at katten skal lukte hvor hjem er i relasjon til resten av nabolaget.

Ny katt til nytt nabolag er også en liten utfordring i forhold til hvor mange katter som bor der fra før, nye revirlinjer må trekkes opp og slossing *kan* forekomme.

• Liker 1
Skrevet

Mine katter har vært med på både flytting og ferie.

Jeg har aldri hatt de inne mer enn en uke, og det går veldig fint.

Det hadde vært noe helt annet om katten skulle flyttet til fremmede.

Da måtte den ha vendt seg til både nye mennesker og nytt sted.

Din katt har trygghet i deg.

Prøv deg frem med å ha den ute på dagtid først, å se hvordan den reagerer på det, og la en dør stå på gløtt om den vil inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...