Gå til innhold

Hva fikk big bang til å skje?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk the big bang til å skje

Det vil jeg si er svært usannsynlig, men, din påstand, din bevisbyrde! :)

:popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis et tre velter i skogen, og ingen er der for å verken se eller høre det, har det da i det hele tatt skjedd?

Ja. Beviset er lett å finne.

Kanskje du mente om det lager noen lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marregutt

Ja. Beviset er lett å finne.

Kanskje du mente om det lager noen lyd?

Nei, du misforstår min ype innsikt i verdens mysterier

Ok da, ny:

Dersom en stein faller fra fjellet og ned i havet. Men ingen hverken så eller hørte det, har det da noen gang skjedd?

Endret av Marregutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers er dette nok en anledning til å poste det eminente TED-foredraget til Sean Carroll.

Yey, TAKK! Nå har jeg vondt i forestillingsmuskelen og det liker jeg :jepp:

Ja :sjenert:

Men derfor forstår jeg ikke hvorfor atheister mener så bastant at SLIK er det, og at det ikke finnes noen gud. Jeg tror ikke på gud eller noen religion selv, men jeg mener det er rart om det ikke finnes en eller annen stor kraft der ute :sjenert:

De fleste ateister er vel enig i at det finnes mye vi ikke forstår ennå. Jeg personlig mener at det er lite sannsynlig at kraften/fenomenet/hvasomhelst som startet big bang tar form av en mann med skjegg som bryr seg om hvorvidt jeg bedriver hor.

Akkurat det med sannsynligheten bør jeg kanskje være litt forsiktig med å ta opp all den tid jeg mener at i mange av situasjonene der folk spør ''hvorfor skjedde dette'' så er svaret noe i retning av at det var mulig, og gitt tidshorisonten også sannsynlig. :lur:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Jeg prøver å forstå vitenskapen, men føler at det er masse ubesvarte spørsmål der også, slik som i religion.

Hvis big bang skjedde - hva fikk den til å skje? Hvorfor skjedde det? Det kan jo ikke bare ha skjedd uten videre. Jeg forstår bare ikke hvordan det hele startet. Hvor kom energien til big bang fra? Hvor kom den energien fra igjen?

Hvorfor går alt i sykluser og kretsløs? Det må være en grunn til det?

Det virker så meningsløst at alt skjer uten en grunn.

Vitenskapen vet ikke hva som fikk big bang til å intreffe, ei heller hvorfor. Eneste som teorien sier er at forholdene lå tilrette for det. Vi har kjennskap helt frem til tiden rett etter the big bang, men selve smellet vet vi ingenting om. I følge teorien var all energi, som senere ble til masse når universet kjølte seg ned, samlet i et enkelt punkt. I denne singulariteten lå derfor energien som var nødvendig for å danne all kjent masse og energi som vi omgir oss med i dag.

Du har helt rett når det gjelder sykluser, i stjernene blir lette grunnstoffer som Hydrogen og Helium fusjonert sammen til tyngre, før de slynges ut i verdensrommet når stjernene til slutt eksploderer.Denne fusjonen danner energi som midlertidig motvirker at stjernene kollapser av sin egen gravitasjon.

De aller tyngste grunnstoffene, som for eksempel gull, derimot krever mer energi og blir kun dannet under de kraftigste eksplosjonene der en supernova eksploderer. Det er derfor det er så lite av disse i verden. Alle disse stoffene kumper seg etterhvert sammen i rommet som følge av tyngdekraft og nukleære fysiske krefter. Da dannes etterhvert planeter og nye stjerner. På planetene og i stjernene resirkuleres disse stoffene og en del av disse er kroppen din bygd opp av. På den måten kan man si at DU er et produkt av stjernene og stjernestøv.

En teori er at etterhvert som tiden går vil universet ha fusjonert alt som kan fusjoneres.Da vil det ikke være igjen noe som kan få stjernene til å skinne og all masse vil ha gått over til energi. Da vil kosmos være et sted der ingenting eksisterer og ingen prosesser foregår. På den måten kan man si at også tiden stopper opp, denne teorien kalles heat death. Men det er milliarder av år frem til dette, og innen da har også vår nærmeste stjerne, solen, brent opp alt sitt brensel, slukt jorden og ha eksplodert for lenge siden.

Dyster fremtid med andre ord :-P

Anbefaler forresten en dokumentarserie som heter "Wonders of the Universe", den forklarer dette på en meget god måte :)

Endret av Egil89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det være en grunn? Holder det ikke med en årsak?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien har vist oss at vitenskapseliten alltid har vært altfor sikre på seg selv.

Gruppetenking sux.

Anonymous poster hash: f28e9...0c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du misforstår min ype innsikt i verdens mysterier

Ok da, ny:

Dersom en stein faller fra fjellet og ned i havet. Men ingen hverken så eller hørte det, har det da noen gang skjedd?

Ja, for du sier at HVIS en stein faller ned fra fjellet og ned i havet, så da har det jo skjedd. Det blir som den lyden fra treet i skogen, fysikkens regler slutter ikke å fugnere bare fordi mennesket ikke er der for å observere dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at big bang skjedde er åpenbart at noe ikke forhindret det å skje. Fysiske lover og logikk eksisterte ikke før det skjedde. Så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver å forstå vitenskapen, men føler at det er masse ubesvarte spørsmål der også, slik som i religion.

Hvis big bang skjedde - hva fikk den til å skje? Hvorfor skjedde det? Det kan jo ikke bare ha skjedd uten videre. Jeg forstår bare ikke hvordan det hele startet. Hvor kom energien til big bang fra? Hvor kom den energien fra igjen?

Det virker så meningsløst at alt skjer uten en grunn.

Men derfor forstår jeg ikke hvorfor atheister mener så bastant at SLIK er det, og at det ikke finnes noen gud. Jeg tror ikke på gud eller noen religion selv, men jeg mener det er rart om det ikke finnes en eller annen stor kraft der ute :sjenert:

"hvem skapte gud?" er vel det typiske kontraspørsmålet her. Sier du A får du også si B. En slik stor intelligent kraft må antageligvis være like komplekst som universet det skapte og vel så det, og dens eksistens krever følgelig en tilsvarende detaljert vitenskapelig forklaring.

Hadde ært artig om verden var full av magi, fantasi og en higher purpose etc men hvor sansynlig er det egentlig? For meg høres det ut som ønsketenkning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bør lese boken "Gud - en vrangforestilling"? http://no.wikipedia.org/wiki/Gud_%E2%80%93_en_vrangforestilling

Den besvarer nok man av de spørsmålene som ofte kommer opp i slike diskusjoner.

Når det gjelder hva som skjedde før "big bang" eller konseptet så er det flere forskjellige teorier, og de fleste er så kompliserte at det er vanskelig å begripe med mindre du er dypt inne i teoretisk fysikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Historien har vist oss at vitenskapseliten alltid har vært altfor sikre på seg selv.

Gruppetenking sux.

Hvilken historie? Den som har brakt oss de utroligste vitenskapelige nyvinninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken historie? Den som har brakt oss de utroligste vitenskapelige nyvinninger?

Jeg skiller mellom teoretikere og oppfinnere

Anonymous poster hash: f28e9...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...