Gå til innhold

Kaffe - skrivemåte


Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Nå har jeg lest i en del innlegg at folk skriver "trakterkaffe". Det heter da virkelig "traktekaffe". Er det blitt tillatt å skrive førstnevnte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg lest i en del innlegg at folk skriver "trakterkaffe". Det heter da virkelig "traktekaffe". Er det blitt tillatt å skrive førstnevnte?

Iiik :sjokk:

En r for mye i et sammensatt ord :daane:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det kommer vel av at man sier kaffetrakter, regner jeg med.

Sikkert. Imidlertid, i dette tilfellet dreier deg seg om at førsteleddet består av et verb (her: "trakte"), slik det jo også er i koke-kjøtt, kjæle-dyr, lese-lekse, osv.

Når det er sagt, så er det på ingen måte en ulogisk feil. For veldig mange sammensetninger er jo slik at det første leddet refererer til hvor noe kommer fra. F.eks. automatkaffe, kantinekaffe, industrimat, oslodialekt, restaurantmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert. Imidlertid, i dette tilfellet dreier deg seg om at førsteleddet består av et verb (her: "trakte"), slik det jo også er i koke-kjøtt, kjæle-dyr, lese-lekse, osv.

Når det er sagt, så er det på ingen måte en ulogisk feil. For veldig mange sammensetninger er jo slik at det første leddet refererer til hvor noe kommer fra. F.eks. automatkaffe, kantinekaffe, industrimat, oslodialekt, restaurantmat.

Ja, kaffen kommer jo ut av en trakter, så jeg skjønner ikke helt at det skulle være "ulovlig" å kalle kaffen trakterkaffe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iiik :sjokk:

En r for mye i et sammensatt ord :daane:

Du kan iiiike så mye du vil, men faktum er at for folk med litt kunnskaper, ser du ut som en idiot hvis du skriver "trakterkaffe" istedenfor "traktekaffe". Det samme gjelder folk som skriver "mensensmerter" eller "syntes" når de mener "synes".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Du kan iiiike så mye du vil, men faktum er at for folk med litt kunnskaper, ser du ut som en idiot hvis du skriver "trakterkaffe" istedenfor "traktekaffe". Det samme gjelder folk som skriver "mensensmerter" eller "syntes" når de mener "synes".

Ikke umiddelbart enig. Jeg anser meg selv for å være en person med litt kunnskaper, men jeg betrakter allikevel ikke folk som begår slike skrivefeil som idioter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan iiiike så mye du vil, men faktum er at for folk med litt kunnskaper, ser du ut som en idiot hvis du skriver "trakterkaffe" istedenfor "traktekaffe". Det samme gjelder folk som skriver "mensensmerter" eller "syntes" når de mener "synes".

Jeg har mange slike skrivefeil selv, og kan generelt lite om språk. Når det er sagt så vet jeg at jo mer kunnskap folk har, jo mer reflekterte blir de gjerne. Og da er sjansen mindre for at de kaller andre idioter basert på skrivefeil.

Jeg håper at folk bruker det språket de er i besittelse av, på den måten de behersker, uten å føle seg som idioter. At språket vi bruker gir andre et inntrykk er klart. Samtidig vil nok de som behersker rettskriving bra og samtidig er idioter kunne se ut som genier utenfra. Det synes jeg at er det virkelige problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke umiddelbart enig. Jeg anser meg selv for å være en person med litt kunnskaper, men jeg betrakter allikevel ikke folk som begår slike skrivefeil som idioter.

Jeg har mange slike skrivefeil selv, og kan generelt lite om språk. Når det er sagt så vet jeg at jo mer kunnskap folk har, jo mer reflekterte blir de gjerne. Og da er sjansen mindre for at de kaller andre idioter basert på skrivefeil.

Jeg håper at folk bruker det språket de er i besittelse av, på den måten de behersker, uten å føle seg som idioter. At språket vi bruker gir andre et inntrykk er klart. Samtidig vil nok de som behersker rettskriving bra og samtidig er idioter kunne se ut som genier utenfra. Det synes jeg at er det virkelige problemet.

Jeg overdrev nok litt i innlegget mitt, jeg tror bare jeg traff kokepunktet. Jeg er så lei av at hver gang vi diskuterer språk på språkforumet for tiden, så kommer en eller annen språkuinteressert person og sutrer over hvor pretensiøse vi er og at vi bryr oss om helt feil ting. Jeg er utrolig lei av å måtte forsvare ønsket om korrekt bruk av norsk språk til folk som ser ut til å ha bestemt seg for at det ikke er verdt noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kaffen kommer jo ut av en trakter, så jeg skjønner ikke helt at det skulle være "ulovlig" å kalle kaffen trakterkaffe.

Den kommer ut av en trakt, ikke en trakter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan iiiike så mye du vil, men faktum er at for folk med litt kunnskaper, ser du ut som en idiot hvis du skriver "trakterkaffe" istedenfor "traktekaffe". Det samme gjelder folk som skriver "mensensmerter" eller "syntes" når de mener "synes".

Idiot, faktisk :fnise:

Hvorfor har du komma etter kunnskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange steder i ferskvaredisker at de reklamerer for "Eggesalat",

men selv om de inneholder egg, så er det da ikke noe eggende ved dem?

Egg-salat heter det vel, skulle jeg mene. :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Ser mange steder i ferskvaredisker at de reklamerer for "Eggesalat",

men selv om de inneholder egg, så er det da ikke noe eggende ved dem?

Egg-salat heter det vel, skulle jeg mene. :jepp:

Nei, "egg" får fuge-e ved sammensetninger, så dermed heter det eggesalat, eggerøre, eggeplomme, eggelikør, osv. Hvis noen tror at det ikke skal være fuge-e her, kommer det nok helt sikkert av påvirkning fra engelsk.

Merk for øvrig at det bare er når man snakker om egg i matsammenheng at dette gjelder. Det heter jo for eksempel eggløsning, og ikke eggeløsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig sant? :klo: Jøss...det visste jeg ikke.

Betyr det at vi spiser isekrem til dessert også?

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den kommer ut av en trakt, ikke en trakter.

Jeg har en kaffetrakter, ikke en kaffetrakt, og det er trakteren kaffen kommer ut av. Kaffetrakt er sikker fint det også. Blir kaffen god?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...