Gå til innhold

Vurderer å bli veggis

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan dere gi meg noen god argumenter for og imot? :sjenert:

Jeg syns så synd på det stakkars, forsvarsløse dyrene - vi behandler dem bare som en materiell vare, og spiser dem. Vi spiser livene deres, som om livene deres ikke er verdifulle. Vi masseproduserer kjøtt, egg og melk for menneskets ego. Dyrene lever ikke fullverdige liv, og de lever bare fordi vi skal dra nytte av dem. Jeg syns det er forkastelig. I dag spiste jeg død fisk på brødskiva til frokost, og fikk så dårlig samvittighet. Den stakkars makrellen i tomatsaus, har blitt drept, bare så jeg kan spise den, og glemme den igjen.

Samtidig spiser jo "alle" kjøtt. Det er slitsomt å skille seg ut. Vil jeg virkelig gi opp biff med bearnaise saus? Vil jeg virkelig drikke soyamelk istedenfor kumelk? Vil jeg slutte å spise grandis? Vil jeg være til bry? Vil jeg bruke krefter på å ha en annerledes livsstil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis du skal bli vegetarianer er det jo forskjellige "typer" som går ann å velge mellom, veganer er ikke kjøtt eller noe i fra dyr i det hele tatt. laktoveganer er når man kan spise melkeprodukter, og laktoovo er når du kan spise melk og egg.

når du skal spise på restaurant, sier du i fra hvilke vegetarianer du er og da skal kokken respektere det, og gjøre sånn at din mat ser likest mulig ut som de andre sin. men det dummeste en kokk eller servitør hører er at noen sier at de er vegetarianer, men kan spise skalldyr. det har ingenting med det å være vegetarianer.

hvis du virkelig bryr deg om dyrene er det ikke slitsomt å ha en annerledes livsstil...

Skrevet

Hvorfor ikke skifte til litt andre produkter? Kan forsatt spise kjøtt, men fisk som eg fanget på en bærekraftig måte, dyr som har levd et litt lengre liv osv?

• Liker 3
Skrevet

Flott at du vil bli veggis!

Jeg synes det er mye viktigere at du følger egen moral og etikk enn å bekymre deg for å skille seg ut. Selv er jeg veganer og drøyde en stund med å bli det fordi jeg ikke ville skille meg ut. Men vet du hva? Da jeg tok steget har jeg ikke angret et sekund og det sosiale har ikke vært vanskelig i det hele tatt :)

Du kan jo prøve i noen uker og se hvordan det går? Du har iallefall ingenting å tape :)

Anbefaler disse matbloggene:

http://veganmisjonen.blogspot.com

http://veganeren.com

http://vegetarbloggen.com

• Liker 2
Skrevet

Om du ikke blir 100% veganer/vegeterianer med det samme, så er det jo også en god ting å spise MINDRE kjøtt. Evt. så er det mulig å holde seg til viltkjøtt og vill fisk, de har jo ikke levd et liv for å spises av mennesker.

• Liker 3
Skrevet

Kan du ikke bli deltids-vegetarianer til å begynne med? Du spiser vegetarmat hjemme og bestiller det når det er tilgjengelig på restaurant, men på søndagsmiddagen hos bestemor så kan du kanskje tillate deg å smake litt på svinesteken for å ikke skape ekstra bry? Det kan jo være greit å prøve seg litt frem i en overgangsperiode.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Du har allerede funnet mange argumenter. For min del er det miljømessige en viktig faktor. Det krever enorme mengder ressurser å produsere kjøtt.

Synes ikke du trenger å tenke at vegetarianer er et mål, det blir ofte en naturlig prosess. Jeg begynte med å kjøpe økologisk og sluttet deretter med å spise kjøtt. Så kuttet jeg fisk. Nå spiser jeg nesten vegansk. Men jeg er absolutt ikke veganer, bare kjøper alternativer som havremelk og havrefløte når det er tilgjengelig osv.

Jeg tror det er vanskelig å bli vegetarianer på en dag, selv om folk selvfølgelig greier det også.

Føler sjelden at jeg er til bry. De fleste har forståelse for at jeg er imot den industrielle produksjonen av kjøtt, de er faktisk enige.

Vil bare legge til at jeg ikke savner kjøtt. :)

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke akkurat noe "ekteskap" å bli veggis! Jeg kaller ikke meg selv for vegetarianer, men jeg spiser så godt som ikke kjøtt, - iallefall ikke som hovedrett. Spiste kalkun julaften. Det syns jeg er godt. Bryr meg lite om kjøtt og svaner det ikke.

Jeg vil derimot gjerne være flinkere til å spise mer fisk, og da fortrinnsvis ikke oppdrettsfisk.

Jeg finner nesten ingen gode grunner til å spise kjøtt:

- Helsemessig har man det bedre uten.

- Det er grotesk hvordan vi lar dyr lide unødvendig. De mishandles i live og er livredde på turen til slakteriet! Pga moderne oppdrettsmetoder er de enda mindre sunne enn tidligere.

- Giftstoffer akkumuleres oppover i næringskjeden.

- Økologisk betraktet er kjøttproduksjon uheldig.

- Det smaker ikke spesielt godt.

Global solidariritet i forhold til sultproblematikk bryr jeg meg derimot ikke om. Solidariteten og ansvarligheten går ikke motsatt vei. De må først ta ansvar for sitt eget bidrag i befolkningseksplosjonen.

Mitt råd er: Det trenger ikke å være enten eller. Du trenger ikke å inngå et irreversibelt løfte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...