Gå til innhold

Smerter i ledd og musklær

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eg har i mange år hatt smerter i muskler og stivhet i kroppen. Har merket det spesielt i høst/vinter/vår tida og ved veir forandringer (har tenkt at jeg har vært litt giktisk) Har aldrig gått til lege med dette men det har plaget meg en god del. Hadde Bakers Cyste i kne 97 og opererte vekk. Etterpå en del smerter ved belastning i ca 5 år så gradvis litt bedre. Det siste året har jeg hatt mye smerter. Flere ganger vont i øverste del av ryggsøyle som har spredd seg til nakke og gitt nakkekink med varighet ca en uke før noe bedring. Har konstant vond korsrygg og stvner slik at det gjør vondt å endre stilling. Har og mye vondt i haleben. Fingrende er og ofte stive med noe smerter. Har siste tida hatt depresjon og gått på cpralex ca 1 år. Mange belastninger jobb og privat. Har nå fått ny hevelse og sterk smerte i kne og vansker med å gå. Har dette noen sammenheng. Bør eg sjekkes for leddgikt el fibromyalgi? Noen med likn erfaring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har i mange år hatt smerter i muskler og stivhet i kroppen. Har merket det spesielt i høst/vinter/vår tida og ved veir forandringer (har tenkt at jeg har vært litt giktisk) Har aldrig gått til lege med dette men det har plaget meg en god del. Hadde Bakers Cyste i kne 97 og opererte vekk. Etterpå en del smerter ved belastning i ca 5 år så gradvis litt bedre. Det siste året har jeg hatt mye smerter. Flere ganger vont i øverste del av ryggsøyle som har spredd seg til nakke og gitt nakkekink med varighet ca en uke før noe bedring. Har konstant vond korsrygg og stvner slik at det gjør vondt å endre stilling. Har og mye vondt i haleben. Fingrende er og ofte stive med noe smerter. Har siste tida hatt depresjon og gått på cpralex ca 1 år. Mange belastninger jobb og privat. Har nå fått ny hevelse og sterk smerte i kne og vansker med å gå. Har dette noen sammenheng. Bør eg sjekkes for leddgikt el fibromyalgi? Noen med likn erfaring.

Det skader aldri å få undersøkt kroppen, når du går med konstante smerter.

Det er så pass lang ventetid på å komme til hos spesialister at det er like greit å gjøre det først som sist.

Jeg har ikke tålmodighet til å gå og vente med smerter , jeg vil ha dem bort så jeg har vært til revmatolog og nylig tatt MR og venter nå på ny innkalling til revmatologen. Og håper da at jeg skal få ett svar på hva som feiler meg.

Skrevet

Bakers cyste har jo en relasjon til leddgikt, så med de symptomene du begynner å få nå bør du nok få en sjekk hos en revmatolog, ja.

Skrevet

Først og fremst kan en lege ta et sett enkle blodprøver som kan påvise leddgikt av forskjellige typer (f.eks immunreaksjon). I tillegg kan du be om å få urinsyre-nivå sjekket, da det ikke er umulig at du har urinsyregikt, og dette ikke vises på immunreaksjon-prøve. Et klassisk tegn på dette er forresten akutt smerte i store tåledd (andre ledd også).

Du kan ta MR for å undersøke kneet (se om det f.eks er artritt eller artrose).

Selv har jeg urinsyregikt (arvelig kronisk type), og slet mye med å få god nok informasjon, særlig fordi jeg er relativt ung (23). Jeg gjorde følgende:

- samlet blodprøve-"bevis" fra lege

- tok MR av leddene det gjaldt, fikk med CD med bilder

- fikk diagnose av privat spesialist, med anbefaling om medisin, siden legen min ikke hadde peiling på dette. Spesialist så på bildene på CD og blodprøveresultater.

- gikk til fastlege med brevet og fikk medisin på blå resept

Hvis du har resurssene til det, ville jeg prøvd å snakke med spesialist når du har testene på plass. Selv fikk jeg beskjed om 6mnd venteliste på en ENKEL konsultasjon med offentlig spesialist i Oslo.

Da kontaktet jeg privat spesialist, og betalte 2000kr, men "reddet" 6mnd av livet mitt fordi jeg fikk vite om behandling og avkreftet en del feiltolkninger fra offentlige leger.

Hvis du er så "heldig" å ha en vanlig type gikt, kan du med hell få god behandling og råd. :) Lykke til!

Skrevet

ang fibromyalgi er det ca 18 punkter (tenderpoints)som utgjør en slags brennende smerte som kan vedvare over lengre perioder. Hodepine, søvnproblemer og indre frost er andre symptomer, samt endel flere. Synsforstyrrelser, depresjon og stivhet i ledd slik du skriver selv.

Stress og din psykiske mentale helse kan være grunn til at du har utviklet fibromyalgi, og siden du har vært plaget i mange år ville jeg kontaktet fastlege og blitt undersøkt. Da trykker man på disse triggerpunktene for å kjenne etter om du er øm ovs. Ved fibromyalgi gjør det altså vondt dersom man trykker på disse punktene..

De spør også om hvordan du har det og om du har opplevd noe som har påvirket deg på noen måte. Bestill time hos fastlege og sjekk det opp.

Samtidig så anbefaler jeg deg at dersom du får diagnosen fm, så er lavkarbo sammen med fysisk aktivitet noe som demper smertene. Da spesielt fysisk aktivitet. Lavkarbo har jeg bare fått tilbakemeldinger om at har funket hos enkelte, men verdt å prøve dersom du har diagnosen.

Lykketil!!

Skrevet

Har lenge tenkt på å få sjekket dette og har fra og til hatt noen mistanker. Men vil jo helst vøre frisk og har utsatt. Glemte og å si eg føler meg totalt utmattet for tida. Ingen tiltak og livet består av jobb, sofa og sover så mye eg kan...Dvs i uka ca t og helg 12 timer. Har ikke prikking i tær men dovner mye i hender fingrer. Kan f eks kun sove på ryggen eller så mister eg følelse, begynner å prikke i hender..

Tusen takk for svar!

Skrevet

Det er viktig å sjekke for d-vitamin mangel. Man kan få smerter i ledd og muskler, samt feks depresjon ved mangelsykdom.

Skrevet

Fibromyalgi er bare et annet navn for "udefinerte vandrende smerter" og tas ikke alvorlig av noen i det norske helsevesenet. Årsaken antas å være psykisk.

Skrevet

Fibromyalgi er bare et annet navn for "udefinerte vandrende smerter" og tas ikke alvorlig av noen i det norske helsevesenet. Årsaken antas å være psykisk.

jobber selv i helsevesenet og sykdommen blir nå tatt i større grad på alvor da det er endel som ikke er istand til å jobbe og fungere i hverdagen nettopp på grunn av denne sykdommen. men tidligere var fibromyalgi bare et annen navn for udefinerte vandrende smerter, men det var før det ble forsket mer rundt sykdommen og flere og flere har utviklet den. Og sant som du sier at det er det psykiske som er den største årsaken til den.

• Liker 1
Skrevet

jobber selv i helsevesenet og sykdommen blir nå tatt i større grad på alvor da det er endel som ikke er istand til å jobbe og fungere i hverdagen nettopp på grunn av denne sykdommen. men tidligere var fibromyalgi bare et annen navn for udefinerte vandrende smerter, men det var før det ble forsket mer rundt sykdommen og flere og flere har utviklet den. Og sant som du sier at det er det psykiske som er den største årsaken til den.

Jeg blir litt pissed av at folk rakker ned på fibromyalgi. For det første, er flere typer fibromyalgi nesten utelukkende fysiske. For det andre, er kropp og psykisk tilstand ALLTID koblet. Den ene kan ikke behandles uten den andre.

De fleste sykdommer skaper psykiske plager, og de fleste psykiske plager fører til fysiske symptomer. På nevralt nivå vil alle psykiske sykdommer ha et fysisk grunnlag.

Min egen sykdom blir kraftig forverret av stress, på grunn av effekten stress har på metabolismen. Det betyr ikke at den er "psykisk".

Gleder meg til et helsevesen der forståelsen for dette er integrert.

Skrevet

Jeg blir litt pissed av at folk rakker ned på fibromyalgi. For det første, er flere typer fibromyalgi nesten utelukkende fysiske. For det andre, er kropp og psykisk tilstand ALLTID koblet. Den ene kan ikke behandles uten den andre.

De fleste sykdommer skaper psykiske plager, og de fleste psykiske plager fører til fysiske symptomer. På nevralt nivå vil alle psykiske sykdommer ha et fysisk grunnlag.

Min egen sykdom blir kraftig forverret av stress, på grunn av effekten stress har på metabolismen. Det betyr ikke at den er "psykisk".

Gleder meg til et helsevesen der forståelsen for dette er integrert.

skrev jeg noe som fikk deg til å tro at jeg rakker ned på personer med fibromyalgi? Jeg fikk selv diagnosen når jeg var 19 år, så det sier seg selv at jeg støtter personer som er rammet av sykdommen da jeg selv vet hvordan den fungerer.

Skrevet

Jeg for min del er pådyttet en "type diagnose" fibro av legen min uten at det er utredet på noe vis. Jeg har IKKE fibro, det er jeg 110% sikker på fordi jeg trener aktivt og har gjort i mange år. Jeg har ikke "diffuse vandrende smerter, magetrøbbel osv". Jeg har spesifikke problemer med muskler og ledd.

Men fordi jeg har en veldig lang historie med psykisk overbelastning og omsorgssvikt, så må jeg liksom ha fibro også.

Jeg kunne kommet til lege med beinet i en plastsekk, og jeg hadde fått beskjed om å ta ibux og ikke stresse.. Og her sees fibro på som kun "fremkalt av for mye tankevirksomhet" og ikke reelle plager. (om jeg hadde hatt fibro)

Helvetes irriterende.

Skrevet

Da bytter du lege til du finner en som tar deg på alvor. Evt går privat.

Skrevet

skrev jeg noe som fikk deg til å tro at jeg rakker ned på personer med fibromyalgi? Jeg fikk selv diagnosen når jeg var 19 år, så det sier seg selv at jeg støtter personer som er rammet av sykdommen da jeg selv vet hvordan den fungerer.

Nei, jeg skulle replyet til personen over, sorry. :)

Skrevet

Trådstarter her:) Må ta tak å få sjekka ut litt skikkelig. Sliter med å komme meg igang. Bare det å bestille legetime er ork og så når eg først er der føler jeg at jeg ikkje klarer å formidle hvordan jeg har det. Har en jobb der jeg gjør mange avtaler og mange er avhenig av ar jeg stiller. Å være borte er ubehaglig då det fører til avlysninger el manglende oppfølging. Ingen tar mine ting når jeg er borte. En legetime betyr for meg 14 mil ekstra køyring i tilegg til 6 mil t/r jobb. Det er faktisk et ork bare det. Av og til tenker eg eg hadde trengt en sykemelding en periode men men.... Trivst egentlig bra på jobb men blir så himla sliten at jeg ikkje orker trening eller sosial samhandling når jeg har fri. Har mer en nok med å følge opp barna med lekser og det er det. Klarer feks ikke å se TV/høre radio pga det er slisomt. Hvordan formidle dette på en god måte til lege. Er ikke en person som har vært mye sykemeldt, sist var 2 uker i 2008 da jeg hadde ekstrem svimmelhet og influensasymptomer. Nei eg må skjerpe meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...