Glasögon Skrevet 11. februar 2012 #1 Skrevet 11. februar 2012 Hei! Jeg har lest mye om både vernepleie og sykepleie, men klarer ikke å bestemme meg for hvem jeg vil velge. Så jeg har noen spørsmål jeg håper dere orker å svare på Først så håper jeg noen kan forklare meg en gang for alle hva som er den store forskjellen på de to yrkene? Slik mine interesserer er nå, så er jeg veldig interessert i psykiatri. Jeg kommer ikke inn på psykologi, og tror også at det hadde blitt hakket for krevende for meg. Derfor lurer jeg på hvilken av de to utdanningene som passer best hvis jeg f.eks vil jobbe på en psykiatrisk avdeling? Jeg vet begge utdanningene har videreutdanning i psykatri.. Jeg hadde mange flere spørsmål, men jeg klarte å glemme dem, hehe! Takk for svar
Naughty_Angel Skrevet 11. februar 2012 #2 Skrevet 11. februar 2012 Vernepleien er mer psykologi.. Går der selv og stortrives :)Sykepleien er mer medisin.. Kort forklart 1
lulle Skrevet 11. februar 2012 #3 Skrevet 11. februar 2012 Men det jobber flest sykepleiere i psykiatrien tror jeg ........
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #4 Skrevet 11. februar 2012 Jeg har møtt mange flere sykepleiere i psykiatrien enn vernepleiere. Jeg tror begge deler er ganske relevant, men som sykepleier vil man få mer ansvar for ting som medisiner og sårstell etc om man jobber på en avdeling. Det viktigste når man jobber i psykiatrien er helt klart hvordan man er som person, akkurat hva slags utdanning man har er ikke så relevant mener jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #5 Skrevet 11. februar 2012 Litt utenfor tema, men jeg lurer på hvordan det var å studere vernepleie? Jeg vurderer nemlig å gjøre det. Jeg har prøvd litt forskjellig, men er ikke fornøyd med mine studievalg hittil. Jeg er veldig glad i å være med å hjelpe mennesker (barn) og være med deres utvikling, derfor jeg prøvde meg på lærerutdanning, men jeg syntes det ble feil. Så jeg vurderer veldig mye å studere vernepleie. Jeg har ei venninne som er utdannet som det, hun jobber i en barneskole og følger et barn som er funsjonshemmet, og hun trives veldig godt med jobben. Hun har mye ansvar og er med å lage rammeplaner for den avdelingen. Hun synes det er utfordrende og bra jobb. Jeg en veldig sympatisk person, men jeg mangler heller ikke evnen til å sette grenser, så yrket tror jeg kan passe veldig fint for meg. Men det er mest selve gjennomføringen av studiet jeg lurer på hvor vanskelig det er?
stella K Skrevet 11. februar 2012 #6 Skrevet 11. februar 2012 jeg er vernepleier og jobber i psykiatrien. på min avdeling er vi syv vernepleiere og to sykepleiere, så jeg er ikke enig i at det alltid er flest sykepleiere. som vernepleier og sykepleier er man ansatt som miljøterapeut i psykiatrien og oppgavene blir de samme. vernepleier legger ogsp til medisin og kan også ha med stell og gjøre, så det behøver ikke være kun sykepleierne som gjør dette i psykiatrien. Siden jeg selv er vernepleier så vil jeg selvsagt anbefale å bli det. Utdannelsen gir MANGE flere muligheter hvis du skulle bli lei psykiatrien. Jeg erfarer selv at psykiatrien kan være veldig spennende,men man kan nok trolig ønske seg noe litt mer "rolig " etter 10 år (som jeg har vært der). bare spør hvis du lurer på noe mer 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #7 Skrevet 11. februar 2012 jeg er vernepleier og jobber i psykiatrien. på min avdeling er vi syv vernepleiere og to sykepleiere, så jeg er ikke enig i at det alltid er flest sykepleiere. som vernepleier og sykepleier er man ansatt som miljøterapeut i psykiatrien og oppgavene blir de samme. vernepleier legger ogsp til medisin og kan også ha med stell og gjøre, så det behøver ikke være kun sykepleierne som gjør dette i psykiatrien. Siden jeg selv er vernepleier så vil jeg selvsagt anbefale å bli det. Utdannelsen gir MANGE flere muligheter hvis du skulle bli lei psykiatrien. Jeg erfarer selv at psykiatrien kan være veldig spennende,men man kan nok trolig ønske seg noe litt mer "rolig " etter 10 år (som jeg har vært der). bare spør hvis du lurer på noe mer Jeg blir vernepleier til sommeren, og ønsker også å jobbe innen psykiatrien. Hvordan fikk du jobben? Har du videreutdanning? Her jeg bor søkes det kun etter spl/vpl med videreutdanning. Noen tips?
stella K Skrevet 11. februar 2012 #8 Skrevet 11. februar 2012 Jeg blir vernepleier til sommeren, og ønsker også å jobbe innen psykiatrien. Hvordan fikk du jobben? Har du videreutdanning? Her jeg bor søkes det kun etter spl/vpl med videreutdanning. Noen tips? har ingen videreutdanning. fikk først vikariat og så ble den fast. mange steder i psykiatrien de søker miljøterapeut uten videreutdanning. det dukker nok opp noe snart vanskelig å få fast rett etter høyskole. Men vikariat er en god start og da har du jo en fot innenofr
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #9 Skrevet 11. februar 2012 Det er riktig at sykepleierne har mer medisinfokus, men jeg vil heller si at vernepleiere har mer psykiatri / pedagogikk fokus enn rent psykiatrifokus. (i forhold til sykepleiere) Er vernepleier selv, og har en venninne som har gått sykepleie parallellt med meg. Første året var ikke så forskjellig i utdanningen, men fra andre år var vi veldig forskjellig. Vernepleiere har som sagt mer pedagogikk og generelt mer om funksjonsnedsettelser(men ikke med sykdomsblikk). Anbefaler absolutt vernepleie, har ikke angret en dag på det valget, men tror nok jeg hadde trivdes som sykepleier også. Jobber med psykisk utviklingshemmede, noe jeg ikke hadde trodd at jeg ville like - men det gjør jeg! Stortrives med det!
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2012 #10 Skrevet 12. februar 2012 Da tok jeg sjanen og leverte søknad på samordna med vernepleie som førstevalg. Så nå håper jeg at det blir 3 morsomme og læreriket år på HiOA Det er forresten jeg som lurte på hvordan studiet er. Men har jeg lest og sett litt på skolene og pensumlistene og alle bøkene virker veldig interessante for meg. Jeg har alltid lyst til å studere noe pykologi-relaterte fag. For et par-tre år siden, søkte jeg faktisk, i denne rekkefølgen: Psykologi, sosiologi, sosialantropoligi, barnevern, osv. Da jeg så gjennom pensumlista til vernepleie, så jeg at de har noe om nesten alle disse fagene. Så jeg tror det blir morsomt for meg å ta denne utdannelsen
stella K Skrevet 12. februar 2012 #11 Skrevet 12. februar 2012 Da tok jeg sjanen og leverte søknad på samordna med vernepleie som førstevalg. Så nå håper jeg at det blir 3 morsomme og læreriket år på HiOA Det er forresten jeg som lurte på hvordan studiet er. Men har jeg lest og sett litt på skolene og pensumlistene og alle bøkene virker veldig interessante for meg. Jeg har alltid lyst til å studere noe pykologi-relaterte fag. For et par-tre år siden, søkte jeg faktisk, i denne rekkefølgen: Psykologi, sosiologi, sosialantropoligi, barnevern, osv. Da jeg så gjennom pensumlista til vernepleie, så jeg at de har noe om nesten alle disse fagene. Så jeg tror det blir morsomt for meg å ta denne utdannelsen så bra!! du kommer ikke til å angre, det lover jeg vernepleiere har et hav av muligheter når man er ferdig masse lykke til!
Glasögon Skrevet 12. februar 2012 Forfatter #12 Skrevet 12. februar 2012 Tusen takk for svar Hvilke arbeidsoppgaver har du der du jobber, Stella K? Og er det noen som kan fortelle hvordan studiet er? Hva slags type praksis må man gjennom? Er det obligatorisk oppmøte på timene/forelesningene? Hvor lange er studiedagene? Noen som har en timeplan å vise til? Gjerne fra Hist Takk igjen! Blir mer og med sikker på hvilket studie jeg skal velge.
stella K Skrevet 12. februar 2012 #13 Skrevet 12. februar 2012 Tusen takk for svar Hvilke arbeidsoppgaver har du der du jobber, Stella K? Og er det noen som kan fortelle hvordan studiet er? Hva slags type praksis må man gjennom? Er det obligatorisk oppmøte på timene/forelesningene? Hvor lange er studiedagene? Noen som har en timeplan å vise til? Gjerne fra Hist Takk igjen! Blir mer og med sikker på hvilket studie jeg skal velge. på arbeidsplassen min er alle i miljøterapeutstillinger (vernepleiere, sosionom og sykepleiere). Vi legger til medisin,samtaler med brukere og pårørende, avtaler og møter med leger,psykologer, psykiatrere som er knyttet til den enkelte bruker, hjelper hver enkelt bruker på det området de trenger hjelpe til (husvask, bestiller legetimer o.l, handle, sosialisering osv:) Viktigste av alt: miljøarbeid!! Dette er bare noe av det vi gjør, men i hovedsak er vi der for brukerne når de trenger oss! studiet vårt: 1 klasse hadde vi blandt annet_: psykologi, sosialantropologi, jus, makt/tvang. 2 og 3.klasse var det mer spesifikt om vernepleien. Da var studiet rettet mer til oss som vernepleiere og ikke generelt slik det var i 1 klasse. Vi hadde praksis i bofellesskap for psykisk utv.h. , skole/barnehage med barn med spesielle behov og sykehjemspraksis det siste året. Dette er nok forskjellig fra skole til skole. vi hadde forelesninger fra 09 - 14, 09-15. Hadde ofte lesedager da vi hadde "fri". Ellers er det jo mye hjemmestudie, altså lese på egenhånd. Det er obligatoriske oppmøter da man SKAL møte opp. Det føres da fravær, men ellers kan du bestemme selv hvordan du vil legge opp studie. Men som sagt er det en stund siden jeg tok studiet, så kan være anderledes i dag! jeg angrer ikke ett sekund på at jeg har blitt vernepleier!!
Glasögon Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #14 Skrevet 13. februar 2012 Takk for svar! :-) Håper flere kan fortelle hvordan studiet er, og hvordan jobben er. Et annet, litt mindre viktig spørsmål, er lønn? Hva er ca lønn? Ligger de på samme lønn som sykepleierne? Hvor mye mer stiger man i lønn ved videreutdanning etter vernepleieutdanninga?
pinar Skrevet 13. februar 2012 #15 Skrevet 13. februar 2012 Det er riktig at sykepleierne har mer medisinfokus, men jeg vil heller si at vernepleiere har mer psykiatri / pedagogikk fokus enn rent psykiatrifokus. (i forhold til sykepleiere) Er vernepleier selv, og har en venninne som har gått sykepleie parallellt med meg. Første året var ikke så forskjellig i utdanningen, men fra andre år var vi veldig forskjellig. Vernepleiere har som sagt mer pedagogikk og generelt mer om funksjonsnedsettelser(men ikke med sykdomsblikk). Anbefaler absolutt vernepleie, har ikke angret en dag på det valget, men tror nok jeg hadde trivdes som sykepleier også. Jobber med psykisk utviklingshemmede, noe jeg ikke hadde trodd at jeg ville like - men det gjør jeg! Stortrives med det! Ikke? Jeg syns de utdanningene er veldig forskjellige første året. Helt ulike fag. Vi hadde ikke no sykepleie relatert 1. året. 2. på vernepleie er kanskje litt mer likt, men ja. Sikkert lagt opp ulikt på de ulike skolene.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #16 Skrevet 13. februar 2012 Ville aldri valgt vernepleien, færre muligheter for videreutdanning (visst man senere skulle ombestemme seg fra psykiatrien) dessutten er vernepleier yrket begynt å bli fjåsete uten subastans hvor man diskuterer etikk fra morgen til kveld. 1
annma25 Skrevet 13. februar 2012 #17 Skrevet 13. februar 2012 Jeg har også tenkt å ta vernepleie utdanning. Vurderte sykepleia en stund, men det går mer ut på sår, medisin osv.. da er det på sykehus, sykehjem o.l.. Føler man har mer muligheter med vernepleia da man kan jobbe med barn, ungdom, eldre, funksjonshemmede, psykiatri, osv osv..
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #18 Skrevet 13. februar 2012 Da jeg jobbet på psykiatrisk sykehus var det kun sykepleiere på avdelingen. I psykiatrisk praksis på bofellesskap var det en vernepleier, ellers var de sykepleiere. Flere hadde videreutdanning i psykiatri, men ikke alle. Jeg valgte sykepleien fordi den gir uendelige muligheter, både i inn-og utland. Du kan videreutdanne deg innen veldig mange fagfelt (ikke bare de "store" som operasjon, intensiv og anestesi), men også infeksjon, barn, akutt, legevakt, psykiatri, parterapi, urologi, stomi, nevro, reuma, smittevern, kommunal helsetjeneste, gastro, ledelse og administrasjon, sår, rus, jordmor, helsesøster, palliativ pleie, geriatri, ernæring, sexologi, utviklingshemning, veiledning, kreft, kardiologi, folkehelse, rehabilitering osv. Hvis du vil jobbe utenlands f.eks for en bistandsorganisasjon, er det dog en fordel å være sykepleier. Min erfaring er at mange endrer mening underveis i studiet etterhvert som de får mer kunnskap om ulike arbeidsfelt og fagområder, ofte områder de ikke kjente til eller visste lite om før studiet begynte. Vi hadde praksis i sykehjem, medisinsk sykehusavdeling, kirurgisk sykehusavdeling, operasjon eller akuttmottak eller annen spesialavdeling, hjemmesykepleie, psykiatri, helsestasjon og føde/barselavdeling. Noen fikk deler av praksisen sin andre steder etter ønske, f.eks barneavdeling, intensiv, barnehage for døve, sykeshus i Afrika, legevakt, rehabilitering, boliger for psykisk utviklingshemmede osv. Jeg skal ikke overtale deg til hverken det ene eller det andre, jeg håper du blir fornøyd med det du velger. Er det noe du lurer på må du bare spørre, som relativt enslig sykepleier i denne tråden skal jeg svare etter beste evne 3
ladamafia Skrevet 13. februar 2012 #19 Skrevet 13. februar 2012 Det er riktig at sykepleierne har mer medisinfokus, men jeg vil heller si at vernepleiere har mer psykiatri / pedagogikk fokus enn rent psykiatrifokus. (i forhold til sykepleiere) jeg er bare en førsteårs student, men har fått inntrykket av at det heller er psykologi enn psykiatri som det fokuseres på. 1
stella K Skrevet 15. februar 2012 #20 Skrevet 15. februar 2012 kan godt være at det er mer å velge imellom hvis man skal videreutdanne seg etter sykepleiestudie, det vet jeg ikke nok om. Men det jeg vet er at det er flere muligheter på markedet hvis man er vernepleier. Som noen nevnte over er det manga mange muligheter som utdannet vernepleier. Og vernepleier har også videreutdanning i psykisk helse som jo skulle holde for mange som vil videreutdanne seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå