Gå til innhold

Tror jeg sliter litt...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei KG

Har på følelsen av at dette kan bli et litt langt innlegg, men må bare få det ut...

Jeg har hatt litt problemer den senere tiden, som gjorde sitt at jeg ikke kunne fullføre siste året på VGS. Disse problemene vedvarte egentlig over lengre tid, slik at jeg fikk ok karakterer på Grunnkurs og VK1 (4 og 5), men ikke supergode på Vk1. Der var det såvidt jeg fullførte, med ikke fullt så gode karakterer. (for det meste 2'ere og 3'ere). Heldigvis kommer ikke noen av disse karakterene på mitt endelige vitnemål.

Jeg prøvde senere å ta igjen det siste året, men klarte det ikke. Tok tar i meg selv og fikk behandling og flyttet til en ny by. Er nå ferdig til våren som privatist, og fikk bra karakter på en eksamen før jul :)

De fleste i min familie har høy utdannelse. (Leger, ingeniører etc). Tror kanskje det er her jeg har fått 'tankemåten' min fra. Jeg føler nesten at jeg er besatt av å ta en utdannelse som er på minst 5 år og gir meg en tittel. Ikke fordi at det er status, men for at jeg føler da at jeg har brukt evnene mine til noe. Jeg er selvsikker og vet at jeg er smart, og kan klare det meste om jeg vil.

Har allerede oppnådd mye foruten om skole, fått mange jobbtilbud, jobbet i yrker som krever utdannelse etc.

Min store drøm har egentlig alltid vært jus, men jeg tror ikke jeg kommer inn der (Har vel ett snitt på rundt 4 når jeg er ferdig, kanskje på nippet til 5, ikke fått oppklart med mine alderspoeng enda). Har også vurdert Økonomi og Adm, men rådgiveren min skremte vettet av meg da han sa at jeg aldri ville kunne komme gjennom det studiet OK uten å ha harr R1-matte. Det var Advokat og Siviløkonom som vekket min interesse. Ingenting annet virker interessant for meg, og jeg vil ikke studere noe 'bare for å gjøre det'.

Jeg vil ha en jobb som gir meg god lønn (Over 500.000). Jeg føler at jeg 'sløser' vekk livet om jeg ikke bruker evnene mine til å kunne tjene det jeg kan tjene. KLEINT, jeg vet det. Men det er derfor jeg skriver her i håp om innspill. Jeg vil kunne gi meg selv best mulig liv, og sikre meg selv alt jeg kan ha uten å måtte være avhengig av noen andre. Sier ikke at man ikke kan bli lykkelig av å tjene under dette, men nå er ikke jeg helt god i hodet tror jeg :/ Dessuten frister ingenting annet, kunne ikke tenkt meg å jobbe med noe annet. Nesten vurdert å studere jus i Storbrittannia også. Vet det er vanskelig å komme inn der og, men øker hvertfall sjangsene litt. Syns dere det er verdt det, da jeg interesserer meg så mye for det? Hva om jeg ikke får jobb?!!

Uff vet ikke hvorfor jeg skriver dette men, om noen har råd eller innspill tar jeg imot disse med stor glede!

Takk for at du tok deg tid til å lese :)

Hilsen ett stk forvirret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må også legge til at de jeg har datet/vært sammen med ofte har hatt høyere utdannelse. Og en del av meg tenker at jeg på en måte må 'leve opp til' han jeg kanskje ender opp med, da sosial status ofte er viktig for mennesker med høy utdannelse.

Huff føler meg bare teitere jo mer jeg skriver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta opp fag, slik at du kommer inn på UiO, UiB eller UiT på master i rettsvitenskap. Er det drømmen din og det du vil, så klarer du å forbedre de fagene du trenger for å komme inn.

Å få jobb i Norge etter å studert i Storbritannia er ikke bare bare.

Stud. jur., UiO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har hatt R1-matte, så betyr jo ikke det at du ikke kan ta det. Hvis du mestrer matte godt er det ingenting i veien for å bli økonom. Du kan også ta opp andre fag. Ellers finnes det en god del yrker man gjerne ikke vet så mye om mens man går på videregående - det er lett å tenke noen få "vanlige prestisjefag" om en er skoleflink eller vil tjene bra, men det finnes mange muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SnowLeopard

Jus i utlandet er gjerne litt tricky, fordi alle land har ulike rettssystemer. Så sant du da ikke vil jobbe med internasjonal rett, menneskerettigheter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok økonomi og administrasjon sammen med ei som ikke hadde hatt mer enn matte første år på vgs. Hun fikk det litt tøffere enn oss andre i matten, men hun kom seg gjennom. Brukte en del tid på å gjøre oppgaver og jobbe med tidligere eksamensoppgaver..

Selv var jeg aldri flink i matte på vgs, men det gikk et lys opp for meg i økonomistudiene og jeg fikk faktisk god karakter i det rene matte faget. Jeg studerte ved Høgskolen i Agder og det var ikke SÅ mye matte. Det blir jo mye tall, men ikke mye matte i form av brøk, derivasjon, integrasjon og den typen vanskelig matte. Hadde et fag med den typen matte, og et fag med statistikk.

Synes ikke du skal la noen skremme deg fra å ta økonomiutdanning på det grunnlaget... Jeg ble fortalt at jeg ikke burde velge matte videre etter første året på vgs og jeg kom meg gjennom matte alle tre årene.. Ikke alltid det er så fornuftig det de sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...