Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og min kjære skal til Malta i ca 2 uker i juli/august.

Noen som har vært der og har noe gøy å anbefale?

Vi skal dykke, og tenkte å reise på dagstur til Sicilia.

Vi har også tenkt å se på delfinshow.

Vi skal bo i Sliema.

Noe mer gøy? Og restauranter osv?

Har hørt at det er dårlig med shopping der...

Og andre ting dere har å fortelle/tipse om, mottas med stor takk :)

Endret av fridr
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sliema er den beste shoppingbyen i Malta etter min mening :), så du er heldig. Det er et stort shoppingsenter der også mener jeg (like ved et hotell ved en strandplanlegging). Det er også endel butikker som ligger rundt om i gatene i Sliema som er verdt å se på, (klesbutikker i hovedsak).

Et annet shoppingsenter som er å anbefale er det nye som ligger i St. Julians. Det er en by som befinner seg ca. 15 minutter unna (hvis du går), noe som jeg ikke ville satset på siden temperaturen om dagen lett kan stige opp til 40 grader. Dette er et shoppingsenter som har litt mer "ekslusive" butikker som f.eks.: French Connection, men også endel vanlige.

Hvis dere liker markeder er det kjempe fint å dra til Valleta, hovedstaden.

Nattlivet er best i St. Julian's. Bargata der er typisk syden. Alkoholen er kjempe billig, men siden det er en kjæresteferie, tror jeg ikke dere kommer til å benytte dere så mye av denne delen av Malta.

I forhold til strandliv, så er det nok best å dra til Golden Bay. Kjempestor sandstrand, med delikat, fin sand.

Anbefaler i alle fall ikke bystranden i St.Julian's, da den lett blir overfylt utover dagen med EF-studenter og andre.

Dere burde dra til Blue Lagoon, ta båten til en liten øy som heter Comino, der er det bare helt fantastisk!

Blue_Lagoon_and_Cominotto.jpg

Da jeg var i Malta i fjor hadde de nettopp bytta bussystem, så bussene kunne jeg ikke stole på for fem øre! Var der i tre uker og det var like katastrofalt hele tiden. Når tabellen sier at bussen skulle komme klokken 15.00 kom den 16.00 osv. Vet ikke om det har ordnet seg nå. Av taxier bil jeg ikke anbefale Free phone taxi i Paceville, St. JUlians. Det er en annen taxi like ved som heter black taxi el. som er veldig bra, punktlig og billig. Taxi er etter min mening den beste måten å komme seg fram på i Malta.

Det er utrolig mange Språkreisestudenter på hele Malta i den perioden du reiser, så det burde du vite om først. De er på hele øya også.

Send PM om du lurer på noe mer da ;) Håper det kunne være litt til hjelp i alle fall!

Edit: Glemte å skrive at det er endel språkreise elever i St. Pauls Bay også...

Endret av Fashionistaen
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Oh yeah, jeg skal til Malta med språkreiseelever i sommer, og det er som regel ganske fullt av de ja ;)

Sliema er ikke en verste da, iallefall ikke med elever fra Norge da disse stort sett er i St. Julians, og noen på Gozo.

Ellers sier brukeren over her det meste. Comino er virkelig et must, fantastisk sted. Valletta er verdt å få med seg. Ellers er det lurt å ikke planlegge for mye på Malta rundt de tider, for varmen kan virkelig slå en helt ut! Planlegg rolige dager, og ikke gjør mer enn en ting om dagen :)

Skrevet

Fashionistaen (innlegget ditt var så langt så jeg dropper siteringen:

Det var et flott, og informativt innlegg - jeg skal også til Malta til sommeren (midten av juni), så håper det er greit for TS at jeg stiller et spørsmål - kunne du fortalt litt om hvordan man best kommer seg ut til Comino og blue lagoon? Arrangert tur, chartret båt eller hva? Vi skal reise ut med to små barn på 1 og 3, så det hadde vært greit med såpass stor båt at vi kan ha med vogn.

Vi har forøvrig leid hus i Marsascala, hvis det sier deg noe.

Skrevet

Dessverre har jeg ikke vært Marsascala, men ser at det er ganske langt nede på øya. Tror det letteste kanskje hadde vært å ta en buss fra Sliema til det siste stoppet som er Gozo ferry (hvis det ikke har blitt forandret). Kjøpe en båtbillett til Comino(Blue Lagoon er på Comino;) glemte å si det i stad ) kosta ca. 10 euro da jeg sjekka tur/retur per voksen.

Noe annet som jeg kom på som kan være supert for barna (og de voksne) er å dra til Blue Grotto. Gud må være noe av det nydeligste jeg har sett. Man kan leie en båt sammen med fler personer, er ikke helt sikker på hvor mye det koster, men for en 30 min. tur med båt rundt i de nydelige grottene, tror jeg ikke vi betalte så mye. Er en liten og fin badestrand der og som da jeg var der ikke var overbefolket. Kan barna svømme, hvis de kan det er det flotte bademuligheter der.En perfekt dagstur!

Hvis du vil lese mer om Malta er Tripadvisor.com å anbefale (mange flinke folk med gode tips ;) ):

http://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g1438795-d313274-Reviews-Blue_Grotto_Il_Hnejja-Zurrieq_Island_of_Malta.html

http://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g190312-d679692-Reviews-Blue_Lagoon-Comino.html#REVIEWS

Skrevet

Dessverre har jeg ikke vært Marsascala, men ser at det er ganske langt nede på øya. Tror det letteste kanskje hadde vært å ta en buss fra Sliema til det siste stoppet som er Gozo ferry (hvis det ikke har blitt forandret). Kjøpe en båtbillett til Comino(Blue Lagoon er på Comino;) glemte å si det i stad ) kosta ca. 10 euro da jeg sjekka tur/retur per voksen.

Noe annet som jeg kom på som kan være supert for barna (og de voksne) er å dra til Blue Grotto. Gud må være noe av det nydeligste jeg har sett. Man kan leie en båt sammen med fler personer, er ikke helt sikker på hvor mye det koster, men for en 30 min. tur med båt rundt i de nydelige grottene, tror jeg ikke vi betalte så mye. Er en liten og fin badestrand der og som da jeg var der ikke var overbefolket. Kan barna svømme, hvis de kan det er det flotte bademuligheter der.En perfekt dagstur!

Hvis du vil lese mer om Malta er Tripadvisor.com å anbefale (mange flinke folk med gode tips ;) ):

http://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g1438795-d313274-Reviews-Blue_Grotto_Il_Hnejja-Zurrieq_Island_of_Malta.html

http://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g190312-d679692-Reviews-Blue_Lagoon-Comino.html#REVIEWS

Tusen takk for svar!

Vi skal ha leiebil, så det er ikke noe problem å komme seg rundt!

Skrevet

tusen takk for mange fine svar :)

er det noe mer man bør unngå/passe seg for?

noen skikker man må huske på?

Skrevet

Hvis dere skal på delfinshow ville jeg betalt for å bade med delfinene. Det gjorde vi da vi var der! Veldig spesiell opplevelse!

Skrevet

tusen takk for mange fine svar :)

er det noe mer man bør unngå/passe seg for?

noen skikker man må huske på?

Du må passe deg for skumle mennesker i bargata i St. Julian's venninnen min ble stukket med en sprøyte der av en mann som bare kom bort og løp. Ble lam i armen i 5 dager etterpå, skumle saker... En annen bekjent ble frastjålet mobilen i bargata da en spurte henne om hva klokka var for å så ta mobilen. Konklusjon, hold dere unna den gata!

Skikker er det ikke så mye av der nede.

Vil forresten anbefale og spise kanin som er nasjonalretten, ekkelt, men nam :sikle:

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Skikker er vanskelig. Er jo mye festliv der nede, samtidig er en ganske stor andel av maltesere rimelig katolske, og tar religionen sin ganske seriøst. Du treffer ikke så mange av de på de typiske fest-stedene, men det kan være greit å være obs på ellers.

Ellers kommer man langt med vanlig høflighet, så man slipper å bli inkludert blant de turistene maltesere baksnakker på maltesisk :)

Skrevet

Ååååh, som vi gleder oss nå :D

Håper bare ikke varmen slår oss helt ut :sjenert:

Skrevet

Håhå! Malta! Der var jeg på språkreise da jeg var 15. Sånn som jeg husker det var det omtrent bare EF-elever i bargaten i St. julians. Føltes hvertfall sånn når man var en av dem selv :sjenert::gjeiper:

Tror de har strammet inn ganske mye siden mine dager, så mulig det ikke er så mange av dem ute på natterstid nå. Året jeg var der ble det chartret et helt fly for å sende hjem elever til Norge dagen før hjemreise :fnise:

Men husker vi dro til Comino og der var det kjempefint! Ellers må du komme deg til gamlebyen (som jeg ikke husker hva heter for anledningen) Mdina eller no.

Skrevet

Åh! Gled dere! Malta er fantastisk, var det 2 uker for 2 år siden, helt nydelig land :) Vi reiste rundt hele landet, og opplevde masse :) Blå lagune er å foretrekke, det er mye folk der, men akk så vakkert :) Anbefaler en tidlig båttur ut dit for best mulig plass.

Jeg opplevde ingen skumle mennesker eller noe, malteserne er et fredfullt folkeslag!

• 3 uker senere...
Gjest Shelob
Skrevet

Tar opp denne siden vi lurer på å bestille tur til Malta i starten av juni. Er det noen som har noe mer nyttig å si om Malta? Er det noen som IKKE vil anbefale det?

Vi ville gjerne hatt en kombo av strandliv og byliv - hvor ville dere reist? Vi skal ha med barn fra 7-13 år.

Skrevet

For min del var Malta en stor skuffelse. Pga Unesco statusen så var jo store deler av malta som spøkelsesbyer å regne, de malteserene vi snakket med hatet alle landet sitt og ville heller flytte til Italia. Det var lite å gjøre der, maten var so-so, shoppingen elendig og imponatoreffekten Valetta og de andre byene hadde avtok sterkt etter et par dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...