Gå til innhold

Er kruskakli lagd av hvete?


lell

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, kruskakli er laget av hvete, så om du ikke tåler gluten, må du holdedeg unna det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok det. Hvis det er gluten du må holde deg unna, så finnes det havregryn som er produsert på en slik måte at de er garantert glutenfrie. Kan det være et altetnativ?

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibrex, som er laget av fiber fra sukkerroer eller beter, kan være et alternativ. De er naturlig glutenfritt og brukes også i lavkarbomat. Det inneholder hele 67% fiber.

Fibrex selges hos helsekost, hos flere nettbutikker og i noen dagligvarebutikker. Hvis du har mulighet til å fra til Sverige er det både billigere og lettere å få tak i der. I Sverige selges i det mange dagligvarebutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en ny oppskrift på knekkebrød og der ska det være kruskakli.

Erstatte det med glutenfri havregryn eller fibrex??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Whaat? Jeg har alltid trodd at det var laget av kli, så jeg har brukt det masse når jeg har bakt i det siste. Det er jo ikke rart at jeg har blitt dårlig den siste tiden, jeg har cøliaki, så skal jo styre langt unna gluten.

Men ok, takk for rettledningen. Får vel gå hjem og bake noe annet jeg da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kli er det harde ytre skallet på korn, uavhengig av korntype. Kruskakli er fra hvete ja. Og husk at det er gluten i rug og bygg også da :) Ville lest innholdsfortegnelse på alle bakevarer nøye om jeg ikke tålte gluten eller hvete, noen av produktene har navn som ikke avslører korntypen (semulegryn, bulghur, couscous og mye annet)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan sikkert erstatte kruskaklien med havregryn, knekkebrødoppskrifter er gjerne ganske fleksible sånn, heldigvis :) De selger jo havrekli også, kanskje det finnes glutenfritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whaat? Jeg har alltid trodd at det var laget av kli, så jeg har brukt det masse når jeg har bakt i det siste. Det er jo ikke rart at jeg har blitt dårlig den siste tiden, jeg har cøliaki, så skal jo styre langt unna gluten.

Men ok, takk for rettledningen. Får vel gå hjem og bake noe annet jeg da. ;)

Kruskakli er jo kli. Problemet er at det stammer fra hvete og dermed inneholder også rester fra selve kornet. Siden hvete er et glutenholdig kornslag er det vanskelig å rense kliet helt fritt for gluten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Facepalm*

Herregud, jeg har jo alltid trodd at kli var en egen kornsort. Der ser man hvem som ikke skal påberope seg å være den skarpeste kniven i skuffen. Kan jeg i det minste få skylde på at jeg er blond? :fnise:

Dette burde jeg selvfølgelig visst, men det gjorde jeg ikke. Anyways; takk for at jeg ble gjort oppmerksom på det nå. Kanskje på tide å lese gjennom hva jeg faktisk bruker når jeg baker. Skal sies at jeg ikke har ting i originalemballasje, alt av "melsorter" har jeg på krukker, så får ikke lest over nå, men skal bruke google litt til å sjekke hva jeg egentlig spiser.

Jeg ler enda... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Kli er det harde ytre skallet på et korn. Kli fåes ut av hvete, havre, bygg, ris, mais og hirse.

I akkurat kruskakli, så er det blitt brukt kli av hvete og det inneholder gluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du link til oppskriften?

Nei men søk iselin knekkebrød, så dukker det opp. Fant det på bloggen til en som heter iselin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går ut i fra at det må være denne oppskriften? Jeg har drevet en del med å lage knekkebrød selv og eksperimentere meg fram til nye oppskrifter.

Så vidt jeg vet selges ikke havrekli som glutenfritt slik det gjør med havregryn. Jeg har i alle fall ikke sett det i dagligvare butikker, men det det kan jo hende enkelte helsekostbutikker kan ha det. Havrekli kan heller ikke erstatte kruskakli helt. Sammenligner man de to, er havrekli over dobbelt så tungt i forhold til volumet, og har også et langt lavere fiberinnhold (15%) enn kruskakli (42%).

Du kan godt prøve å bruke havegryn, men da blir karbohydratinnholdet noe høyere hvis det har betydning for deg. Likevel blir det ikke så mye høyere pr. enkelt knekkebrød. Havregryn er lettere i vekt enn havrekli og derfor et bedte alternativ. Ønsker du mer fiber ville jeg blandet i fibrex som jeg nevnte.

Mitt forslag til deg er enten 0.5 dl fibrex og 2 dl havregryn eller 1 dl fibrex og 1,5 dl havregryn. Det er viktig at det får ligge i bløt og svelle ei stund

Jeg kan ikke helt garantere konsistensen. Det er godt mulig røra blir for løs. Da tilsetter du mer havregryn. Ellers er det vanligvis ikke så nøye med slike oppskrifter. Så lenge røra ikke er før løs, og det blir vanskelig å få stekt knekkebrødene, pleier det å bli bra! :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut i fra at det må være denne oppskriften? Jeg har drevet en del med å lage knekkebrød selv og eksperimentere meg fram til nye oppskrifter.

Så vidt jeg vet selges ikke havrekli som glutenfritt slik det gjør med havregryn. Jeg har i alle fall ikke sett det i dagligvare butikker, men det det kan jo hende enkelte helsekostbutikker kan ha det. Havrekli kan heller ikke erstatte kruskakli helt. Sammenligner man de to, er havrekli over dobbelt så tungt i forhold til volumet, og har også et langt lavere fiberinnhold (15%) enn kruskakli (42%).

Du kan godt prøve å bruke havegryn, men da blir karbohydratinnholdet noe høyere hvis det har betydning for deg. Likevel blir det ikke så mye høyere pr. enkelt knekkebrød. Havregryn er lettere i vekt enn havrekli og derfor et bedte alternativ. Ønsker du mer fiber ville jeg blandet i fibrex som jeg nevnte.

Mitt forslag til deg er enten 0.5 dl fibrex og 2 dl havregryn eller 1 dl fibrex og 1,5 dl havregryn. Det er viktig at det får ligge i bløt og svelle ei stund

Jeg kan ikke helt garantere konsistensen. Det er godt mulig røra blir for løs. Da tilsetter du mer havregryn. Ellers er det vanligvis ikke så nøye med slike oppskrifter. Så lenge røra ikke er før løs, og det blir vanskelig å få stekt knekkebrødene, pleier det å bli bra! :)

Lykke til!

Ja det er den oppskrifta. Det er for min del ikke så farlig med karbs. Jeg vil unngå brødmat pga hvetemel og prøver å finne en oppskrift som jeg faktisk klarer å spise. Har prøvd mimmis knekkebrød oppskrift men synes ikke de smaker godt..

Tuusen takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er den oppskrifta. Det er for min del ikke så farlig med karbs. Jeg vil unngå brødmat pga hvetemel og prøver å finne en oppskrift som jeg faktisk klarer å spise. Har prøvd mimmis knekkebrød oppskrift men synes ikke de smaker godt..

Tuusen takk for svar :-)

Hvis det ikke har noe å si med karbohydratinnholdet, kan du godt la være å bruke fibrex og heller bare bruke havregryn. Du får uansett i deg mye fiber fra frøene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...