Gå til innhold

Grafisk


Gjest Spinell

Anbefalte innlegg

Gjest Spinell

I forbindelse med de kontroversielle, prisbelønte bildene fra Utøya, er beskrivelsen "grafiske bilder" blitt brukt. Jeg trodde grafisk betydde noe som er fenget, trykket eller framstilt.

Kan det også bety "sterkt beskrivende" eller noe i den retningen? Eller er bruken av grafisk bare en klønete måte å pynte seg med kule ord (litt som misbruken av "episk")?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skitten pique

I forbindelse med de kontroversielle, prisbelønte bildene fra Utøya, er beskrivelsen "grafiske bilder" blitt brukt. Jeg trodde grafisk betydde noe som er fenget, trykket eller framstilt.

Kan det også bety "sterkt beskrivende" eller noe i den retningen? Eller er bruken av grafisk bare en klønete måte å pynte seg med kule ord (litt som misbruken av "episk")?

Grafisk, eksplisitt, kontroversielt, noe som noen kan føle seg støtt av.

Har du ikke sett/hørt på TV: "due to this program's grafic nature, the viewers discretion is advised"?(eller hva de nå sier.. :sjenert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macha Mong Ruad

Det kommer vel fra den engelske bruken av ordet, i likhet med episk. Det greske ordet som er opphav betyr "tegning", og slik sett er ikke bruken direkte feil, siden man mener "malende" som i tydelig skildrende/beskrivende.

At ord endrer eller får utvidet mening grunnet påvirkning fra andre språk ser jeg ikke helt problemet med, spesielt ikke når det i utgangspunktet er et fremmedord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skitten pique

Skrev jo hailveis-synonymer på norsk og hva de sier i noen engelske programmer på TV så du skulle skjønne det.

Noe som er grafisk er jo veldig visuelt og tydelig - eksplisitt.

Endret av Skitten pique
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tenkt på grafisk som noe sterkt/tydelig/eksplisitt, men snarere i retning av ulike ikke-fotografiske metoder.

~isk a2 (fra gr, av graphe 'tegning, skrivning') som gjelder skrive- og tegnekunsten; som framstiller ved hjelp av skriftbilde, tegning el. trykk g- framstilling oversiktlig framstilling av tallstørrelser ved hjelp av linjer og flater / g- kunst fellesbetegnelse på tresnitt, stålstikk, kopperstikk og litografi / g-e fag fag som gjelder framstilling av bøker og trykksaker / g- trykker fagarbeider med utdanning i både typografisk trykk og offsettrykk / g-e trykkmetoder dyptrykk, flattrykk og høytrykk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...