AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #1 Skrevet 11. februar 2012 Noen som har erfart denne lidelsen?
Sugerøret Skrevet 11. februar 2012 #2 Skrevet 11. februar 2012 Ja,hva lurer du på ? Det finnes utrolig mye informasjon på nettet,bare google ordet Endometriose
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #3 Skrevet 11. februar 2012 Noen som har erfart denne lidelsen? Jeg har hatt det,hadde voldsomme blødninger og fikk lav blodprosent. Hadde ikke smerter,kun blødningene som gjorde meg så og si fungsjonshemmet. Var så ille at jeg måtte gå hjem fra jobb ofte. Til slutt ble jeg heldigvis operert (opererte bort slimhinnene i livmoren) Ukomplisert operasjon uten smerter etterpå,og har vært helt bra etterpå med svært lite mens. Noen mister mensen helt og kan bli sterile
Gjest Sanne__ Skrevet 11. februar 2012 #4 Skrevet 11. februar 2012 Jeg har hatt det,hadde voldsomme blødninger og fikk lav blodprosent. Hadde ikke smerter,kun blødningene som gjorde meg så og si fungsjonshemmet. Var så ille at jeg måtte gå hjem fra jobb ofte. Til slutt ble jeg heldigvis operert (opererte bort slimhinnene i livmoren) Ukomplisert operasjon uten smerter etterpå,og har vært helt bra etterpå med svært lite mens. Noen mister mensen helt og kan bli sterile Hadde du noe brun utflod/mens?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #5 Skrevet 11. februar 2012 Hadde du noe brun utflod/mens? Nei,det var rødt mens jeg hadde store blødninger,rett etter operasjonen var det imidlertid mere brunt. Noe som kan være vanlig med mindre blødninger.
Gjest Sanne__ Skrevet 11. februar 2012 #6 Skrevet 11. februar 2012 Nei,det var rødt mens jeg hadde store blødninger,rett etter operasjonen var det imidlertid mere brunt. Noe som kan være vanlig med mindre blødninger. Jeg hadde enorme røde styrtblødninger, men fikk satt inn hormonspiral og da gått over til små brune blødninger. Problemet er smertene som er sykliske. Kan du definere smertene du hadde? For meg akkurat som det trykker på alt inni kroppen blir helt satt ut rene haraballet inni der jo. Orker ikke ha det slik lenger, utallige gynekologbesøk. Hadde endel tykk livmorslimhinne og blir verre av østrogen. Prøver nå Wild Yam men siste periode var like ille
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #7 Skrevet 11. februar 2012 Jeg har hatt det,hadde voldsomme blødninger og fikk lav blodprosent. Hadde ikke smerter,kun blødningene som gjorde meg så og si fungsjonshemmet. Var så ille at jeg måtte gå hjem fra jobb ofte. Til slutt ble jeg heldigvis operert (opererte bort slimhinnene i livmoren) Ukomplisert operasjon uten smerter etterpå,og har vært helt bra etterpå med svært lite mens. Noen mister mensen helt og kan bli sterile Ved endometriose så han man livmorslimhinne også andre steder enn i livmoren. Disse kan fjernes, det blir man ikke steril av eller mindre mens. Man kan også fjerne livmorslimhinnen (i livmoren) pga store blødninger og smerter, men det behøver ikke å ha noe med endometriose å gjøre.
Gjest Monica Skrevet 11. februar 2012 #8 Skrevet 11. februar 2012 Jeg har endometriose av høy grad og hatt det i over 25 år. Gå inn på www.endometriose.no så kan du lese mer om denne sykdommen. Mange har det uten de vet det. Flere har store smerter andre merker svært lite til det. Det er en myte at du blir steril av endometriose. På hjemmesiden til Endometrioseforeningen får du mye god opplysninger.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #9 Skrevet 11. februar 2012 Jeg hadde enorme røde styrtblødninger, men fikk satt inn hormonspiral og da gått over til små brune blødninger. Problemet er smertene som er sykliske. Kan du definere smertene du hadde? For meg akkurat som det trykker på alt inni kroppen blir helt satt ut rene haraballet inni der jo. Orker ikke ha det slik lenger, utallige gynekologbesøk. Hadde endel tykk livmorslimhinne og blir verre av østrogen. Prøver nå Wild Yam men siste periode var like ille kyttet Som jeg skrev i første innlegget,så hadde jeg ikke smerter (mulig det er uvanlig? ) så jeg kan desverre ikke hjelpe deg der :/ . Styrtblødninger er forferdelig å leve med,det var det som gjorde at jeg måtte gå hjem fra jobb,hadde blødd igjennom. Brukte over en pakke nattbind i døgnet,og de beskyttet ikke mot styrtblødningene. Jeg vet ikke hvor gammel du er,men for meg var ikke spiral noe alternativ,og da jeg har fått de barna jeg skulle ha var operasjon eneste alternativ. Fikk et nytt liv etterpå. Risikoen er sterilitet,men man kan risikere smerter/blødninger i årevis om man ikke gjør noe med det.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #10 Skrevet 11. februar 2012 Jeg har endometriose av høy grad og hatt det i over 25 år. Gå inn på www.endometriose.no så kan du lese mer om denne sykdommen. Mange har det uten de vet det. Flere har store smerter andre merker svært lite til det. Det er en myte at du blir steril av endometriose. På hjemmesiden til Endometrioseforeningen får du mye god opplysninger. Men etter en operasjon,danner det vel seg mye arrdannelser i livmoren,som kan gjøre befrukting vanskelig? Eller tar jeg feil?
Gjest Sanne__ Skrevet 11. februar 2012 #11 Skrevet 11. februar 2012 (endret) kyttet Som jeg skrev i første innlegget,så hadde jeg ikke smerter (mulig det er uvanlig? ) så jeg kan desverre ikke hjelpe deg der :/ . Styrtblødninger er forferdelig å leve med,det var det som gjorde at jeg måtte gå hjem fra jobb,hadde blødd igjennom. Brukte over en pakke nattbind i døgnet,og de beskyttet ikke mot styrtblødningene. Jeg vet ikke hvor gammel du er,men for meg var ikke spiral noe alternativ,og da jeg har fått de barna jeg skulle ha var operasjon eneste alternativ. Fikk et nytt liv etterpå. Risikoen er sterilitet,men man kan risikere smerter/blødninger i årevis om man ikke gjør noe med det. Beklager skumleste raskt så gikk meg hus forbi at du ikke hadde smerter. Jeg hadde heller ikke det de første årene, smertene er tilkommet især siste par år. Over flere år har plagene aksellert og jeg er 44 år fått tre barn . Legen mistenker sammenvoksninger arrvev og jeg laserbehandles hos alternativ medisin. Under mensen får jeg trykk inni hodet hele kroppen hovner problemer med å gå, og kan endo gjøre dette?Alt det vonde startet med styrtblødningene. Ja skal gå på endoforum, bare greit å høre flere erfaringer.. Trodde i utgangspunktet man ikke kunne få barn ved endo, og forskningen sier at de som har fått barn er mindre utsatt for å få det. Det er derfor et paradoks at jeg har fått det som har tre. Yngstemann er 14 og det var etter ham at periodene ble stadig verre. Apropos fjerne livmorslimhinnen. Hvor går arret og er det ikke en risiko for å få det verre om man har arrvev fra før. (Adheranser?)Glad du er blitt bedre. jeg googler jo og håper men gynekologen har bare gitt meg smertestillende naproxen mylan og på sikt er jo det å bare knaske smertestillende en meget dårlig løsning.. Endret 11. februar 2012 av Sanne__
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #12 Skrevet 11. februar 2012 Beklager skumleste raskt så gikk meg hus forbi at du ikke hadde smerter. Jeg hadde heller ikke det de første årene, smertene er tilkommet især siste par år. Over flere år har plagene aksellert og jeg er 44 år fått tre barn . Legen mistenker sammenvoksninger arrvev og jeg laserbehandles hos alternativ medisin. Under mensen får jeg trykk inni hodet hele kroppen hovner problemer med å gå, og kan endo gjøre dette?Alt det vonde startet med styrtblødningene. Ja skal gå på endoforum, bare greit å høre flere erfaringer.. Håper du blir bra etterhvert,og får behandling som kan hjelpe deg
Gjest Sanne__ Skrevet 11. februar 2012 #13 Skrevet 11. februar 2012 Takk.. jeg setter min lit til at jeg på neste gynkontroll får optimal utredning. Kanskje jeg skulle be om å bli henvist til Ullevål. Hørt at der er de best på endo...
Gjest Monica Skrevet 11. februar 2012 #14 Skrevet 11. februar 2012 Men etter en operasjon,danner det vel seg mye arrdannelser i livmoren,som kan gjøre befrukting vanskelig? Eller tar jeg feil? Uansett hvilken type operasjon man har så får man arrdannelse av ulik art. Hvis det er så du skal opereres så bør du diskutere med legen hva som skjer ang arr, hvor de skal operere osv. Kan ikke erindre de var inni livmora da jeb ble operert. Jeg har hatt vanlig operasjon i forbindelse med en cyste de fant på eggstokken, den var full av blod. har nå store sammenvoksninger innvendig. Det var en stor operasjon altså. De gjorde ingenting med livmora mi, etter cysten var fjernet ble jeg sjekka nøya i begge egglederne og de var tette, men det kom av betennelser jeg har hatt. Var vant med mye vondt så jeg gikk ikke til lege når smertene var på det verste. Jeg har veldig mye endoflekker og de ble ikke fjernet for som regel kommer de igjen. Vi som har endometriose opplever vel smerter og slikt litt ulikt. Det er mange som søker seg til Ullevåll og der tror jeg det er lang ventetid nå. Det er Dr. Anton Langbrekke og hans team som er spesialister på endometriose. Flere leger vil helst at en går til sitt eget sykehus. Min lege vil ikke henvise meg til Ullevåll og møter ingen forståelse på mitt eget sykehus. Så det kan ta lang tid for å få behandling. Endometriose diagnose kan kun stilles ved hjelp av lapraskopi ikke ultralyd. 1
Avalon Skrevet 11. februar 2012 #15 Skrevet 11. februar 2012 Jeg har det, har vært gjennom lap. for noen år siden. Og siden den gang har jeg gått kontinuerlig på p-piller for å holde det i sjakk, slik at det ikke kommer nye cyster.
Poppsilopp Skrevet 11. november 2013 #16 Skrevet 11. november 2013 Det er mange som søker seg til Ullevåll og der tror jeg det er lang ventetid nå. Det er Dr. Anton Langbrekke og hans team som er spesialister på endometriose. Flere leger vil helst at en går til sitt eget sykehus. Min lege vil ikke henvise meg til Ullevåll og møter ingen forståelse på mitt eget sykehus. Så det kan ta lang tid for å få behandling. Endometriose diagnose kan kun stilles ved hjelp av lapraskopi ikke ultralyd. Ser at dette er lenge siden nå. Men ville bare informere evt. nye lesere også, det er fritt sykehusvalg i Norge! Det vil si at du selv kan velge å få behandling annen plass enn henvist! http://www.frittsykehusvalg.no/Rettigheter/
AnonymBruker Skrevet 11. november 2013 #17 Skrevet 11. november 2013 Det var jeg som skrev i 2012 at jeg ikke fikk henvisning til Ullevål. Det er pga at Ullevål har lange ventelister og de mener fremdeles mitt sykehus har kompetanse nok. Har gitt opp behandling. Verken sykehus eller lege vil sende rekvisisjon til Oslo selv om det er fritt sykehus valg. Fikk beskjed om at det er nok ikke lenge til jeg kommer i overgangsalderen så da vil det bli bedre !!! Yes fint det. Anonymous poster hash: d4619...353
Poppsilopp Skrevet 11. november 2013 #18 Skrevet 11. november 2013 Det var jeg som skrev i 2012 at jeg ikke fikk henvisning til Ullevål. Det er pga at Ullevål har lange ventelister og de mener fremdeles mitt sykehus har kompetanse nok. Har gitt opp behandling. Verken sykehus eller lege vil sende rekvisisjon til Oslo selv om det er fritt sykehus valg. Fikk beskjed om at det er nok ikke lenge til jeg kommer i overgangsalderen så da vil det bli bedre !!! Yes fint det. Anonymous poster hash: d4619...353 For en pasientbehandling! Det tror jeg faktisk er ulovlig av dem! Jeg hadde fortalt akkurat hva jeg mente om der altså Som det det står i linken jeg henviste til, så kan du klage. Hvis du ikke orker hele den prosessen der, så kan du jo eventuelt gå til en privat gynekolog, og fortelle alt. De henviser helt sikkert! Håper i hvertfall ikke du gir opp behandling på grunn av disse idiotene! Lykke til!
Poppsilopp Skrevet 11. november 2013 #19 Skrevet 11. november 2013 Det er dessuten i følge frittsykehusvalg.no bare 3 måneder ventetid, noe som ikke er veldig lenge mtp hvor lenge du allerede har ventet!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå