The Kitten Skrevet 11. februar 2012 #1 Del Skrevet 11. februar 2012 Jeg sier i, fordi man er i en stat, men på øyen Hawaii. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #2 Del Skrevet 11. februar 2012 På en øy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 11. februar 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 11. februar 2012 På en øy. Takk for svar, men jeg spurte om staten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #4 Del Skrevet 11. februar 2012 "...i vårt eget blue Hawaii..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Despicable Me Skrevet 11. februar 2012 #5 Del Skrevet 11. februar 2012 Foran de aller fleste stedsnavn (byer, steder, bygder, fjell- og landområder osv.) og administrative navn brukes i når det er påstedsangivelse, eks: i Andesfjellene, i Asia, i Bergen, i New York osv. Et viktig unntak er en del navn på norske byer, tettsteder og landskaper, der på har tradisjon: på Bryne, på Geilo, på Helgeland, på Kongsberg, på Lillehammer, på Lindås osv. Et annet unntak utgjør de fleste øyer, øygrupper og øystater: på Bokn, på Cuba, på Filippinene, på Fyn, på Færøyene, på Grønland, på Hawaii, på Hitra, på Island, på Jeløya, på Kanariøyene, på Lanzarote, på Madeira, på Malta, på Moster, på Ny-Zealand (eller New Zealand).. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aria. Skrevet 11. februar 2012 #6 Del Skrevet 11. februar 2012 OT, men på engelsk da? I'm on Hawaii? Høres helt feil ut å si "I'm in Hawaii" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Despicable Me Skrevet 11. februar 2012 #7 Del Skrevet 11. februar 2012 Du kan være enten på Hawaii (øya) eller i Hawaii (staten). I brukes vanligvis som et sted hvor du er for eksempel en by eller region. PÅ brukes til å referere til et element av geografi. Så du er på en øy, på et fjell. Men du er i Seattle eller Denver eller Chicago eller Idaho eller Amerika eller den vestlige halvkule. Hawaii er både en tilstand (politisk region) og en øy (funksjon av geografi) du kan være enten på eller i Hawaii. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #8 Del Skrevet 11. februar 2012 Du kan være enten på Hawaii (øya) eller i Hawaii (staten). I brukes vanligvis som et sted hvor du er for eksempel en by eller region. PÅ brukes til å referere til et element av geografi. Litt det samme vi bruker her i Hallingdal. Hvis du bor på Herad eller Rotneim (begge i utkantene av Gol) heter det at du bor i Gol, hvis du bor i sentrum av Gol heter det at du bor på Gol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #9 Del Skrevet 11. februar 2012 Takk for svar, men jeg spurte om staten. Det er jo det samme i dette tilfellet. Jeg sier på Hawaii. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 11. februar 2012 #10 Del Skrevet 11. februar 2012 Jeg sier i, fordi man er i en stat, men på øyen Hawaii. Jeg tenker det samme som deg. Jeg har blitt fortalt at på noen steder skiller man mellom i og på avhengig av om man snakker om ei grend/gård eller om hele kommunen med samme navn Den som fortalte dette var en eldre mann med mye kunnskap om dialekter og gamle tradisjoner. Han nevnte Vinje som et eksempel og fortalte at om selve kommunen Vinje brukes i. Samtidig er Vinje også navnet på ei grend. Befinner man seg der, er man på Vinje. (Vet ikke om dette praktiseres lenge, men nevnte det som et eksempel) Tilsvarende synes jeg det virker logisk med på Havaii-øya, men i staten Havaii. Den består jo av flere øyer. Slik jeg har forstått det, er det bare "The Big Island" som er selve Havaii-øya. De andre tilhører staten, men har andre navn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 11. februar 2012 #11 Del Skrevet 11. februar 2012 Det heter på Hawaii. Hawaii er en øystat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 27. februar 2012 #12 Del Skrevet 27. februar 2012 Eg ville brukt på i dei fleste høva, men om eg til dømes skulle seie noko om lovane dei har, så ville eg nok sagt "i", men eg ville noko også lagt til at det var snakk om staten, altså "i staten Hawai'i...". Legg forøvrig merke til korleis ein skriv det: "Hawai'i", ikkje "Hawaii". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 27. februar 2012 #13 Del Skrevet 27. februar 2012 Det kan vel streng tatt staves Hawaii, uten apostrof.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå