Gå til innhold

Forelsrepenger fra NAV mens man studerer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har lest litt på nettet, men får ikke klart svar om hva som er lov og mulig angående det. Jeg har bare 3 år stønadsrett igjen i lænekassen, men skal ta 4 årig utdannelse fra høsten av og vil derfor bruke min evt. rett til foreldrepenger første skoleår, jeg regner med at jeg har termin i oktober en gang. Så jeg lurer på om man kan studere når man mottar foreldrepenger fra NAV?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du skal ha vært i arbeid, og er du student anses det som "arbeid". Du kan ikke da være hjemme med barnet samtidig som du studerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde permisjon fra skolen kun ett semester, men fikk foreldrepenger for hele perioden (fra både NAV og lånekassen). NAV sa at de ikke blandet seg bort i det så lenge jeg ikke hadde innteksgivende arbeid eller satt barnet bort til betalt barnevakt, type dagmamma eller bhg. Det gjorde jeg jo ikke, var jo forsatt i praksis hjemmeværende (var på et par forelesninger og på eksamen).

Men jeg ville ikke satset på noe suksellsfullt semester til høsten om du har termin i oktober :sjenert: Nyt heller tiden sammen med babyen, kast ikke vekk energien på studier de første månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte fullt etter at barnet ble født og jeg mottok både foreldrepenger fra NAV og foreldrestipend fra lånekassen - så for ca. to år siden var det i hvert fall helt greit. Jeg vet ikke hvordan det er nå. Jeg forsøkte å søke litt, men fant ikke noe konkret. Det beste er å høre med NAV - de har vel en facebook-side der de besvarer spørsmål kontinuerlig (?).

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...