Gå til innhold

Utsetting av mens med p-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har nylig startet med p-piller, står ingenting om det jeg lurer på i pakningsvedlegget :/

Jeg går på mercilon, og det jeg lurer på når jeg vil utsettte mensen, da skal jeg jo starte på et helt nytt brett etter de 21 første. Men hvor lenge kan jeg egentlig utsette mensen? Og hva gjør jeg når jeg bare vil utsette det en uke, går jeg tilbake til sukkerpillene på det første brettet, og hiver "utsettelsesbrettet" og starter på et nytt brett? Ble sikkert litt rotete dette :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du bare vil utsette den en uke, synes jeg det er litt waste of piller, for du må begynne på et nytt brett når du utsetter, og skal du bare spise sju piller for så å blø igjen, må du jo starte nytt brett enda en gang når du er ferdig med mensen. Med mindre du ønsker å gjøre det på den måten flere ganger og beholder det påbegynte pillebrettet i tilfelle.

Enklest er det å bare utsette mensen i en hel måned, blø en uke og så begynne på nytt.

Personlig spiser jeg p-piller uten opphold omtrent hele året. Jeg tar mellom to og fire blødningsperioder i løpet av et år, har diskutert det med legen min og hun så ikke noe problem med det.

Det kommer litt an på hvordan p-pillene fungerer på deg om det går an å utsette mensen i det lange, vide og breie, på de gamle trefase trionetta, kunne jeg plutselig begynne å blø selv om jeg hadde begynt på nytt brett, mens med Microgynon har jeg aldri opplevt gjennomslagsblødninger.

Skrevet

Man må da ikke begynne på nytt brett når man utsetter? Går man på monofasiske piller, noe som er en forutsetning for å utsette, er det akkurat samme innholdet i hver pille. Eneste grunnen til å begynne på nytt brett er da å holde styr på akkurat hvilken uke du er i, det kan man liksågodt bruke kalenderen til.

Har man gått på pillen i tre uker kan man fortsette utover deg akkurat så mange dager/uker man vil, for så å ta 7 pillefrie dager. Da er man beskyttet uansett når man tar pausen.

Min rutine den gangen jeg gikk på pillen var tre brett i slengen +/- noen dager avhengig av akkurat når det passet meg å få blødning.

Skrevet

Tusen takk for svar :) Men da kaster jeg ikke p--pillene, men dvs at jg kan hive sukkerpillene da, når jg utsettr mensen?

Skrevet

Sukkerpillene er ikke brukendes til noe som helst egentlig, de er bare der for å minne deg på å ta pille til samme tid hver dag :P På 21-dagers brett har vi pillefrie uker når vi får mensen, så du kan trygt kaste sukkerpillene.

Skrevet

Takk!! Er ikke greit når man nettopp har begynt med p-piller :) Har enda et spm! Kommer mensen med en gang man går over til den frie uken? :P

Skrevet

Takk!! Er ikke greit når man nettopp har begynt med p-piller :) Har enda et spm! Kommer mensen med en gang man går over til den frie uken? :P

Kommer litt ann på. Gikk på yasmin i 7 år og da kom mensen på den 3. pillefrie dagen. Nå går jeg på diane og da kommer den ikke før på 6. eller 7. pillefrie dag! Irriterende! Men diane har vært bedre å utsette mensen med. Tror ikke jeg har hatt mensen siden juli. Hater det, så hopper over pillefri uke så mye som mulig. På yasmin fikk jeg mellomblødning etter 4-5 mnd uten p pille stopp, mens nå har jeg ikke hatt noen mellomblødninger på diane.

Gjest Iluminara
Skrevet

Må bare si at jeg synes ikke det er en god ide å utsette menstruasjonen så mye. Det er tross alt et av utrensningsmekanismene vi kvinner har. Å hindre denne utrensningsmekanismen vil vel bare bety at du samler opp mye avfallsstoffer?

Har selv brukt p-piller for å gjøre nettop det dere gjør når jeg var yngre.. og ja det var behagelig å kunne ha full kontroll over mensen. Men likevel så synes jeg det er viktigere å la kroppen få rense ut på en helt naturlig måte, det er jo tross alt slik kroppen vår er laget (på godt og vondt).

Når det er sagt, så ja; sukkerpiller er bare der for å minne deg på når det er gått 7 dager og gjerne for at du skal ta pillene til samme tid på dagen. Så de kan kastes hvis du føler du klarer å huske slikt selv, noe jeg hadde store problemer med å gjøre. Ellers, ikke kast de resterende p-pillene, de kan alltids brukes til en senere anledning siden du får samlet opp en del om du begynner på nytt brett hele tiden.

Skrevet

Må bare si at jeg synes ikke det er en god ide å utsette menstruasjonen så mye. Det er tross alt et av utrensningsmekanismene vi kvinner har. Å hindre denne utrensningsmekanismen vil vel bare bety at du samler opp mye avfallsstoffer?

Her er legestanden og forskningen uenig med deg. P-pillene er kun laget slik for å stimulere kvinnenes naturlige syklus, uten noen medisinsk grunn. Forskning viser at det er sunnere for kroppen, blant annet gir det redusert sannsynlighet for kreft i eggstokker/livmor, å ha blødning skjeldnere. Kombinert med at det er mer behagelig for kvinnen. Derfor anbefaler alle fastleger (bortsett fra fossilene) å bruke pillen til å utsette mens. I Sverige har det blitt normal praksis at de anbefaler kvinner som går på pillen å ikke ha pause/blødning i det hele tatt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...