Gå til innhold

Pappa som røyker

Fremhevede innlegg

Gjest Jente22
Skrevet

Jeg er så bekymret for min kjære pappa! Han har vært storrøyker de siste syv-åtte årene. Han er en oppegående og intellektuell person, så jeg kommer aldri til å forstå hvorfor han røyker. Jeg har prøvd å snakke ham til fornuft, men han er ganske sta og hører ikke etter. Han vet hvilke konsekvenser røyking har, men når man er avhengig er det ikke bare å slutte selv om en vet hvilke følger det kan få. Pappa er det mennesket jeg beundrer mest og jeg er så redd for å miste ham, bare tanken på det gir meg tårer i øynene. Han er ikke overvektig, men har farlig fett rundt livsviktige organer (magefett) og han får også i seg mye saltmat. Alt dette bekymrer meg og det er absolutt ingenting jeg kan gjøre for å få ham til å slutte, bortsett fra å snakke med ham om dette - men det ser ikke ut til å hjelpe.

Er det noen her som røyker eller har røyker og vet hva jeg kan si eller gjøre for å få ham til å ville slutte? Trenger man å få hjerteslag selv om man røyker hverdag? Vil så gjerne tro at det fins mennesker der ute som røyker og ikke lider av noen sykdommer (hjerte- og karsykdommer) Jeg blir så stresset av å tenke på at noen leker med livet sitt på den måten :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare han selv som kan velge å slutte med røyken...

Vil han ikke så går det ikke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er så bekymret for min kjære pappa! Han har vært storrøyker de siste syv-åtte årene. Han er en oppegående og intellektuell person, så jeg kommer aldri til å forstå hvorfor han røyker. Jeg har prøvd å snakke ham til fornuft, men han er ganske sta og hører ikke etter. Han vet hvilke konsekvenser røyking har, men når man er avhengig er det ikke bare å slutte selv om en vet hvilke følger det kan få. Pappa er det mennesket jeg beundrer mest og jeg er så redd for å miste ham, bare tanken på det gir meg tårer i øynene. Han er ikke overvektig, men har farlig fett rundt livsviktige organer (magefett) og han får også i seg mye saltmat. Alt dette bekymrer meg og det er absolutt ingenting jeg kan gjøre for å få ham til å slutte, bortsett fra å snakke med ham om dette - men det ser ikke ut til å hjelpe.

Er det noen her som røyker eller har røyker og vet hva jeg kan si eller gjøre for å få ham til å ville slutte? Trenger man å få hjerteslag selv om man røyker hverdag? Vil så gjerne tro at det fins mennesker der ute som røyker og ikke lider av noen sykdommer (hjerte- og karsykdommer) Jeg blir så stresset av å tenke på at noen leker med livet sitt på den måten :(

Jeg vet hva du kan gjøre. Du kan vise ham det du har skrevet her. Spør om ikke pappaen din kan slutte å skade helsen sin...Det kjæreste han har, datteren sin, er så livredd og bekymret for å miste faren sin. Det burde gi ham en god nok grunn til å kutte ut den galskapen.

Hilsen eks-røyker :klemmer:

Skrevet

Gi ham tips om disse sidene.

Disse sigarettene har den siste tiden blitt et fenomen der jeg jobber, og 7 av 12 røykere, de fleste storrøykere over mange år, har sluttet de siste ukene.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Det høres ut som du synes det er vanskelig å akseptere at faren din kommer til å dø.

Om han dør av slag, kreft eller om han sovner stille inn vet vi ikke. Vi vet at ikkerøykere gjennomsnittlig lever lengre enn røykere. Men vi vet også at det er en del røykere som ikke dør av røykerelatert sykdom.

Jeg tror ærlig talt du ikke kan gjøre noe her. Du har jo prøvd å snakke med ham! Men du kan jo prøve en hang til, kanskje du kan ha en litt "mannlig" logikk? Fortell intressante fakta om røyking/ikkerøyking! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...