Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Ja hva lager en da... Mannen har fått beskjed om å holde seg unna melk i 14 dager av legen pga mageproblemer for å se om det hjelper.

For å toppe det så reagerer jeg på kokos så å bruke kokosmelk i maten går heller ikke. Soyamelk synes vi ikke smaker noe særlig godt. Havremelk har vi ikke prøvd enda...

Ellers så er mandelmelk også uaktuelt pga allergi.

Det er jo melk eller melkepulver i nesten all halvfabrikat...

Endret av liv
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har melkeallergi og har prøvd ut en del forskjellige "melke-erstatnings-typer".

Jeg har god erfaring med den du ikke fått prøvd så langt, havremelk. Den fungerer til omtrent alt som vanlig melk fungerer til. Müsli, sjokolademousse, vafler, pannekaker, ...

Det er min erfaring da, bare for å understreke det.

De andre er jeg heller ikke så begeistret for, soyamelk, rismelk, osv. Kokosmelk har jeg fått et tips om kan settes i kjøleskapet over natten, så pirker en hull på bunnen dagen etter og lar den klare væsken få renne ut og så tar en ut det hvite som blir igjen. Det kan smeltes og piskes til luftig og god krem.

Jeg har ikke prøvd det ennå så jeg vet ikke om det går... Men det er et tips jeg fått i alle fall. Eksperimentere er moro. :)

Endret av Andreas8
Gjest WendyClear
Skrevet (endret)

Jeg bruker mye rismelk, synes det smaker litt friskere enn soyamelk. Soyamelk funker best når man skal lage sauser og slikt, da den er tykkere og jeg merker ikke smaken når det skal lages saus av uansett.

Endret av WendyClear
Skrevet

Jeg lager stort sett mat uten melk, jeg. Det har blitt en vane :) Enkelte "matvarer" styrer man unna, som bløtkake. -men det burde jo ikke være noe problem å overleve uten det i 14 dager...

Hva slags halvfabrikata er du på jakt etter? Allergihyllene har både dette og hint uten melk. Hos Obs har de f.eks middagspølse og karbonader uten melk/gluten. Leiv Vidar har produkter uten allergener. Lett Bernaissaus er uten melk... Jeg bruker melkefritt smør(blå soft) og litt rismelk. Funker greit når man ikke har smakt melk på lenge iallfall.

Skrevet (endret)

Soyamelk liker jeg hverken smak eller konsistens på. Vi bruker havremelk, rismelk smaker så veldig, veldig søtt. Havremelk er også mest lik vanlig melk i konsistens og "oppførsel" når det blir kokt. Havremelken fra Oatly, den som heter havredrikk er den beste.

Som erstatning for fløtekrem, bruker jeg Vispi fra GoGreen, da kan man fint lage bløtekake hvis man vil. Jeg synes den smaker bedre enn vanlig krem.

Jeg var opptatt av å lage det meste fra bunnen, men nå som poden ikke tåler melk er det blitt enda viktigere. Jeg må innrømme at jeg savner hvit saus laget med melk, men det er bare en vanesak sikkert. Ellers er ikke melkefritt melange noen dårlig erstatning, ulempen er at det inneholder palmeolje, hvis man er opptatt av sånt.

Gilde sine Go' og mager-produkter er uten melk, forøvrig.

Endret av Marmot
Skrevet

Det går like fort å lage ting fra bunnen av også. Det er bare en vanesak. Veit det av egen erfaring. Vi var sånne som brukte halvfabrikata i hverdagen hele tida. Nå lager jeg absolutt alt jeg spiser fra bunnen av. Det finnes jo ting som tar mere tid men dei lager jeg i helgene og i hverdagen lager jeg enkle retter. Fisk, kjøtt går jo fort.

Jeg bruker havremelk. Går fint. Det finnes også en slags havrefløte (en liten boks), som kan brukes i kremete supper, stapper. Folk kjenner ikke forskjell hvis jeg ikke forteller at det ikke er melk oppi.

2 uker er ikke lang tid. Dette skal gå fort! ;)

Skrevet

Tror jeg har laget én middag med melk i hele år, og det var grateng.

Poteter, grønnsaker og rent kjøtt har jo ikke melk i seg. Pasta med pesto eller tomatsaus, hjemmelagde kjøttboller. Grønnsakssuppe.

Dette er jo en gylden anledning til å faktisk lage mat selv.

Skrevet

Jenta vår tåler ikke melkeprotein, så vi holder oss helt borte fra melk. Har ikke fått noe særlig dreisen på disse erstatningsproduktene, så da blir det mat helt uten behov for melk.

Det finnes en del ferdige kjøttkaker og pølser uten melk, Gilde's Go' og mager serie er nevnt. Men vi lager mye mat av rent kjøtt/fisk. Wok er bra, alt av asiatiske sauser er uten melk. Kjøtt/fisk og grønnsaker går jo fint, men saus er jo ofte et lite problem. Sjysaus fra Toro er uten melk, og jeg mener at ett eller to av merkene med brun saus på pose som er uten melk (jeg er ikke så god på å lage saus fra bunnen...).

Tomatbaserte sauser er jo selvfølgelig et alternativ, men vi er så uheldige at hun ikke tåler tomat heller... Pesto er godt, men de fleste (av genovesetypen) inneholder ost.

Skrevet

Utenmelk.no har(hadde iallefall) en lang liste med diverse produkter som ikke inneholder meieriprodukter.

Ingen av erstatningsproduktene fungerer like bra som melk - og det er forskjellig hva som fungerer bra hvor.

Det er og smak&behag, jeg foretrekker rismelk foran havremelk - og bruker kun soya i varme produkter. Rismelk er forøvrig grusomt å bruke i kaffedrikker ;)

Skrevet

Sjysaus fra Toro er uten melk, og jeg mener at ett eller to av merkene med brun saus på pose som er uten melk (jeg er ikke så god på å lage saus fra bunnen...).

Den som heter Brun saus uten løk er melkefri i hvert fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...