Gå til innhold

Bra og dårlig garn til strikking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som strikker (eller hekler for den del, om dere bruker litt tykkere garn som er vanlig å bruke til strikking:

Hvilke garntyper/merker foretrekker dere til hva, og hvorfor? Hvilke garntyper/merker bruker dere helst ikke, og hvorfor?

Jeg er relativt ny som hobbystrikker og driver og prøver meg fram i forhold til garn. Tenker etter hvert å selge strikkeplagg (helst luer, votter, pulsvarmere og andre småprosjekter, ikke gensere og større ting) på diverse markeder når jeg har blitt litt flinkere. Men jeg føler meg veldig usikker på garntyper. Noen synes jo at "alt" av ull klør, mens andre ikke synes noe klør. Alternativt kan jeg bruke noe som ikke er ull i det hele tatt, men da varmer det vel ikke like godt? Og kan andre typer garn også klø?

Og utover det med kløete garn: Noen typer garn holder godt på fasongen, andre typer siger og blir fort formløse og altfor vide. Hvilke garnsorter er bra for å beholde fasongen?

Er det billige garnet som selges på Nille, Europris, Rema 1000 og Sparkjøp brukbart til noe som helst, eller bør jeg holde meg langt unna hvis jeg har tenkt å selge på sikt?

Aller helst strikker jeg med pinner nr. 5 eller tykkere, er ikke så glad i tynt garn. Men hva skal jeg velge? Tar gjerne imot forslag om ulike merker, for det er jo greit å ha litt utvalg med tanke på farger.

Videoannonse
Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet (endret)

Jeg bruker garn fra Sandnesgarn, Dalegarn, Drops og Du store alpakka. Det er absolutt en kvalitetsforskjell på disse og på billigmerkene som selges på de butikkene du nevnte. De fleste av garntypene deres er mye hardere enn dyrere garn.

Nå for tiden er jeg veldig glad i garn fra Drops. Det er utrolig mykt og godt. Spesielt et som heter Merino Extra Fine. Du kan bruke dette med halvtykke pinner (gjerne 4,5 tror jeg?). Det holder også fasongen veldig godt ;)

Min erfaring er at vanlig ull holder veldig godt på fasongen. Strikker du plagg i spesielt bomull drar det seg veldig. Alpakka er litt begge deler. Det spørs hvordan plagget er i fasong.

Leter du etter noe som ikke klør ville jeg prøvd alpakka eller Merino-garnet til Drops som jeg allerede har nevnt.

Garn for p. 5 og større som jeg liker:

Alfa, Easy, Fritidsgarn (bra om du vil tove noe), Hubro, Freestyle

Ellers så går det som oftest an å strikke med dobbelt garn om man finner et som er godt, men som ikke er tykt nok :)

Endret av pysepusen
  • Liker 2
Skrevet

Ta en titt på pickles.no der har jeg kjøpt deilig garn, veldig fornøyd med både alpakka og ull. I mine øyne er kvaliteten på garnet fra Pickles høyere enn f.eks Drops. Fine oppskrifter har de også, og jeg elsker at de legger ut en størrelse gratis. Noen av dem kan være litt avanserte for en nybegynner, så jeg har måttet google noen fremgangsmåter av og til.

Gjest pysepusen
Skrevet

Ta en titt på pickles.no der har jeg kjøpt deilig garn, veldig fornøyd med både alpakka og ull. I mine øyne er kvaliteten på garnet fra Pickles høyere enn f.eks Drops. Fine oppskrifter har de også, og jeg elsker at de legger ut en størrelse gratis. Noen av dem kan være litt avanserte for en nybegynner, så jeg har måttet google noen fremgangsmåter av og til.

Ups, der røyk det visst en tusing fra kontoen :fnise: Takk for gode anbefalinger :) Måtte prøve litt herfra! :)

Skrevet

Eg har brukt mykje Europrisgarn, og det har ikkje vore noko problem på nokon måte. Det skal nemnast at det stort sett har vore snakk om strømper og anna som ein gjerne ikkje har rett på huda, men sportsgarnet derfrå har eg òg brukt til vottar (type selbu), og dei er kjempemjuke og gode.

MorAase er vel òg billiggarn, og ikkje det mest behagelege å strikke med, men raggsokkane blir gode!

Til babykle og store plagg skaffar eg heller skikkeleg garn, og det kjennest betre å investere meir i det.

Men aller helst tek eg imot restegarn som folk ikkje får brukt sjølv, for det blir gratis for meg, og då kan eg ikkje vere kresen :fnise:

Konklusjon: eg strikkar med kva som helst (unnataket er kanskje akrylgarn, dei er siste utveg når eg har brukt opp alt anna...)

Skrevet

Jeg tror ikke det er mulig å si hva som er bra og dårlig garn til strikking, egentlig. Det avhenger helt av hva man strikker (garn som er veldig mykt er for eksempel ofte spunnet såpass løst at det nupper med en gang eller strekker seg hvis man strikker plagg som slites litt av det, men det er fantastisk til skjerf), hva bruken er (sokkegarn i ren ull kan være veldig mykt, men du sliter hull på sokkene mye raskere enn når det er litt nylon i det) og hvordan du selv strikker. Hvis du strikker veldig løst liker du ofte annet garn enn en som strikker hardt. Strikker du mest skigensere, bruker du annet garn enn om du strikker topper til å ha rett mot kroppen. Strikker du til barn, vil du at det skal være maskinvaskbart, og det krever andre garn enn om du er villig til håndvask. Noen synes alt av ull klør, andre merker ingenting.

Jeg strikker lite med norsk garn fordi jeg synes det meste er altfor grovt, og for meg er Dropsgarn billiggarn som jeg ofte synes er mye dårligere enn originalen (Dropsgarn og -mønster er veldig ofte kopier av det som er populært i strikkeverden i utlandet). Men du bør følge med på hvor hardt garnet er spunnet, det er ofte en indikasjon på hvor mye plagget "gir" i bruk. Jeg unngår syntetiske materialer med unntak av noe nylon, men det er en personlig preferanse. Ull er uansett et godt sted å starte, prøv ut litt forskjellige typer (ren ull, superwashull, alpakka, blandinger med bomull) og finn ut hva du liker.

Skrevet

Jeg har kjøpt litt garn herfra ; http://martehelgetun.no/butikken-min/

Har ikke fått begynt på det enda, men det virker som god kvalitet. Bare elsker denne siden :)

Ellers har jeg ikke så mye til overs for billiggarn, sånn fra Nille, Europris, Rema1000 osv. Jeg innbiller meg at det er blanding av hummer og kanari i det.

Skrevet

Jeg har litt løs strikkefasthet og synes Mor Aase fra Rema 1000 er deilig å strikke med (100% ull). Men jeg vet ikke helt hvordan det er i forhold til kløing?

Skrevet

Her var det mye lekkert. Er "redd" jeg kommer til å svi av noen kroner her ja ;)

Skrevet

Pickles-garnet er nydelig! De er også opptatt av at det skal være tatt hensyn til miljø og dyrevelferd i garnproduksjonen, noe jeg savner hos en del andre merker.

Skrevet

Har ikke fått begynt på det enda, men det virker som god kvalitet. Bare elsker denne siden :)

Ellers har jeg ikke så mye til overs for billiggarn, sånn fra Nille, Europris, Rema1000 osv. Jeg innbiller meg at det er blanding av hummer og kanari i det.

Marte Helgetun selger vel garn fra Du Store Alpakka? Enig, det er godt garn om man liker alpakka.

Skrevet

Garn fra DSA får man kjøpt flere steder, dessverre har de lagt ned utsalget de hadde på Grünerløkka i Oslo. Alpakkaull er deilig, men siger en del i større plagg.

Blanding av hummer og kanari? Tja, ullgarn er jo ullgarn, og det garnet jeg har fra Nille fungerer helt fint. Garnet fra Nille er produsert av Gjestal som er et av Norges største spinnerier.

Sånn sett vil jeg tro det er mer "hummer og kanari" av garn som er importert. I "strikkeverdenen" er det er det for eksempel snakk om såkalt mulesing av merinosauer, hovedsakelig fra Australia og New Zealand. Her er faktisk Gjestals garn "trygt", samt Pickles Aubelita-garn. Drops' produsenter kan derimot ikke garantere at sauene som leverer merinull til dem ikke er utsatt for mulesing. Det vil jeg i aller høyeste grad kalle "hummer og kanari".

Jeg har ingen garnfavoritter, alt til sitt bruk. Mye bør styres av lommeboka og preferanse, det er ikke nødvendig å kjøpe garn til 30-40 kr per nøste hvis du liker et liknende garn til 15 kroner per nøste like godt. Akkurat nå bruker jeg av det jeg har liggende, og det er mye rart, alt fra Cortina fra Nille til Wollmeise og Bugga!. Når det kommer til salg bestemmer mottakeren hvilket garn som skal brukes. :)

• Liker 1
Gjest bellabulla
Skrevet

Jeg bruker for det meste dropsgarn til alt, gjerne med en hovedandel av merinoull. Strikker for det meste "bruksklær" o.l som luer, votter og skjerf. Det er ikke det billigste garnet, men er utrolig godt å strikke med :)

Skrevet

Jeg synes det er viktigere at dyrene har det bra, enn prisen på garnet, så jeg prøver å bare kjøpe garn jeg vet ikke har vært utsatt for mulesing.

Kjøper mye garn fra Pickles, og er svært fornøyd med garnet derfra.

Jeg kjøper også garn fra Du Store Alpakka, men jeg er ikke helt sikker på hvordan dyrene derfra blir behandlet, men jeg mener å ha lest at de ikke driver med mulesing.

Jeg savner litt bedre informasjon om slikt, for jeg mener man godt kan ta hensyn til om dyrene har det bra eller ei.

Skrevet

Kvalitet ift om det klør eller ikke har mest med sautypen å gjøre. Norske sauer har tykk, stri ull, og det er ikke egnet til å ha rett på kroppen. Da må man bruke merinoull, som stort sett kommer fra sauer i New Zealand.

Hvilken ull man bør velge avhenger av typen prosjekt det er snakk om. Skal man strikke ullklær som ikke skal innerst mot kroppen, er det helt greit med Nille-garn. I det siste har jeg brukt litt av Ullrikka-garnet derfra, og det er ikke helt jevnt i tykkelsen, men er relativt mykt til å være fra norsk sau.

Til luer og pulsvarmere, ville jeg nok brukt litt finere garn, slik at det blir litt mykere inn mot huden. Votter kan jo evt fores, da vil jeg tro man kan bruke litt billigere garn. Ullsokker kan man godt bruke grovt garn til, da er det ofte viktig at det er tykt og godt så de er gode og varme og ikke slites så raskt.

Skrevet

Jeg er veldig opptatt av at garnet skal være mykt, og godt både å strikke med og bruke. Jeg også kjempefornøyd med pickles-garnet. I tillegg har de så fine farger, i motsetning til Rema-garn feks, hvor fargeutvalget er mye mindre.

Men jeg hadde ikke giddet å legge penger i garn til sokkestrikking, for da er det uansett en fordel at det ikke er ren ull mtp. slitestyrke.

Som andre nevner, ville jeg gått for mykt og deilig garn til småplagg som pulsvarmere og luer hvertfall. Alpakka er jo kjempefint til sånt. Mye av alpakkaen som selges er ganske tynn, men det går an å bruke dobbelt tråd hvis du ikke vil strikke på tynne pinner. Eller kjøpe tjukk alpakka. Pickles har det og en lue jeg strikket i den tjukke alpakkaen på pinne 5, gikk rasende fort. Og jeg som egentlig hater å ha på lue, har virkelig funnet en favoritt (helt kløfritt).

Skrevet

Jeg kjøper også garn fra Du Store Alpakka, men jeg er ikke helt sikker på hvordan dyrene derfra blir behandlet, men jeg mener å ha lest at de ikke driver med mulesing.

Jeg savner litt bedre informasjon om slikt, for jeg mener man godt kan ta hensyn til om dyrene har det bra eller ei.

Det er på merinosauen de driver med mulesing. Alpakkaen er "trygg" sånn sett.

Jeg bruker også DSA en del, nå strikker jeg et babyteppe i en av deres nye garntyper, Hverdags. Deilig! Det finnes alternativer til alpakkagarn som er norsk også, se for eksempel Norsk alpakka. :)

Skrevet

Jeg har god erfaring med Rauma, Sandnesgarn og Du store alpakka. I det siste har jeg strikket med garn fra Pickles. Det var supermykt og godt å strikke med, og jeg er veldig fornøyd med det og kommer til å handle derfra igjen.

Jeg har veldig lyst til å strikke med garn fra Norsk Alpakka, da garnet er superdupermykt og virker veldig bra, men må først finne riktig prosjekt for å bruke så mye penger på garn.

Jeg har også strikket en del med Drops, men min erfaring er at de ikke holder formen like godt gjennom bruk og vask. Småting som luer, vanter etc. går greit, men min erfaring er at større ting mister formen, noe som er veldig kjedelig når man har lagt ned mye arbeid i et plagg.

Skrevet

Når det gjelder garn og dyrevelferd så er det meste av merinoull på markedet i dag fra Australia der de ennå bruker mulesing uten bedøvelse.

Etter at dette ble kjent i 2008 ble det lagt et stort press på de landene som brukte mulesing på lam uten bedøvelse.

Flere norske importører sluttet å importere merinoull fra disse landene. New zeland og peru har pr i dag sluttet med mulesing, Australia holder fortsatt på med denne type for dyremisshandling.

Flere av de store garnimportørene sluttet å importere merinoull fra land der mulesing var praksis. Sandnesgarn var en av dem, de havnet på dyrevernalliansen sin tryggliste for det, men det viser seg nå at de importerer merinoull fra Australia igjen selv om de fortsatt bruker mulesing uten bedøvelse. Gjestdalgarn garanterer fortsatt at de ikke importerer merinoull fra Australia og er dermed trygg å bruke. Der er flere økologiske nettbutikker hvor en kan kjøpe økologisk merinoull.

Når det gjelder pickles nettbutikk så innrømmer de at de importerer merinoull fra Australia, men at de tenker mer på at ved å ikke handle fra Australia vil gå ut over de menneskene som jobber med dette. De har en type merinoull som de garanterer ikke er utsatt for mulesing, Auebelita garnet.

I ett senere innlegg skriver de at ved en forespørsel til sin italienske importør så sier altså de at de ikke tar inn merinoull fra lam utsatt for mulesing. Skulle gjerne hatt litt mer dokumentasjon om dette da Italia handler merinoull fra hele verden og Australia er verdens største innen produksjon av merinoull.

For min del så bruker jeg nesten bare garn fra gjestalgarn, de har det meste av de garnkvalitetene jeg liker å strikke med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...