Gå til innhold

Dere som har eller har hatt brystkreft

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hørt at du kan kjenne en klump på en måte, men på meg er bare det ene brystet helt stivt.. Er ømme og renner av og til en gjennomsiktig veske ut. Lurer på om de bare vokser eller om det er noe annet.

Hvordan merket dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil gjerne ha svar fra noen som har peiling selv om de ikke har hatt kreft også :)

Skrevet

Men i alle dager jente - kom deg til legen! Forskjellige kvinner har forskjellige symptomer.

Skrevet

Har hørt at du kan kjenne en klump på en måte, men på meg er bare det ene brystet helt stivt.. Er ømme og renner av og til en gjennomsiktig veske ut. Lurer på om de bare vokser eller om det er noe annet.

Hvordan merket dere det?

Stivt?! Det høres ikke bra ut. Rett til legevakten pronto!

Skrevet

Tuller du eller? :/ Har tatt blodprøve for noen uker siden men venter fortsatt på svar

Skrevet

Tuller du eller? :/ Har tatt blodprøve for noen uker siden men venter fortsatt på svar

Blodprøve? Ikke mammografi?

Skrevet

Har du fått tatt mammografi, evt. biopsi? Har de sagt hva de ønsker å påvise ved en blodprøve?

Skrevet

Nei. Snakket med en lege og hun skrev bare ned det jeg skulle testes for etter mitt ønske. Har tenkt lenge på om jeg skulle gjøre noe sånt.. men gruer meg litt. Vil helst ha beskjed om at jeg bør gjøre det

Skrevet

Melkespreng? Men da hadde du vært opptatt med å amme og ikke sittet og lurt på om det var kreft.

Hvor gammel er du? Er det første tegnet på at du holder på å få bryster eller har du hatt dem en stund?

Brystkreft rammer oftest over 35, men det finnes en ekstra hissig (men skjelden) variant som gjerne rammer unge kvinner rundt 20.

Hvis du lurer på om du har kreft så går du til legen. Da skal du ha trippeldiagnostikk, dvs. mammografi, ultralyd og biopsi (celleprøve).

Det kan jo tenkes å være alt mulig annet også, men greit å utelukke kreften først.

Skrevet

Dra til en lege! Det trenger ikke å være noe farlig men fortsatt noe som KAN være det. Lurt og alltid dra til legen med nyopståtte kuler og rare symptomer.

Ammer du? alder? Hvor lenge har det vært sånn? Hvorfor blodprøve? Det forstår jeg ikke helt...

Skrevet

Nei. Snakket med en lege og hun skrev bare ned det jeg skulle testes for etter mitt ønske. Har tenkt lenge på om jeg skulle gjøre noe sånt.. men gruer meg litt. Vil helst ha beskjed om at jeg bør gjøre det

Si at du ønsker mammografi og vevsprøve. Hvis brystet ditt er stivt og annerledes enn det andre, må du forklare det. Særlig hvis det er en klar forandring.

Du BØR sjekke dette ut så godt som mulig!

Det er uvanlig at kvinner i 20-årene får brystkreft, men ikke supersjeldent.

Skrevet

Melkespreng? Men da hadde du vært opptatt med å amme og ikke sittet og lurt på om det var kreft.

Hvor gammel er du? Er det første tegnet på at du holder på å få bryster eller har du hatt dem en stund?

Brystkreft rammer oftest over 35, men det finnes en ekstra hissig (men skjelden) variant som gjerne rammer unge kvinner rundt 20.

Hvis du lurer på om du har kreft så går du til legen. Da skal du ha trippeldiagnostikk, dvs. mammografi, ultralyd og biopsi (celleprøve).

Det kan jo tenkes å være alt mulig annet også, men greit å utelukke kreften først.

Takk, greit å vite:) Er 17 og ammer ikke. Trodde puppene mine var utvokst for lengst, men har cøliaki så jeg sluttet og vokse før jeg begynnte glutenfritt da jeg var 15. Så kan godt være det.

Skal snakke med lege senest på mandag.

CBY Jeg vet ingenting om det selv. Har hatt det sånn i 1 måned, men begynnte å bli uvel( kvalm og sånn) for lenger siden.

Skrevet

Takk, greit å vite:) Er 17 og ammer ikke. Trodde puppene mine var utvokst for lengst, men har cøliaki så jeg sluttet og vokse før jeg begynnte glutenfritt da jeg var 15. Så kan godt være det.

Skal snakke med lege senest på mandag.

CBY Jeg vet ingenting om det selv. Har hatt det sånn i 1 måned, men begynnte å bli uvel( kvalm og sånn) for lenger siden.

Du er sikker på at du ikke f.eks er blitt gravid? :) Jeg har null erfaring med det, men ømme bryster og kvalme burde kanskje ymte til en test. ;)

Skrevet

Nope. Sikker på det :)

Er ektra trøtt og har vondt i kroppen også. Det kommer alltid tilbake hver uke, så tror ikke det har noe med infulensa eller forkjølese og gjøre heller.

Skrevet

Dra til legen på mandag du så får du sjekket det ut grundig:)

at du er 17 taler imot noe alvorlig men for din egen del må du forklare legen at du er bekymret slik at du får undersøkelsen som tilfredstiller deg og din psyke.

Skrevet

Ønsker deg lykke til!

Sånne ting går stort sett bra, men likevel best å være føre var. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...