Gjest ts Skrevet 11. februar 2012 #21 Skrevet 11. februar 2012 http://www.regjeringen.no/nb/sub/barnebortforing/reise-med-barn-til-utlandet.html?id=462706 Hvis han er redd for at dette skal skje bør han ta kontakt med familiekontoret og sette igang sak om å få daglig omsorg over på seg selv. En enkel måte å hindre den andre forelderen i å ta med barnet utenlands er å nekte å skrive under slik at barnet ikke får pass. Har barnet pass er det bare å reise på ferie og ikke reise hjem igjen, så er saken en mappe i UD/barnevernet/advokat/myndigheters mapper. Og uten penger er den gjenværende forelderen rævkjørt. Kort og godt. Og igjen, stemødre som gjør seg til krigere for menn som har barn de ikke greier å ta vare på selv har jeg lite sansen for. Særlig når de sitter og koker ihop kanskje muligens dersomatte hvisomatte scenarioer. Uansett sak, så er DU ikke en del av den. Enten du liker det eller ei. Deal with it. Og dette er grunnen til at jeg ville diskutere saken på et generellt plan.. Er du seriøs her nå? Mer generaliserende, forutintagende og fordømmende holdning skal du lete lenge etter. Det er tydelig at du har et anspent forhold til en 'stemor' her, og problemet ditt vel nettopp det motsatte; jeg ER en del av saken her, enten DU liker det eller ikke. Men, de føste setningene dine er relativt vettuge, og jeg tror du, desverre, er svært nnærme sannheten i det du sier..
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2012 #22 Skrevet 11. februar 2012 Se andre avsnitt i barneloven. Ja, og den støtter ikke utsagnet ditt om at man som hovedregel kan ta barnet med seg ut av landet om man har foreldreansvaret alene, man kan ALLTID gjøre det. Det finnes kun unntak om det strides om foreldreansvaret. Med andre ord: Har mor/far foreldreansvaret alene, er det null hindring i helvete for at hun/han kan ta med barnet og flytte til Tunisia eller Maldivene, eller Østersund, for den del. Ingen hindring whatsoever.
Gjest Gurimalla ii Skrevet 11. februar 2012 #23 Skrevet 11. februar 2012 Ja, og den støtter ikke utsagnet ditt om at man som hovedregel kan ta barnet med seg ut av landet om man har foreldreansvaret alene, man kan ALLTID gjøre det. Det finnes kun unntak om det strides om foreldreansvaret. Med andre ord: Har mor/far foreldreansvaret alene, er det null hindring i helvete for at hun/han kan ta med barnet og flytte til Tunisia eller Maldivene, eller Østersund, for den del. Ingen hindring whatsoever. Jeg forstår ikke at du kan si at mor alltid kan ta med seg barnet dersom hun har foreldreansvaret og så sier du at det finnes unntak når det er strid om foreldrensvaret. Da kan ikke den som har foreldreansvaret alltid flytte. Det er jo det jeg sa og som du krangler om. Hvis mor har foreldreansvaret alene og far går til sak for enten delt foreldreansvar eller for å få foreldreansvaret alene kan ikke mor flytte til utlandet før saken er avgjort.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2012 #24 Skrevet 11. februar 2012 Hei. Jeg opprettet en tråd her igår om hva som i praksis kan skje dersom bostedsforelder flytter med barnet utenlands uten fars samtykke. Nå er det slik at jeg skriver på vegne av far som er bekymret for dette. Tråden er stengt, muligens fordi folk oppfattet det slik at jeg/ts vurderte dette.. Kan jeg få tråden min åpnet igjen? Far og jeg er bekymret for dette og vi ønsker å vite hva vi faktisk kan gjøre hvis mor skulle finne på å gjennomføre dette. Hun bryr seg ikke om hva som er lover og regler når det kommer til slike ting. Jeg er redd at forbudet bare er en 'tom regel' uten faktiske konsekvenser.. Dere trenger advokat dere har ingen tid å miste. Advokaten må ta det til rettssystemt for å få stoppet dette før mor flytter. Dette er ikke noe å tulle med om mor skulle rekke flytte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå