Gjest ts Skrevet 10. februar 2012 #1 Skrevet 10. februar 2012 Hei. Jeg opprettet en tråd her igår om hva som i praksis kan skje dersom bostedsforelder flytter med barnet utenlands uten fars samtykke. Nå er det slik at jeg skriver på vegne av far som er bekymret for dette. Tråden er stengt, muligens fordi folk oppfattet det slik at jeg/ts vurderte dette.. Kan jeg få tråden min åpnet igjen? Far og jeg er bekymret for dette og vi ønsker å vite hva vi faktisk kan gjøre hvis mor skulle finne på å gjennomføre dette. Hun bryr seg ikke om hva som er lover og regler når det kommer til slike ting. Jeg er redd at forbudet bare er en 'tom regel' uten faktiske konsekvenser..
Gjest Spinell Skrevet 10. februar 2012 #2 Skrevet 10. februar 2012 Ingen her inne kan vite om du tilhører den ene eller den andre siden i saken. Kontakt en advokat istedenfor.
Gjest TS Skrevet 10. februar 2012 #3 Skrevet 10. februar 2012 Ingen her inne kan vite om du tilhører den ene eller den andre siden i saken. Kontakt en advokat istedenfor. Jeg forstår ikke? Jeg spør om noe faktisk er en straffbar handling.. Egentlig er det vel også litt irrelevant hvilken 'side' jeg tilhører.. Enten er noe slik eller slik i praksis, er jo uansett ikke jeg som lager lovverket.. Videre så er det en haug med tråder her man kunne funnet et 'kriminellt aspekt ved' hvis man bare vrir og vender litt på ting.. Nei, jeg kan virkelig ikke se at jeg bryter reglene og oppforder til straffbar handlig ved å stille dette spørsmålet.. Ikke kan jeg se at tråder om trenering av samvær feks blir stengt selv om dette skal være mot loven.. hvorfor ikke? Nei nei, var visst ikke noe hjelp eller erfaringer å få her,.. desverre..
Gjest TS Skrevet 10. februar 2012 #4 Skrevet 10. februar 2012 ps. far skulle gjerne gått til advokat for dette han hvis han hadde hatt råd. Det venter han med til det evt. skjer, har ikke råd til å gå til advokat bare for å spørre om slikt og tenkte det var greit å være litt føre var med hva som skjer.. Kanskje man til og med hadde stoppet mor fra å gjøre dette hvis man opplyste henne om evt. risikoer. Forstår du nå?
Gjest regine Skrevet 10. februar 2012 #5 Skrevet 10. februar 2012 ps. far skulle gjerne gått til advokat for dette han hvis han hadde hatt råd. Det venter han med til det evt. skjer, har ikke råd til å gå til advokat bare for å spørre om slikt og tenkte det var greit å være litt føre var med hva som skjer.. Kanskje man til og med hadde stoppet mor fra å gjøre dette hvis man opplyste henne om evt. risikoer. Forstår du nå? men da er far faktisk ikke særlig interesert i å finne ut om evt. konsekvenser! Å spørre på et forum som dette og tro at du vil få reelle, sanne svar er så tullete at jeg blir helt matt. Ikke fordi jeg mener at vi som svarer her er idioter, men fordi dette er et komplisert regelverkt og du vet ikke om den som svarer "jeg tror/mener/vet..." har en utdannelse/bakgrunn som gjør at det er reelt. De større byene har faktisk gratisk juridisk hjelp via juss-fakultetene (Juss-buss i Oslo f.eks.) I tillegg er det mange advokater som har 1/2 el. gratis rådgivning, så det der med at far ikke har råd er bare tull. En time hos advokat koster en drøy 1000-lapp, jeg har forståelse for at det er mye penger, men som alternativ til å måtte finne ut av ting etter at noe har skjedd er det mye bedre. 2
Gjest Gurimalla ii Skrevet 10. februar 2012 #6 Skrevet 10. februar 2012 Det er ikke lov å ta med barnet og flytte utenlands hvis de har delt foreldreansvar. Hvis mor han foreldreansvaret alene kan hun i utgangspunktet ta med seg barnet.
Gjest grapefrukt Skrevet 10. februar 2012 #7 Skrevet 10. februar 2012 (endret) Ingen her inne kan gi et riktig svar ift. deres situasjon. Far må ta seg råd og tid til å oppsøke juridisk hjelp for å få vite sine rettigheter og konsekvenser av mors eventuelle handlinger. Hvis han ikke bruker penger på dette så er det ikke så mye annet å gjøre enn å vente til mor gjør noe han kan anmelde. Endret 10. februar 2012 av grapefrukt 1
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2012 #8 Skrevet 10. februar 2012 Jeg forstår ikke hvorfor dere er så negative til å gi råd til TS i denne situasjonen. Hovedregelen er klar: det er ikke lov til å flytte til utlandet med barnet dersom det er delt foreldreansvar. Det har vært flere disk om dette her inne tidligere. Det å opplyse om hovedregel for flyttkng til utlandet er i mine øyne helt uproblematisk. 1
Gjest grapefrukt Skrevet 10. februar 2012 #9 Skrevet 10. februar 2012 Jeg forstår ikke hvorfor dere er så negative til å gi råd til TS i denne situasjonen. Hovedregelen er klar: det er ikke lov til å flytte til utlandet med barnet dersom det er delt foreldreansvar. Det har vært flere disk om dette her inne tidligere. Det å opplyse om hovedregel for flyttkng til utlandet er i mine øyne helt uproblematisk. Ingen her vet noe om verken ts, far eller mor i saken - og for at de faktisk skal få hjelp og unngå evt. flytting så må de ta kontakt med juridisk hjelp - det hjelper ikke at man skrev litt i en tråd på internett hvis mor tar med barnet til utlandet. Det eneste som kan hjelpe i denne saken er å gjøre noe før mor eventuelt tar med barnet - og den hjelpen kan ingen her gi, annet enn å si at "ja det er ulovlig". 1
Gjest Ntilest 5,511 Skrevet 10. februar 2012 #10 Skrevet 10. februar 2012 Hjelpe meg - det må vel være greit å opplyse om hovedregler for flytting til utlandet. Hele HG er fullt av juridiske råd og i slike tilfeller som her beskrevet er det ikke en gang vanskelig å vi hva utgangspunktet er. Nå får TS og mannen selv vurdere om det har noe for seg og søke videre råd. Hvis du googlet foreldreansvar finnes det msse opplysninger på nettet.
Gjest gurimalla Skrevet 10. februar 2012 #11 Skrevet 10. februar 2012 Å spørre på et forum som dette og tro at du vil få reelle, sanne svar er så tullete at jeg blir helt matt. Ikke fordi jeg mener at vi som svarer her er idioter, men fordi dette er et komplisert regelverkt og du vet ikke om den som svarer "jeg tror/mener/vet..." har en utdannelse/bakgrunn som gjør at det er reelt. Dette er et reelt og sant svar, enkelt og greit med henvisning til regjeringens sider om Forelderansvar og utenlandsreiser
Anglofil Skrevet 10. februar 2012 #12 Skrevet 10. februar 2012 Tråden ble stengt fordi det ble spurt etter metoder for hvordan man kan flytte med barna utenlands. Dette ble sett på som oppfordring til å bryte loven, ergo ble den stengt, da dette ikke er lov. Advarer mot å gi slike råd, ellers blir også denne tråden stengt. Yvonne (mod)
Gjest regine Skrevet 10. februar 2012 #13 Skrevet 10. februar 2012 Tråden ble stengt fordi det ble spurt etter metoder for hvordan man kan flytte med barna utenlands. Dette ble sett på som oppfordring til å bryte loven, ergo ble den stengt, da dette ikke er lov. Advarer mot å gi slike råd, ellers blir også denne tråden stengt. Yvonne (mod) Med all respekt: det ER ikke forbudt å flytte utenlands med barn, så fremt man har foreldreansvaret alene. Er foreldreansvaret derimot felles, da gjelder regelen om at man ikke har lov å flytte.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #14 Skrevet 10. februar 2012 Det er ikke lov å ta med barnet og flytte utenlands hvis de har delt foreldreansvar. Hvis mor han foreldreansvaret alene kan hun i utgangspunktet ta med seg barnet. hva ener du med "i utgangspunktet"... du skriver som omdet finnes tilfeller hvor mor IKKE kan ta med barnet og flytte utenlands om hun har foreldreansvaret. slike tilfeller fins ikke!
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #15 Skrevet 10. februar 2012 hva ener du med "i utgangspunktet"... du skriver som omdet finnes tilfeller hvor mor IKKE kan ta med barnet og flytte utenlands om hun har foreldreansvaret ALENE. slike tilfeller fins ikke! jeg har rettet setningen
Gjest gurimalla Skrevet 10. februar 2012 #16 Skrevet 10. februar 2012 hva ener du med "i utgangspunktet"... du skriver som omdet finnes tilfeller hvor mor IKKE kan ta med barnet og flytte utenlands om hun har foreldreansvaret. slike tilfeller fins ikke! Se andre avsnitt i barneloven. Barneloven § 40. Flytting med barnet til utlandet. Har den eine av foreldra foreldreansvaret åleine, kan den andre ikkje setje seg imot at barnet flyttar ut av landet. Dersom foreldra har foreldreansvaret saman, må begge samtykkje til at barnet skal flytte til utlandet. Er foreldra usamde om kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu fast saman med, må barnet ikkje flytte ut av landet før saka er avgjort.
Gjest ts Skrevet 10. februar 2012 #17 Skrevet 10. februar 2012 Tråden ble stengt fordi det ble spurt etter metoder for hvordan man kan flytte med barna utenlands. Dette ble sett på som oppfordring til å bryte loven, ergo ble den stengt, da dette ikke er lov. Advarer mot å gi slike råd, ellers blir også denne tråden stengt. Yvonne (mod) Med all respekt Yvonne; var det virkelig det jeg gjorde? Spurte etter metoder for hvordan man kan gjøre dette? Det er mulig det var dumt av meg å ikke spesifisere hvem jeg var (les hvilken rolle jeg har i saken) i utgangspunktet. Men, jeg ville at folk skulle svare generellt, og at det ikke ble en 'stemorstråd' eller liknende. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor det oppleves som 'oppfordring til å bryte loven' ved at man spør om lover og reglers gyldiget. Det finnes da tråder som feks. spør om man trenger pass for å ta danskebåten, eller om det er 'krise' uten.. er det også 'oppfordring til å bryte loven' eller undring rundt dette? Innimellom forstår jeg meg bare ikke på KG. Uansett, igjen stiller jeg meg da spørrende til et hundretalls av tråder her inne som omhandler sabotering av samvær, flyttetråder ol. Takk til dere som faktisk har svart meg, det er godt å høre at deres inntrykk er at dette slås hardtned på og ikke er akseptabelt. Jeg skal forsøke å lete videre andre steder. Håper å finne noe som kan gi meg indikasjon på at det faktisk får konsekvenser, at det ikke bare er en av fedrenes/samværsforeldrenes 'hule rettigheter'. Takk for meg.
Gjest fest Skrevet 10. februar 2012 #18 Skrevet 10. februar 2012 for min del er det en vesentlig forskjell på å spørre om hvordan man kan gjøre noe ulovelig og konsekvensene av et lovbrudd.
Anglofil Skrevet 11. februar 2012 #19 Skrevet 11. februar 2012 Nå har jeg aldri ment at det ikke er lov å flytte med barna utenlands, poenget er at det kunne se ut som man trengte hjelp til å finne metoder for hvordan man skulle kidnappe barna til utlandet, og så vidt meg bekjent er dette ikke lov. Det er som det påpekes forskjell på hvordan man kan utøve det vi så som et lovbrudd og konsekvensene av det. Vi kan umulig vite intensjonen, og dermed ble det tolket dit hen, av hele moderatorteamet i fellesskap. Denne tråden er dog ikke slettet siden det nå forklares bedre hva som er meningen med tråden, og jeg foreslår at man nå holder seg til tema for å hindre ytterligere avsporinger. Yvonne (mod)
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2012 #20 Skrevet 11. februar 2012 Jeg forstår ikke? Jeg spør om noe faktisk er en straffbar handling.. Egentlig er det vel også litt irrelevant hvilken 'side' jeg tilhører.. Enten er noe slik eller slik i praksis, er jo uansett ikke jeg som lager lovverket.. Videre så er det en haug med tråder her man kunne funnet et 'kriminellt aspekt ved' hvis man bare vrir og vender litt på ting.. Nei, jeg kan virkelig ikke se at jeg bryter reglene og oppforder til straffbar handlig ved å stille dette spørsmålet.. Ikke kan jeg se at tråder om trenering av samvær feks blir stengt selv om dette skal være mot loven.. hvorfor ikke? Nei nei, var visst ikke noe hjelp eller erfaringer å få her,.. desverre.. http://www.regjeringen.no/nb/sub/barnebortforing/reise-med-barn-til-utlandet.html?id=462706 Hvis han er redd for at dette skal skje bør han ta kontakt med familiekontoret og sette igang sak om å få daglig omsorg over på seg selv. En enkel måte å hindre den andre forelderen i å ta med barnet utenlands er å nekte å skrive under slik at barnet ikke får pass. Har barnet pass er det bare å reise på ferie og ikke reise hjem igjen, så er saken en mappe i UD/barnevernet/advokat/myndigheters mapper. Og uten penger er den gjenværende forelderen rævkjørt. Kort og godt. Og igjen, stemødre som gjør seg til krigere for menn som har barn de ikke greier å ta vare på selv har jeg lite sansen for. Særlig når de sitter og koker ihop kanskje muligens dersomatte hvisomatte scenarioer. Uansett sak, så er DU ikke en del av den. Enten du liker det eller ei. Deal with it. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå