pingalu Skrevet 10. februar 2012 #1 Skrevet 10. februar 2012 Jeg har så lyst på sushi idag, men er litt lat (orker ikke alt styret med å prøve å få perfekt ris og lage risballer), så jeg lurer rett og slett på om det går an å ta en "snarvei" - rett og slett bare koke vanlig ris og servere ved siden av lakseskiver (+ soyasaus og wasabi da). Noen som tror dette kan funke, vil det gi en nogenlunde sushismak? Også lurer jeg på om denne "sushi seasoning" - bruker man den for smakens skyld, eller for å lage risen i riktig konsistens til å klebre baller? Bør jeg i såfall ha det oppi den kokte risen, eller kan jeg like godt droppe den (mtp. smak)?
Belima Skrevet 10. februar 2012 #2 Skrevet 10. februar 2012 Kan du ikke lage sashimi da? Siden jeg ikke er spesielt glad i ris, så lager jeg det i stedet. http://www.alleoppskrifter.no/s/sashimi-saus-oppskrift.html Her er noen oppskrifter, men du finner flere når du leter. Dumt forslag kanskje?
pingalu Skrevet 10. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 10. februar 2012 Absolutt ikke dumt, men jeg er glad i risen jeg, så jeg vil helst ha den med Dessuten tenker jeg at det blir litt lite mettende uten.. men er absolutt glad i bare sashimi også da.
Belima Skrevet 10. februar 2012 #4 Skrevet 10. februar 2012 Leste om sushiris og jammen tar det tid. Kan du ikke prøve å jukse da og bruke en hurtigris som du tilsetter eddikblandingen? Blir det ikke bra, så får du gjøre som jeg, lage en salat av babyleaves og ha baguetter i skiver ved siden av sashimien. Jeg er nok helt på jordet, men kanskje verd et forsøk?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #6 Skrevet 10. februar 2012 bruke en hurtigris som du tilsetter eddikblandingen? VAFFAEN!? Enkelte ting burde man holde seg for god for. 1
pingalu Skrevet 11. februar 2012 Forfatter #7 Skrevet 11. februar 2012 Endte opp med å bare koke vanlig ris, som jeg spiste ved siden av laksen og soyasaus/wasibi. Det funket greit, men jeg burde i alle fall tatt meg tiden til å la risen avkjøle seg, var liksom ikke helt riktig med varm ris til Men da vet jeg det til neste gang i alle fall. Takk for tips Belima, kanskje jeg kjører baguetter som tilbehør neste gang :o)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå