Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har så fryktelig lyst til å bake i dag, men har ikke kjøkkenmaskin så må være noe som er enkelt å lage. Har 50g fersk gjær liggende, masse tørrgjær(både til søte deiger og til vanlige deiger) og egg. Må være noe som ikke trenger å røres helt hvitt eller noe som ikke må eltes i laaang tid da jeg må gjøre alt for hånd. :sjenert:

:spise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke for hånd man vanligvis baker da? :klo: Har virkelig folk blitt så late at de ikke engang gidder å røre sammen bolle/kakedeig selv?

• Liker 6
Skrevet

Er det ikke for hånd man vanligvis baker da? :klo: Har virkelig folk blitt så late at de ikke engang gidder å røre sammen bolle/kakedeig selv?

I 2012 er nok elting/røring i maskin det som gjelder.

Grunnen er jo ganske enkelt at på de fleste bakverk gir dette en adskillig bedre kvalitet enn å bruke håndmakt, og dessuten sparer det bakeren for tungt arbeid.

Det blir litt som å spørre om folk virkelig bruker motorisert gressklipper, er det for late til å bruke ljå?

• Liker 1
Skrevet

I 2012 er nok elting/røring i maskin det som gjelder.

Grunnen er jo ganske enkelt at på de fleste bakverk gir dette en adskillig bedre kvalitet enn å bruke håndmakt, og dessuten sparer det bakeren for tungt arbeid.

Det blir litt som å spørre om folk virkelig bruker motorisert gressklipper, er det for late til å bruke ljå?

Det stemmer ikke, nei. De som baker mye og spesielt tunge gjærdeiger har som regel kjøkkenmaskin, men oss som baker tre ganger i året trenger ikke en maskin til 3000 kr som tar opp en hel hylle i skapet. Så "alle" har ikke kjøkkenmaskin, nei. Men de fleste har en liten mixmaster. Med den kan man f eks røre smør og sukker hvitt.

• Liker 2
Skrevet

Min erfaring med i hvert fall gjærbakst som må eltes godt og lenge er at jeg rett og slett ikke er sterk nok i nakke/skulder til å få det til pga en betennelse. Og eggedosis er ikke sååå enkelt for hånd, heller ikke det å piske smør og sukker hvitt. Er ikke like morsomt å bake når gjærbaksten blir tørr og kaker ikke blir luftige..

Om du har noen enkle oppskrifter på noe godt tar jeg gjerne i mot det!

Skrevet

Det stemmer ikke, nei. De som baker mye og spesielt tunge gjærdeiger har som regel kjøkkenmaskin, men oss som baker tre ganger i året trenger ikke en maskin til 3000 kr som tar opp en hel hylle i skapet. Så "alle" har ikke kjøkkenmaskin, nei. Men de fleste har en liten mixmaster. Med den kan man f eks røre smør og sukker hvitt.

:jepp:

Nå skal det sies at for tiden så ligger min håndmikser nedpakket en del mil unna, så skal jeg bake så må jeg vispe alt for hånd med en enkel visp. :gjeiper:

Skrevet

I denne tråden ligger det en oppskrift på rundstykker der deigen ikke skal jobbes så mye med.

Gjest navnelapp
Skrevet (endret)

Her finn du oppskrift på ei kjempegod cheesecake brownie, som er veldig lett å lage. Når det gjeld gjærbakst bør du søke på "no knead", det er oppskrifter som ikkje skal eltast. Lykke til!

Endret av Alt godt
Skrevet

Takk for svar dere. :) Nam, den kaken så skummelt god ut. Må prøves!

Skrevet
Sett inn Brownies i søkeordet og du får mange oppskrifter. Dette er en kake som du bare skal smelte og røre kjapt sammen. Enkelt og fort ferdig.
Skrevet

har bakt gode rundstykker og horn o.l jeg mange ganger. syns ikke deigen var så stress å elte. Når du lar deigen heve godt først så blir den ganske porøs og enkel å håndtere. Da jeg lagde horn lot jeg de heve i flere runder, det hjelper jo på "konsistensen"..

stå ved bordet når du elter, ikke sitt. da blir det mye enklere. og når du skal røre deigen sammen i bolla så ha bolla i fanget. også "rører" du med henda tilslutt.

ellers med mange typer kaker trenger du ikke røre så mye. muffins fks skal jo bare røres kjapt. men de trenger vel ikke gjær...? (kan hende det fins noen oppskrifter med det og. i dont know)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

Kanelkake

Edit: har du ikke vegansk smør/melk, så bruk vanlig smør og melk :)

Endret av Kevlarsjäl
Gjest Survival
Skrevet

99% av det som man lager i kjøkkenmaskin kan man lage for hånd, så det er bare å velge og vrake. Jeg kan anbefale "bollekrans" fra Detsoteliv. Det tar bare 5 min ekstra å lage gjærbakst for hånd. Dessuten er det god trening ;)

Skrevet

Bare for å bevise at trådstarter tar feil, skal jeg imorgen lage supergode cupcakes med glasur, helt uten kjøkkenmaskin.

Skrevet

Det var et par-tre år jeg var uten kjøkkenmaskin og jeg bakte mye. Både gjærdeig og kaker. Du må bare bruke tiden og kreftene så går det fint. Uansett om du ikke orker å jobbe med en gjærdeig så lenge som ideelt så blir resultatet bra allikevel.

Skrevet

Det var et par-tre år jeg var uten kjøkkenmaskin og jeg bakte mye. Både gjærdeig og kaker. Du må bare bruke tiden og kreftene så går det fint. Uansett om du ikke orker å jobbe med en gjærdeig så lenge som ideelt så blir resultatet bra allikevel.

Helt enig!

Et tips er å elte deigen på benken i stedet for i bolle, så blir det ikke så mye belastning på en arm.

:heks:

Skrevet

Eltefrie brød, eltefrie rundstykker, eltfri foccacia, se trinesmatblogg.no!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...