Gå til innhold

Jusshjelp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fins det en side der jeg kan sende et spm og få svar gratis? Har sett på jsushjelp.no men virker ikke som en kan det der. Eller er det noen av dere som har peiling på hvilke saker som passer i forliksrådet? Så kanskje jeg kunne sendt dere en pm med min situasjon? Vil ikke legge ut her :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan alltids ringe et advokatkontor og spørre.

Her kan du lese litt om forliksrådet. Veldig mange sivile saker kan løses her, og går man så langt som til anmeldelse og ønske om rettsak kan man bli innkalt til rettsmekling(en dommer som mekler i motsetning til forliksrådet). Send gjerne en PM om du vil, kanskje jeg kan hjelpe(lover ingenting) :)

Skrevet

Om du er student eller har lav inntekt og bor i Oslo-området kan du alltids ta kontakt med JussBuss (jusstudenter ved Universitetet i Oslo som driver rettshjelp gratis) eller JURK (Juridisk rådgivning for kvinner også drevet av jusstudenter ved UiO som driver rettshjelp på samme måte som JussBuss men primært rettet mot kvinner).

Det finnes lignende tiltak i Tromsø og Bergen som også er drevet av jusstudenter.

Ellers kan du alltids ta kontakt med Forliksrådet ved å ringe dem og få veiledning om det er en sak man kan trekke inn for forliksrådene og hvordan du evt da går frem og hvor mye det evt vil koste deg hvis du ikke vinner frem osv. Anbefaler deg veldig sterkt å ringe rundt og forhøre deg. Og med mindre det er en sak av veldig stor økonomisk betydning for deg hadde jeg prøvd å styre unna advokater så langt det er mulig siden det blir fort veldig dyrt for deg.

Hilsen en jusstudent som vil bli advokat en dag ;) :gjeiper:

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Som alternativ til forliksråd finnes også konfliktråd - www.konfliktraadet.no

Skrevet

Nja, det at man ikke skal ta kontakt med advokat er en sannhet med modifikasjoner, det er godt mulig TS har rettshjelpsforsikring f.eks, men ta kontakt med JussBuss først . Alternativt er det mange advokater som har en time eller halvtimes gratis rådgivning rundt omkring i landet, som f.eks her:

http://baerum.frivilligsentral.no/?pageslug=hva-gjor-vi-4442

Advokatvakten

Hver torsdag fra kl. 16.30 til 18.30 gir advokater inntil 30 minutters gratis bistand. Tilbudet koordineres av frivillige.

Stud.jur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...