Gå til innhold

Chattespråk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser at såkalt chattespråk og SMS-språk er veldig populært hos både ungdom og voksne. Hvordan tror dere dette påvirker rettskrivning og lignende? Har det mye å si? Hvilke problemer kan det skape?

Selv tror jeg det er litt synd. Er lærer og ser mange elever sliter med å skrive rett, fordi de enten blander inn dialekt eller rett og slett kun kan forkortelsen på et ord. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Drue

Huff, jeg tror at det fort kan bli skummelt. I USA så sier en del ungdommer aks istedet for ask.

Det har ingenting med "chattespråk" å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg tror at det fort kan bli skummelt. I USA så sier en del ungdommer aks istedet for ask.

Det er ikke chatte-språk, det er ebonics. En liten leksjon i ebonics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Chattespråket er nok kommet for å bli. Så jeg tror det er mer fruktbart å lære ungdommen hvor det er greit å bruke slik språk, enn å motarbeide det helt. Jeg syns det er helt greit at chattespråk er blitt en del av språket vårt, så lenge det brukes på riktig plass.

Jeg skriver f.eks konsekvent "d" istedet for "det" når jeg skriver tekstmeldinger. Det gjør jeg ingen andre stedet. Og jeg skriver dialekt på msn og sms, men kun der(og kun til andre med samme dialekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...