Gå til innhold

Lavt stoffskifte?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

jeg lurer på om noen kan hjelpe meg. Jeg har tidligere vært hos legen og blitt testet for lavt stoffskifte, men prøvene var negative.

Min mor har lavt stoffskifte og har lurt på om jeg kan ha det samme.

De siste tre årene har jeg lagt på meg 15 kg, jeg har lite energi, er trøtt og susete i hodet, svimmel og tiltaksløs. Mest av alt har tap av energi vært et problem for meg. Jeg legger meg gjerne kl. 22 og er allikevel dødstrett når jeg står opp 06.30. Jeg går turer og spiser normalt. Føles som jeg legger på meg av ingenting.

Av og til blir jeg skikkelig sukkersyk, når jeg får et slik sug bare MÅ jeg har noe søtt i munnen, gjerne da sjokolade i store mengder og annet. Dette skjer spesielt dersom jeg tar en middagslur etter jobb. Når jeg våkner er jeg helt ute i ca 20 minutter og bare MÅ ha sukker og masse vann...

Jeg er 29 og har ingen barn, så jeg har plenty med søvn og ingenting som skulle tilsi at jeg skal ha så lav energi. Har faktisk tenkte at jeg er glad jeg ikke har barn nå, for jeg er rett og slett for sliten.

Legen min mener det er depresjon som gjør at jeg føler meg slik (er moderat deprimert, på bedringens vei, uten medisiner). Jeg leste et sted at angst og panikkanfall kan være tegn på lavt stoffskifte.

Hva mener dere her inne? Hvilke symptomer hadde dere når dere ble syke og hvordan fikk dere hjelp fra legen.

Jeg er trøtt av å være trøtt hele tiden... Hadde kysseyken for 13 år siden, kan det være ettervirkninger av denne?

Håper at noen kan hjelpe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei TS:

med de symptomene du lister opp kan være symptomer på et lavt stoffskifte. Er det lenge siden du tok prøvene?

Lavt stoffskifte kan være litt kinkig å diagnosere, fordi det som er for lave verdier for noen, vil være normalverdier for andre. Det som er viktig, er at legen ser på helheten, både verdiene på prøvene og de eventuelle symptomene du har.

Selv gikk jeg i fem år før fastlegen endelig satte disse i sammenheng, og det først etter at jeg hadde vært til uttallige undersøkelser (MRI, røngten av brystet blant annet).

Mine symptomer, og husk at det finnes svært mange symptomer som kan tyde på stoffskifte, var plutselige smertestikk i brystet, snåle svimmelhetsanfall, vektøkning, trøtthet og hukommelsesproblemer (helt ordinære ord datt ut av hodet mitt stadig vekk). Trodde jo ærlig talt at jeg var dausjuk, og ble mer og mer fortvilet av legene som aldri fant noe... Da jeg begynte med medisineringen, hadde jeg faktisk "bare" en TSH-verdi på 5,8, mens fastlegen opererte med en normalverdi på opp mot 5 og dermed ikke syns det var så ille.

Men ta en ny time hos fastlegen og be om en samtale om dette. En depresjon kan gjøre deg trøtt og sliten, ja, men svært mange som har lavt stoffskifte opplever at denne følges av en depresjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...