Gå til innhold

Coeliaki eller gluten allergi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har de siste 2 årene hatt mer problemer med magen i form av smerter og noen ganger løs avføring. Har lagt merke til at jeg får magesmerter med oppblåst mage spesielt når jeg har spist kaker jeg har bakt eller pannekaker, som fikk meg til å tenke på gluten intoleranse... Har hatt perioder når jeg er bedre og andre perioder når jeg er verre, spesielt på sommeren når jeg er hjemme i Norge (studerer i utlandet). I sommer var det vel verst da jeg hadde kraftige magesmerter overalt i magen, og løs avføring og virket som jeg mistet fettet på kroppen min. Så ut til å gå ned i buksestørrelser, tynnere armer og ben og vondt i armer og ben. Jeg spiste og spiste, men la ikke på meg selv om jeg prøvde og det har aldri skjedd før! Dette varte jo flere uker. Så etter det har jeg vært obs på min kost og kutta ut gluten og da har jeg blitt bra igjen, men det tok jo lang tid før den løse avføringen forsvant. Har hørt at man kan ha gluten allergi eller coeliaki med disse symptomene... Men kan man gå ned i vekt av gluten allergi bare? Eller er det mer sannsynlig at det er coeliaki? Hadde også en periode med vonde ledd og ubehag i magen som varte nesten 1 år, men da var ikke magesmertene så ille.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cøliaki og glutenallergi er det samme.

Se her

Får å vite helt sikkert så må man ta en biopsi av tarmen, gjøres med gastroskopi.

Skrevet

Hmmm. Trodde det var to ulike.... Coeliaki er jo en autoimmun sykdom, mens gluten allergi er bare en allergi har jeg hørt. Min bror testa positiv for hvetemel allergi, men han har jo ingen mage-tarm symptomer.

Skrevet

Skal først og fremst ta en Anti-Transglutaminase test neste uke. Begynte å spise gluten igjen idag. Legen sa det burde være nok tid. Er det virkelig nok tid for å slå ut på en sånn test hvis man har Coeliaki?

Skrevet

Jo, jeg følger jo det rådet til læreren min. Men man leser jo så mye rart at man blir litt forvirret:)

Skrevet

Ikke min lege egentlig...Barnelege og læreren vår i pediatri. Lurte mest på om det var noen som hadde denne diagnosen som kunne gi litt råd. Er ganske sikker på at jeg ikke tåler gluten eller hvetemel. Men de fleste får jo coeliaki diagnosen som barn, derfor jeg er litt usikker...Mange i familien min har jo allergier også.

Skrevet (endret)

Jeg har diagnosen cøliaki, eller glutenallergi om du vil, som forresten er akkurat det samme.. Både jeg, min bror og min far har det, og det er en arvelig kronisk sykdom.. Noen reagerer i form av oppkast, diaré og vondt i magen, gjerne også veldig oppblåst i magen, mens andre ikke reagerer i det hele tatt.. Min bror sitter flere timer på toalettet bare av en smule gluten, mens jeg ikke har noen reaksjon dersom jeg spiser det. MEN uansett, det som skjer er at tarmtottene dine vil bli flate, og det er tarmtottene som tar opp næring. Når tarmtottene blir flate så tar de ikke opp næring, og dette kan igjen forklare hvorfor du føler deg vond i ledd osv; fordi kroppen ikke tar opp næringen et menneske trenger for å fungere. Trøtthet/sløvhet er også et symptom dersom du spiser gluten når du har glutenallergi.

Jeg vil anbefale å ta en tur til legen, be spesifikt om en blodprøvetest for cøliaki! dersom denne slår ut vil du bli sendt videre å må "svelge en slange" som skjekker om tarmene er som de er. Håper for all del at du er under 18 år slik at du får narkose!

Lykke til videre, jeg håper du finner svar på det!

Edit: cøliaki kan komme i voksen alder, du trenger ikke å ha hatt det hele livet!

Endret av hanne92
Skrevet

Cøliaki er glutenintoleranse. Forskjell på allergi og intoleranse..

Skrevet

Takk for svar:) Jeg er nok dessverre ikke under 18 nei... Jeg har latt vær å be om denne slangen tidligere. Eller hvem vil det egentlig? Men får se hva denne ene blodprøven sier. De andre prøvene Anti-enomysin og Anti-gliadin var visst for dyre å ta sånn uten videre på sykehuset jeg har undervisning på. Kan høre med legen min i Norge i sommerferien. Hvordan går man fram i Norge for å få utredning for dette? Har de cøliaki blod tester hos fastlegen? Eller må man til spesialist?

Er litt bekymret for helsen sånn sett siden jeg har hatt rare mens-sykluser som er nesten alltid lengre enn 35 dager og etter de der magesmertene om sommeren så har jeg begynt å blø midt i syklusen og så småblødd i 2 uker og en GYN sa det sikkert var eggløsningssvikt...2 år med samme greie diarre/magesmerter og så sånn eggløsningssvikt. Har også hatt spontan abort, muskelkramper. Ser at jeg har sånne hvite prikker på tennene som tannlegen sa sikkert var pga fluor, men brødrene mine har jo fått samme fluordose som jeg og har ikke dette:/ Dekalsifisering tror jeg det heter. Har lest at noen med Cøliaki har dette??

Gjest Rosemor
Skrevet

Du har fått mange forskjellige svar her, og for å gjøre forvirringen komplett skal du få enda ett her. :)

Dette er hva legen fortalte meg.

Cøliaki er hverken en ren intoleranse, fordi immunforsvaret er involvert, eller en ren allergi, fordi det ikke kan påvises en IgE-reaksjon (og heller ikke lindres av antihistaminer).

Cøliaki er en "midt-i-mellom" sykdom, akkurat som de fleste andre autoimmune sykdommer.

Men det finnes glutenintoleranse (som ikke kan påvises på prøver), det finnes glutenallergi (IgE-reaksjon), og det finnes det som kalles "non-cøliaki glutenintoleranse", der det er påvist antistoffer mot gluten i blodprøver, mens det ikke blir påvist "totteatrofi" (tarmskaden som er et kriterium for cøliaki).

Vektreduksjon er et av symptomene som kan oppstå ved ubehandlet cøliaki, matallergi eller matintoleranse, det samme er leddsmerter og magevondt.

Skrevet

Du har fått mange forskjellige svar her, og for å gjøre forvirringen komplett skal du få enda ett her. :)

Dette er hva legen fortalte meg.

Cøliaki er hverken en ren intoleranse, fordi immunforsvaret er involvert, eller en ren allergi, fordi det ikke kan påvises en IgE-reaksjon (og heller ikke lindres av antihistaminer).

Cøliaki er en "midt-i-mellom" sykdom, akkurat som de fleste andre autoimmune sykdommer.

Men det finnes glutenintoleranse (som ikke kan påvises på prøver), det finnes glutenallergi (IgE-reaksjon), og det finnes det som kalles "non-cøliaki glutenintoleranse", der det er påvist antistoffer mot gluten i blodprøver, mens det ikke blir påvist "totteatrofi" (tarmskaden som er et kriterium for cøliaki).

Vektreduksjon er et av symptomene som kan oppstå ved ubehandlet cøliaki, matallergi eller matintoleranse, det samme er leddsmerter og magevondt.

Takk!!

Dette har jeg lett etter og spurt leger om uten å få noe klart svar. Virker som dette ikke er noe alle leger kan.

Dette forklarer jo hvorfor jeg ikke får utsalg på prøver, men helt klart ikke tåler noe særlig med gluten. Jeg er ikke slapp og underernært, men blir oppblåst og promper av gluten.

Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Takk!!

Dette har jeg lett etter og spurt leger om uten å få noe klart svar. Virker som dette ikke er noe alle leger kan.

Dette forklarer jo hvorfor jeg ikke får utsalg på prøver, men helt klart ikke tåler noe særlig med gluten. Jeg er ikke slapp og underernært, men blir oppblåst og promper av gluten.

Dessverre er dette noe mange allmennleger ikke kan så mye om, og det har dessverre vært veldig lite forsket på glutenintoleranse (uten cøliaki).

Min fastlege sier så enkelt: Det er ikke blodprøven som viser om du er allergisk eller intolerant, det er kroppens reaksjon som gir deg svaret på dette, men ut i fra hva du forteller, er glutenintoleranse en nærliggende teori, og det er bra at legen din har grepet fatt i dette. Jeg at legen henviser deg videre hvis disse prøvene ikke gir deg svar. :)

Endret av Rosemor
  • 3 uker senere...
Skrevet

Takk for fine svar:)

Fikk nå beskjed av en annen lege at det tar opptil 2 måneder for å få disse antistoffene i blodet etter man har gått på gluten kost. Har spist det nå i 2 uker, og merker at magen er litt sånn opp og ned med både konstipasjon og løs avføring. Men ikke så ille som det har vært de 2 siste sommerene... Også føler jeg meg mye sløvere enn da jeg ikke spiste gluten, behov for å sove på dagen og litt sånn sløv, vanskelig å følge med på seminarer og mer glemsk føler jeg. Har jo også hørt at mange typer intoleranse kan gjøre en sløv av hvetemel.

Men de hvite prikkene jeg har på tennene. Har hørt det kan være tegn på cøliaki... Tannlegen har jo sagt det kan være pga fluor eller noe. Så lurte jeg på om noen med cøliaki har sånn hvite flekker på tennene?

Fikk beskjed da jeg var 7 år at jeg var litt kortvokst, og de vurderte voksesprøyte. Fikk ikke det likevel, for de tenkte at det var normalt siden kvinnene i min familie er ganske små. Men alle de hadde jo leddgikt, også en autoimmun sykdom. Er det ikke mer risiko for Cøliaki når man har autoimmune sykdommer i familien?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...