Gå til innhold

P-sprøyte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har gått på p-sprøyta i mange år? Jeg har gått på den i 2 år nå, og lurer på om det er smart hvis man ønsker barn om noen år? Blir man steril eller får problemer med befruktning hvis man har gått på sprøyta lenge? Jeg har ikke lyst på barn, men vil ikke miste evnen til å bli gravid hvis jeg ombestemmer meg! Greit å vite at man kan hvis man vil :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man blir ikke steril av prevensjon.

Men du kan bruke litt tid på å få tilbake en regelmessig syklus når du slutter på hormonbasert prevensjon.

Skrevet

Så jeg kan egentlig gå på sprøyta mange år, eks 10 år? Det tar bare tid før syklusen fungerer som det skal når man slutter? Takk for svar!! Fått litt dårlig info av fastlegen min, og ville høre hva andre som går på samme prevensjon hadde å si :biggrin:

Skrevet

Jeg går på p-sprøye, men det er ikke anbefalt at man går på det i mer enn to år fordi man kan utvikle benskjørhet hvis man går på det lenge.

De sa også at man kan ha problemer med å bli gravid 1-2 år etter man har sluttet på p-sprøyte.

Skrevet

Nå er ikke jeg noen ekspert og selv går jeg ikke på hormonprevensjon fordi jeg tåler det så dårlig. Jeg syns du heller burde spørre fastlegen din direkte om disse tingene. Når fastlegen gir informasjon er det ofte vanskelig for h*n å gi nøyaktig informasjon fordi h*n ikke vet akkurat hva det er du lurer på.

Personlig er jeg skeptisk til p-sprøyte fordi det er noe du ikke kan slutte med på dagen, det finnes alternativer med mindre hormoner og det er usikkert hvor lenge virkningen av dem kan vare når du slutter med dem. Men p-sprøyter er godkjent legemiddel i Norge, så farlig er det ikke og de bivirkningene man kan få skal være godt dokumentert.

Skrevet

Det med beinskjørhet visste jeg egentlig, nå fokuserte jeg bare på befruktningsmulighetene i fremtiden... Grunnen til at jeg går på p-sprøyte, er at jeg var ikke så flink til å huske å ta pilla hver dag, og er jeg i ett fast forhold der vi har sex regelmessig. Enklere syns jeg å huske å ta en sprøyte hver 3.mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...