Gå til innhold

Tomatsaus (kjøttsaus) - hjelp!!!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg på en enkel måte lage en god og hurtig kjøttsaus til pasta og sånn?

Jeg har prøvd med ferdige sauser på glass fra europris - men de er kjempe beiske og må vannes ut og likevel så er de sparpe og beiske etterpå. Jeg har også prøvd med hakkede tomater på glass - men må ha i masse sukker og vann og det blir ikke så bra resultat. Jeg liker ikke den beiske smaken. Det er slett ikke sånn mammas sauser smaker, og jeg tror hun noen ganger bruker glass som utgangspunkt

Sukk - jeg er lei av å kaste sauser som ikke blir gode. :( Det må da gå an å lage raske, gode sauser? Man må ha vann, og noe tomatgreier - hva mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tristessa

Polpapezzi fra Mutti er overlegent. Ikke bruk vann, hvor har du det fra? Kjøttdeig, løk, litt finhakket selleri og gulrot. Laurbærblad, oregano et helt hvitløksfedd og kanskje litt buljonpulver. Og en god dose olivenolje! Pleier alltid lage på en slump, tomatsaus er kjapt og enkelt i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aller enkleste .. er den Blå kjøttdeigsausen til Toro... :sjarmor:

Hvis jeg skal lage det helt selv bruker jeg en boks hakkede tomater - 1 ss sukker - 1 hakket løk - "nok" hvitløk - frisk eller pulver - + rikelig med BlackBoys krydderdryss til Pizza/pasta.. og lar det koke lenge nok til at løken er myk. Sper evt med litt vann hvis den er blitt tykk (eller rester av ketsjup)

Skal barn spise .. moser jeg dem med hurtugmikser for å gjemme løkbitene.. :wink:

Ha oppi stekt kjøttdeig om du vil ha det..

Bruker denne til lasagne også...blir så godt så---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppskrift:

4-6 personer

2 bokser hakkede tomater (evt. hele hermetiske tomater)

1 liten boks tomatpurè

1 liten boks vann

Alt blandes i en kjele og kokes så lenge du gidder (jo lengre, jo bedre)

I mens steker du kjøkkdeig (ca 500 gram) samen med litt hakket løk, hvitløk og annet snadder du vil ha i)

Så hiver du kjøkkblandingen oppi sausen, koker litt til og krydrer med masse basilikum, litt timian og estragon (evt. litt oregano)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at alle glemmer å nevne det viktigste. Chili (hakket på glass) er essensielt for å få til en god tomatsaus. En trenger overhode ikke å være glad i det sterke for å ha chili i sausen, dersom en har lite nok får en en rund og behagelig smak på sausen som en ikke kan få av noe annet. Vil en ha det litt sterkere har en i litt mere, vil en ha det skikkelig sterkt har en i enda mere. Til vanlig mild saus bruker jeg kanskje en kvart teskje med den hakkede chilien på glass. Ikke mye, men det gjør hele forskjellen. Sukker er også viktig å huske, men du må ikke ha i mye! Pepper og salt er en selvfølge, og jeg synes ikke smaken blir rett uten både hakkede tomater og tomatpure (kjøper på tupe, for har du i så mye som en hel boks blir smaken ofte metallisk og rar). Oregano eller en eller annen pizzakrydderblanding hører også med, ja også hvitløk selvfølgelig. Det viktigste er å smake etter hvert, og ha i det som mangler. La koke i minimum ti minutter, så noe av vannet i de hakkede tomatene fordamper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

Her er det nok like mange varianter som mennesker, vil du ha min også?

1/2 kg kjøttdeig

2 store løk - finhakkes - dette brunes fort i em gryte

Tilsett

1 liten boks tomatpure

1 boks hakkede tomater

1-2 dl vann

1 finsnittet gulrot

2-3 ss ketchup

1 ts sukker

salt og pepper etter smak

+ andre krydder du liker

La koke i (småputre) i minst 2 timer! Ikke glem å røre av og til...

Denne syns (selvfølgelig) jeg er aller best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stek kjøttdeig

skjær hvitløk i litt store biter

skjær løk i like store biter

stek alt sammen med litt sukkerkulør

ha i en boks tomatpurè og en halv dl fløte

la koke gjerne under lokk

ha i salt, pepper, basilikum og timian (gjerne oregano også)

La koke ennå en liten stund. Dess lengre dess bedre. Ha i et par ss vann.

Røre røre.

Alldeles nyyyydelig....

Og husk buljong i spaghettivannet. Gjerne to blokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kan få min også:

(For 2 voksne)

200 gr kjøttdeig stekes

Et par båter hvitløk og en halv løk freses etterhvert sammen med kjøttdeigen. Videre tilsettes

2 gulrøtter i skiver

Noen terninger med sellerirot (glimrende å fryse resten som terninger)

Et par soltørkede tomater

Litt paprika (grønn for fargenes del)

En boks tomater

Ca en teskje buljong (fond eller buljong på glass)

Litt presset sitron

Koke sammen ca 10 min (men det blir bedre om du kan spandere 20 min)

Krydre med sukker, salt, pepper, basilikum, oregano og timian.

Den er veldig god. Naturligvis ikke like rask som glass, men mye bedre!

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppskriftene. :)

Jeg skal notere ned og så prøve de ut:) det er på tide jeg lærer å lage mat jeg også :wink: :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjemme gjør vi slik:

STek kjøttdeig i en panne sammen med løk.

Ta en boks hermetiske tomater, gjerne noen ferske også, hell i en kjele. Bland med masse hvitløk og revet gulrot. Ha oppi en del ketchup, kansje litt tomatpuré.

Krydr godt med salt, pepper, oregane, sitronpepper, og sist, men ikke minst, kanel. Kanel er viktig! Vet det høres rart ut, men det er det som setter en ekstra spiss på smaken.

Blnd i kjøttdeigen, varm opp.

Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...