Gjest Meta Lica Skrevet 9. februar 2012 #1 Skrevet 9. februar 2012 Min sønn sitter i perioder å spiller mye, det er spill i alle varianter. Enkelte dager kan han sitte i 10-12 timer, og glemmer nesten av både å spise og drikke. I perioder er han knapt ute av huset annet enn skole. Jeg er voksen og synes dette er alt for mye, men regner med at enkelte KG`ere (av de yngste) ikke synes dette er ille. Jeg vet jo at unge KAN spille mye i perioder, men min pode har spilt i mange år, og det grenser til litt avhengighet synes jeg. Min sønn synes så klart IKKE han spiller så mye... Er det noen som har forskning/raporter å vise til hvor man har kartlagt spillavhengighet? Og hvilke tegn man bør se etter?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #2 Skrevet 9. februar 2012 Det at han verken spiser og drikker å sitter 12 timer i strekk. 1
Gjest Annaires Skrevet 9. februar 2012 #3 Skrevet 9. februar 2012 At man spiller 10-12 timer i strekk hver dag er jo helt vilt! Hvordan kan du la han holde på slik? 1
Gjest NozMonster Skrevet 9. februar 2012 #4 Skrevet 9. februar 2012 (endret) dette høres ikke bra ut! er det på hans eget rom datamaskinen er plassert? for om det er det, så er det enda verre... da har du null kontroll over hva han spiller og hvor mye han spiller- i værste fall kan det være at det går med mange nattetimer til spilling. jeg tenker at det først og fremst er vergenes feil, fordi det virker som vergene abslutt ikke har satt noen grenser for gutten. mangel på grensesetting er en form for omsorgssvikt!! når en bruker 10-12 timer forran datan, og prioriterer dataspilling fremfor å være med venner og være ute- da vet man at spillinga har tatt overhånd! hva med å prøve å ta insiativ til at dere sammen kan gjøre noe annet? prøv å få han interesert i sunne fritidsaktiviteter? om dette ikke funker, anbefaler jeg virkelig å ta kontakt med hjelpelinjen! Endret 9. februar 2012 av NozMonster
Kosemose Skrevet 9. februar 2012 #5 Skrevet 9. februar 2012 Hva sønnen din mener om saker er jo totalt irrelevant. Mine barn syns til sammenligning det var en god idé å ha godteri til middag, uten at jeg vurderte det som fornuftig av den grunn. Hvis han er på skole og spiller 10-12 timer etter skolen, så har han jo allerede brukt opp ca 20 timer av døgnet sitt på skole og spilling. Når sover han? Og hvor mange timer med søvn syns du han bør ha? (forskning viser at tenåringer trenger ekstra mye søvn, fordi hjernen er i en utviklingsfase, litt på linje med at babyer trenger eksra mye søvn. Vet ikke om ditt barn er tenåring, men vil bare nevne det). Dette er ganske alvorlig. Jeg vet om ungdommer som har glidd helt inn i spillverdenen. De sitter og spiller og isolerer seg helt. De dropper skole og jobb og lever livet sitt på rommet sitt med spill. Kommer det så langt er det vanskelig å snu ting, så ta tak nå mens det enda ikke er for sent. Mitt forslag til hva du bør gjøre: Snakk med barnet ditt om at man kan bli syk av å spille for mye og at dere nå må snu skuta. Fortell ham at han fra neste uke av kan få spille halvparten av det han gjør i dag (fem timer) hver dag, og at han etter vinterferien kun får spille 3 timer hver dag. Så må du og resten av familien være innstilt på å hjelpe ham. Dere må sette av ekstra tid til ham, spille brettspill, gå på tur, kanskje bake eller lage mat med ham og prøve å igjen få ham interessert i et liv utenfor spill. Og han må få bedre leggerutiner (du sier ikke noe om det, men det ligger i korten at han ikke sover det han trenger per i dag). Dette må du også snakke med ham om nå, at foruten at han skal spille mindre og gjøre andre ting, skal dere innføre bedre soverutiner, dvs at han skal legge seg til fast tid som du forteller når er. Så får han heller få lov til å lese på senga hvis han ikke får sove i starten. Du kan velge mellom enten å ta tak og hjelpe barnet ditt, noe som vil koste deg mye tid og krefter, mye ubehag og vonde scener, eller du kan fortsette å gå med en nagende følelse i magen om at dette ikke er bra, men konkludere med at det er lite du får gjort, og dermed svikte barnet ditt og være stilltiende til at han ødelegger deler av livet sitt og gjør seg selv syk. Så lett og så vanskelig er det. 5
Kosemose Skrevet 9. februar 2012 #6 Skrevet 9. februar 2012 Glemte: du burde også kontakte skolen, fortelle at dere skal jobbe med spillinga til barnet ditt og si at du vil ringes til dersom barnet ditt ikke kommer på skolen eller går hjem før tiden. Fortell at dette er viktig og at det er noe skolen må hjelpe deg med. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #8 Skrevet 9. februar 2012 Stemmer i med 08:02 her, og lurer på hvor gammel han er? Jeg hadde rett og slett satt en grense på f eks 2 timer hver kveld ETTER at leksene er gjort, og så koplet ut internettforbindelsen. Han får bli så sint han bare vil; rasere rommet sitt om han må. DU er den voksne her, og må sette grenser! Spill som f eks World of Warcraft må han bare slutte med, da det krever 4-5 timer per dag for å kunne henge med i toppen (jeg har selv spilt). Han kommer til å slite mye sosialt resten av livet, dersom han aldri er sammen med venner. I tillegg til at fysikken hans blir langt i fra sunn og atletisk...
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2012 #9 Skrevet 9. februar 2012 Siden du skriver at han er ungdom regner jeg med at han er i tenårene? Hvis han følger opp skole og lekser, gjør sine plikter hjemme, spiser middag med familien og legger seg til normal tid, da synes jeg han burde få disponere tiden som han ønsker.
Kosemose Skrevet 9. februar 2012 #10 Skrevet 9. februar 2012 Siden du skriver at han er ungdom regner jeg med at han er i tenårene? Hvis han følger opp skole og lekser, gjør sine plikter hjemme, spiser middag med familien og legger seg til normal tid, da synes jeg han burde få disponere tiden som han ønsker. Hvis han går på skole, så tar selve skolen ca 7 timer hver dag (8-15) Så spiller han 11 timer. Da er det igjen 6 timer av døgnet. På disse timene skal han: gjøre lekser, gjøre sine plikter hjemme, spise middag med familien og legge seg til normal tid. Tror du det er fysisk mulig? Hvor mange timer syns du en tenåring bør sove hver natt for eksempel? Hvor lenge varer en "middag med familien" ? Hvor lang tid er normal leksetid? osv 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #11 Skrevet 9. februar 2012 Her i huset har vi 2 gutter. en på 17 og en på 15. De bor en uke hos oss og en uke hos faren sin Helger er jo en tid hvor vi slapper av, og da blir det en del spilling. Ellers i uka er det jo skole, og fritidsaktiviteter. Hvert fall for 13 åringen. Han har et stort nettverk av venner, er masse ute. 15 åringen har en diagnose som gjør at han ikke har så mange venner, han har ingen venner egentlig, og det gjør at han faller litt inn i pc verdens virutuelle verden, og har "nettverket" sitt der. Og ja jeg skal innrømme at det går en del timer der, men han må stenge av pc når klokka er 10 på kvelden, fordi han sliter med å få sove hvis det blir noe senere enn dette i ukedagene. Han trenger en del timer søvn. De får lov til å ha PC på rommet, men vi har sagt at hvis vi hører at de spiller på natta, eller fatter mistanke til at de spiller på natta er de uten pc resten av mnd, kun til skolen, og de kommer ikke til å¨få ha den på rommet. Faresignaler: Vel, du spurte om faresignaler. Jeg tror at mye av de er hvis det eneste de prater om er pc, at de har et unaturlig forhold til livet. Og at de syntes det å drepe folk ikke er noe krise. Pass på at de får i seg mat.
Kosemose Skrevet 9. februar 2012 #12 Skrevet 9. februar 2012 Hvis de har laptopper så er det mulig å innføre regler om at mobil og laptop skal ligge på kjøkkenbordet når poden legger seg. Jeg tror vet at mange foreldre er UFATTELIG naive og blåøyde vedrørende barna sine når det kommer til spilling og nettbruk om natten. Hvis poden har stasjonær pc så går det an å koble ut nettet når dere foreldre går og legger dere. Null problemas og dere slipper å bli lurt trill rundt.
Gjest Meta Luca Skrevet 9. februar 2012 #13 Skrevet 9. februar 2012 Sønnen min er 16 år, og det er i helgene det er verst, tror lett han kan sitte til morgenkvisten. I ukedagene går det ikke så mange timer. Tror likevel det kan lett bli 6 timer i ukedager om jeg ikke passer på. Internett stenges kl 2300 i ukedager og nå vurderer vi å stenge internett kl 0200 i helgen.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #14 Skrevet 9. februar 2012 Sønnen min er 16 år, og det er i helgene det er verst, tror lett han kan sitte til morgenkvisten. I ukedagene går det ikke så mange timer. Tror likevel det kan lett bli 6 timer i ukedager om jeg ikke passer på. Internett stenges kl 2300 i ukedager og nå vurderer vi å stenge internett kl 0200 i helgen. Det høres veldig smart ut; å stenge internett kl 02 i helgene. Men som andre sier; så lenge han gjør det bra på skolen så er det jo lite dere kan gjøre for å styre deres sønns hverdager. Men de er jo trist om han ikke har noen kompiser å være sammen med, i stedenfor å sitte foran pc'en 50 timer i uka?
Gjest Meta Luca Skrevet 9. februar 2012 #15 Skrevet 9. februar 2012 Joda, min sønn har mange venner, men han velger å spille i stedet for å være ute... Han lar være å svare på sms og chat på FB, og venner "etterlyser" han! Enkelte har antydet at han er litt vel mye spillenerd +- og da til meg som er moren!
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #16 Skrevet 9. februar 2012 Joda, min sønn har mange venner, men han velger å spille i stedet for å være ute... Han lar være å svare på sms og chat på FB, og venner "etterlyser" han! Enkelte har antydet at han er litt vel mye spillenerd +- og da til meg som er moren! Uff da Trist at det har blitt slik. Det er jo lite man kan gjøre for å påvirke hverdagen til så store barn, men jeg blir hvertfall enda mer oppsatt på å introdusere min egen sønn for mengder av sportslige aktiviteter i oppveksten hans og kjøre ham på alle de aktiviteter han ønsker, for at han forhåpentligvis skal føle tilhørlighet i et sportslig miljø og forhåpentligvis unngå triste ting som spilleavhengighet. De bruker hjernen mye når de spiller, men de blir jo isolert, og hengende etter både fysisk og sosialt sett; både i fht kompiser og det motsatte kjønn
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #17 Skrevet 9. februar 2012 Hvis de har laptopper så er det mulig å innføre regler om at mobil og laptop skal ligge på kjøkkenbordet når poden legger seg. Jeg tror vet at mange foreldre er UFATTELIG naive og blåøyde vedrørende barna sine når det kommer til spilling og nettbruk om natten. Hvis poden har stasjonær pc så går det an å koble ut nettet når dere foreldre går og legger dere. Null problemas og dere slipper å bli lurt trill rundt. Jeg tror det beste er at ungdommene selv lærer å ta ansvar for å redusere sin egen nettbruk. Tenåringen her setter uoppfordret sin bærbare i stua hver kveld, og tar ansvar for å legge seg i 22.30-tida. Han vet selv at han trenger så mye søvn for å ha det bra når han står opp dagen etter. Hvordan skulle det blitt når han flytter for seg selv hvis han er vant til å spille helt til noen kobler ut nettet? 1
Kosemose Skrevet 9. februar 2012 #18 Skrevet 9. februar 2012 Jeg tror det beste er at ungdommene selv lærer å ta ansvar for å redusere sin egen nettbruk. Tenåringen her setter uoppfordret sin bærbare i stua hver kveld, og tar ansvar for å legge seg i 22.30-tida. Han vet selv at han trenger så mye søvn for å ha det bra når han står opp dagen etter. Hvordan skulle det blitt når han flytter for seg selv hvis han er vant til å spille helt til noen kobler ut nettet? Selvsagt er det best når ungdommene selv forstår konsekvensene av valgene sine, og dermed alltid foretar seg gode, sunne og fornuftige valg. Åpenbart er ikke det tilfelle for TS sitt barn. Og du skulle bare vite hvor mange foreldre som "stoler på barna sine" og som blir rundlurt når det gjelder nettbruk om natta OG om dagen. Jeg skulle ønske at foreldre som har "flinke" unger kunne innse at unger er forskjellige. Det er ikke alle unger eller ungdommer som er i stand til å ta fornuftige valg eller som er i stand til å regulere eget nettbruk. Men det er veldig fint for deg at ditt barn er fornuftig og flink og selv skjønner hva som er lurt - du er heldig!! 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #19 Skrevet 9. februar 2012 Jeg tror det beste er at ungdommene selv lærer å ta ansvar for å redusere sin egen nettbruk. Tenåringen her setter uoppfordret sin bærbare i stua hver kveld, og tar ansvar for å legge seg i 22.30-tida. Han vet selv at han trenger så mye søvn for å ha det bra når han står opp dagen etter. Hvordan skulle det blitt når han flytter for seg selv hvis han er vant til å spille helt til noen kobler ut nettet? Du er heldig som har en sønn som er ansvarlig nok til dette. Men det er jo mange som ikke tar det ansvaret selv, og som synes det er helt flott å få disponere tiden som de vil, spille til morgenkvisten etc. De langsiktige konsekvensene er det en del som ikke tenker over der og da. Har selv en eks som spilte veldig mye i ungdommen, og selv som over 30-åring kan det i perioder være spilling mange timer pr dag, dårlig døgnrytme og lite tilstedeværelse i det virkelige liv. Og dette er en fyr som jobber med folk og har mye konstruktivt å bidra med der, men for sitt eget liv tror jeg nesten ikke han vet sitt eget beste. Det jeg vil fram til er at jeg synes noen av innleggene her gir ungdommen litt for mye frihet og ansvar i en situasjon hvor det virker som de ikke er motivert for å ta tak selv. Som forelder tenker jeg at en har et ansvar for å pushe og prøve å få barnet/tenåringen til å delta i det virkelige, sosiale liv også. Måten en gjør det på er selvsagt viktig, det er sikkert ikke riktig/nok å mase eller trekke gutten med på turer og middager med dårlig stemning, men om en klarer å sette grenser og samtidig motivere på en positiv måte, er det i mine øyne veldig mye riktigere enn å "la ungdommen styre selv" så lenge han møter opp på skolen...
Kosemose Skrevet 9. februar 2012 #20 Skrevet 9. februar 2012 Må bare si det igjen: jeg tror det er veldig viktig at man ber skolen om beskjed hvis barnet ikke møter opp på skolen eller drar før tiden, eller "sover" i timene, hvis man er bekymret for om barnet spiller for mye. Det er nok av grelle eksempler på ungdom som har et enormt skjult fravær (spesielt på vgs) uten at foreldrene vet det, det tar lang tid før det rulles opp, og da kan mye være ødelagt. Dette pga spilling om natten. Og dette gjelder ikke bare for "ressurssvak ungdom". Det kan også ramme "flink" ungdom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå