Gå til innhold

Lavt stoffskifte muligens?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann

Jeg har de siste mnd vært kald og frysen mer enn vanlig. De siste ukene har det blitt mer uttalt, jeg er stort sett kald så lenge jeg sitter i ro, uansett hvor mye klær jeg har på. Sover med ullsokker og langermet genser, og er likevel litt kald når jeg våkner.

I tillegg har jeg bare blitt trøttere og trøttere det siste året, sliter ofte med å komme meg opp om morgenen. Føler meg ofte tiltaksløs, kan sitte og bare stirre ut i lufta uten at jeg tenker på noe egentlig.

Det med energien har jeg egentlig tenkt var pga. vinterdepresjon og mye stress på skolen, og kulden har jeg ikke tenkt så mye over siden det er vinter..

Har også veldig treg mage, og veksler mellom forstoppelse og diare. Noe jeg bare har tenkt ligger til familien.

Tørr hud, får tørre flekker av å dusje og har psoriasis pp.

Har jo ikke sett på disse symptomene som noe mer enn det de er hver for seg, men så kom jeg over en artikkel med symptomer på lavt stoffskifte, og der var jo alt jeg sliter med.

Sliter ikke så mye med vekta (jo litt, men det skyldes jo hva jeg spiser :sjenert:) og har ikke hes stemme.

Er det nok til at jeg bør få det sjekket? Tenker liksom at hver for seg er det jo ikke symptomer jeg hadde gått til lege med. Men pappa har lavt stoffskifte, det er kanskje arvelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann

Jeg har de siste mnd vært kald og frysen mer enn vanlig. De siste ukene har det blitt mer uttalt, jeg er stort sett kald så lenge jeg sitter i ro, uansett hvor mye klær jeg har på. Sover med ullsokker og langermet genser, og er likevel litt kald når jeg våkner.

I tillegg har jeg bare blitt trøttere og trøttere det siste året, sliter ofte med å komme meg opp om morgenen. Føler meg ofte tiltaksløs, kan sitte og bare stirre ut i lufta uten at jeg tenker på noe egentlig.

Det med energien har jeg egentlig tenkt var pga. vinterdepresjon og mye stress på skolen, og kulden har jeg ikke tenkt så mye over siden det er vinter..

Har også veldig treg mage, og veksler mellom forstoppelse og diare. Noe jeg bare har tenkt ligger til familien.

Tørr hud, får tørre flekker av å dusje og har psoriasis pp.

Har jo ikke sett på disse symptomene som noe mer enn det de er hver for seg, men så kom jeg over en artikkel med symptomer på lavt stoffskifte, og der var jo alt jeg sliter med.

Sliter ikke så mye med vekta (jo litt, men det skyldes jo hva jeg spiser :sjenert:) og har ikke hes stemme.

Er det nok til at jeg bør få det sjekket? Tenker liksom at hver for seg er det jo ikke symptomer jeg hadde gått til lege med. Men pappa har lavt stoffskifte, det er kanskje arvelig?

Du skal nok bare teste stoffskiftet ja, og jernlagret og blodprosenten når du først er i gang. Mange kvinner sliter med de sistnevnte pga. mensen. Stoffskifte kan arves også. Så test deg jevnlig:) Har det selv og det er egentlig uproblematisk:)

Skrevet

Ja, det kan være arvelig. Og symptomene dine høres veldig kjente ut.

Ta en blodprøve hos legen. Får du riktig medisinering går dettte helt fint å leve med. :)

Skrevet

Om symptomene utgjør et problem for deg, så bør du oppsøke lege. Da tester de deg blant annet for de relevante stoffskifteblodprøvene, og andre ting som kan være galt når man sliter med slike ting. Stoffskiftet skal være ganske ute å kjøre før du får tilbud om behandling, men når du har symptomene du har så kan det jo være greit å sjekke både det og andre ting. Lavt stoffskifte er en veldig snikende sykdom som du ikke nødvendigvis skjønner at du har før du har ganske kraftige symptomer, så det kan jo hende du finner noe på blodprøvene. Hvis blodprøvene er helt fine, så er det noe annet som er problemet, og da har du jo i det minste skaffet deg en referanse for hvordan akkurat dine stoffskifteprøver skal se ut når det ikke er noe galt med stoffskiftet.

• Liker 2
Gjest Quelleriel
Skrevet

Du burde definitivt ta en prat med legen din. Sliter med for lavt stoffskifte selv, og det er noe drit! Mine symptomer var heller ikke så ille i begynnelsen, men jeg ble bare dårligere og dårligere jo lenger jeg gikk uten medisin! Prat med legen din, du! Og lykke til! :)

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Takk for svar! Da blir det å bestille en legetime. Hadde vært godt å finne ut hva det kan skyldes, uansett. Er så lei av å være trøtt.. :sjenert: Håper det bare er jernmangel eller noe da!

Det høres veldig komplisert ut med medisinering av lavt stoffskifte, leser jo bare om folk som ikke finner riktig dose osv. Er det vanskelig?

Skrevet

Det høres veldig komplisert ut med medisinering av lavt stoffskifte, leser jo bare om folk som ikke finner riktig dose osv. Er det vanskelig?

For meg tok det litt over et år. Men jeg følte meg jo bedre og bedre underveis, med noen dårligere perioder innimellom.

Skrevet

Høres veldig ut som lavt stoffskifte ja ;) Og det er ofte arvelig.

Og som nevnt over, det kan ta litt tid, men du vil jo merke fremgang! Med meg tok det ca. halvannet år, etter det har det for det meste vært stabilt bortsett fra noen små justeringer. Vil anbefale deg å finne en lege som kan litt om stoffskifte da, kanskje til og med ta turen innom en spesialist. Er dessverre en del leger som ikke har peiling.

• Liker 1
Skrevet

80% klarer seg helt fint. De 20% du leser om på nett er de som ikke har klart å stabilisere det/fått nok energi.

Skrevet

Jeg skal vel ikke ta noe for gitt før jeg har vært hos legen, men det er godt å lese at dere lever greit med medisinering og. Takk for svar, igjen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...