monja Skrevet 6. januar 2004 #1 Skrevet 6. januar 2004 Har sett litt i skap og fryser og har kommet fram til at beholdningen er som følger: - Poteter - Tagliatelle - Karbonader - Erterstuing - Spaghetti - Pommes Frites - Ris - Fiskeboller - Fiskepinner - Kjøttdeig - Koteletter - Skivet kakunbryst (rått) - Fløtesaus - Sjysaus - Peppersaus - Div. grønnsaksblanding Alt ser så kjedelig ut - noen som har noen gode forslag til hva jeg kan lage ut av dette?
Gjest Étoile Skrevet 6. januar 2004 #2 Skrevet 6. januar 2004 Tagliatelle med stekt kalkun og grønnsak/fløte -saus. Koteletter med ovnsstektepoteter, grønnsaker og saus.
Gjest Jamila Skrevet 7. januar 2004 #3 Skrevet 7. januar 2004 Har du noe i kjøleskapet? (melk, rømme, fløte) Mel? Gjær?
monja Skrevet 7. januar 2004 Forfatter #4 Skrevet 7. januar 2004 Har både melk og rømme i kjøleskapet. Og mel og gjær, og masse masse ulikt krydder. Det eneste jeg mangler er noen spennende oppskrifter
Gjest Jamila Skrevet 7. januar 2004 #5 Skrevet 7. januar 2004 Mine tips: Skavvi se… Jeg spiser ikke koteletter selv, men innbiller meg at det kan bli kjempegodt tilberedt på samme måte som jeg gjør med lammekoteletter: Lag en marinade av 4 ss olje, 2 ss sitron, 1 ss provencekrydder, salt, gjerne et par ss sherry eller portvin og et hvitløksfedd. La kotelettene ligge i marinaden i en time eller to. Stekes i steikepanne: først på sterk varme for å få hinne, deretter skrur du ned for å få de møre. Lag fløtegratinerte poteter til (har vært tråder om det her for ikke så lenge siden) Så ville jeg lagd en stor gjærdeig: 700 g hvetemel 1 ts salt 2 ss sukker 50 g smelta margarin 4 dl vann 50 g gjær Smelt margarin, ha i vannet og varm det til 37 grader, løs opp gjæren i væsken. Tilsett salt, sukker og så mye mel at deigen slipper bollen. Hev til dobbel størrelse. Del deigen i 3: trill ut til hamburgerbrød, rundstykker og pitabrød. (pitabrødene er som hamburgerbrød som du klemmer litt mer flate, ca 1 cm tykke) og legg dem tett i langpanne. Etterhev til brødene ser lubne og gode ut, pensle med melk og dryss evnt. sesamfrø over. Stekes ved 225 grader i ca. 15 minutter. Hamburgerbrød, karbonade og potetbåter er smaskens middag. Masse salat til! Hamburgerbrød med stekte fiskepinner og remulade er også godt…. Stekt pommes frites til. (lokal fish & chips-variant!) Fiskeboller… hvorfor ikke prøve en thai-variant med rød curry og kokosnøttmelk? Kan faktisk funke ganske bra. Med ris til. Ellers er fiskesuppepose med fiskeboller i godt. Litt ekstra grønnsaker (frosne) og litt rømme eller fløte så har du full middag. Og de ferske hjemmelagde rundstykkene til Kalkunbrystet kan du steke i panne som den er, eller enda bedre: lag en pesto av de urtene eller ruccolaen du kanskje har i huset (to never grønne urter eller ruccola, et fedd hvitløk, pinjekjerner hvis du har, salt, pepper. I foodprocessor til det blir mos. Spe med olivenolje så det blir ”kremete” konsistens.) Bank kalkunbrystskivene flate og smør på pesto. Rull sammen og fest med tannpirker. Stek det i panna så de får pen farge utenpå, og sett de i ovn på 200 grader til de er gjennomstekt (15 min max) Serveres med tagliatelle og fløtesaus. Kjøttdeigen ville jeg brukt til taco med pitabrød og ris. Eller hjemmelagd pizza! Eller spagetti bolognaise. Eller, for å få brukt ertestuingen, hvorfor ikke lage hjemmelagde kjøttkaker med brun saus med ertestuing til? 500 g kjøttdeig, 1 egg, litt potetmel, salt, pepper blandes godt. Jeg liker også å ha i 1 liten fiiiiinhakket løk. Form til kjøttkaker. Stekes på begge sider i steikepanna. Kok opp buljong, og la kjøttkakene trekke i buljongen til de ikke lenger er rå inni. (trekke på svak varme i 10 min) Håper du fikk noen tips her!
-Fisken- Skrevet 7. januar 2004 #6 Skrevet 7. januar 2004 Gå inn www.tine.no, velg mitt kjøleskap og tast inn matvarene du har. Vips! Kjøleskapet gir deg masser av oppskrifter med ingrediensene dine
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå