Gjest TS Skrevet 8. februar 2012 #1 Skrevet 8. februar 2012 Hei, jeg er en 20 (21 om noen uker) gammel jente som flyttet til en ny by for å studere i høst. Det jeg lurer på er om jeg kan skaffe meg p-piller på en eller annen måte her i byen jeg bor i nå, selv om jeg fortsatt har fastlege i hjembyen min. Jeg skal ikke hjem før til påske, og har kjæreste, så litt kjipt å måtte vente så lenge før vi kan ha sex uten kondom. Jeg har ikke gått på p-piller før, så kun en telefon til fastlegen blir vel uakktuelt(?), har søkt litt rundt på nett siden jeg vet man kan få det på helsestasjon og sånn. Men fikk da inntrykk av at dette kun var et tilbud til man fyllte 20(?). Om så er tilfelle, har jeg ingen andre muligheter enn å vente til jeg er hjemme igjen i påsken?..
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2012 #2 Skrevet 8. februar 2012 Helsesøster på skolen kan hjelpe deg, det kan også helsestasjonen for ungdom. Tviler for at de bryr seg om at du er 20, vet om folk som drar dit til de er i midten av 20-årene.
jie-jie Skrevet 8. februar 2012 #3 Skrevet 8. februar 2012 Jeg tror da du kan snakke med f.eks din kjærestes fastlege og få han/henne til å skrive ut en resept til deg.
Gjest pepsimaxpower Skrevet 8. februar 2012 #4 Skrevet 8. februar 2012 Ja legen kan skrive en resept til deg og sende den til et apotek i den byen du er i det tar vel ca 24 timer muligens mindre fra du har snakket med legen din.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2012 #5 Skrevet 8. februar 2012 Hei, jeg er en 20 (21 om noen uker) gammel jente som flyttet til en ny by for å studere i høst. Det jeg lurer på er om jeg kan skaffe meg p-piller på en eller annen måte her i byen jeg bor i nå, selv om jeg fortsatt har fastlege i hjembyen min. Jeg skal ikke hjem før til påske, og har kjæreste, så litt kjipt å måtte vente så lenge før vi kan ha sex uten kondom. Jeg har ikke gått på p-piller før, så kun en telefon til fastlegen blir vel uakktuelt(?), har søkt litt rundt på nett siden jeg vet man kan få det på helsestasjon og sånn. Men fikk da inntrykk av at dette kun var et tilbud til man fyllte 20(?). Om så er tilfelle, har jeg ingen andre muligheter enn å vente til jeg er hjemme igjen i påsken?.. Hvis du har flyttet til Bergen så har SiB en egen fastlegeordning for studenter som har fastlegen sin andre steder i landet. Du kan jo sjekke om studentsamskipnaden ved studiestedet ditt har noe lignende.
themiliea Skrevet 8. februar 2012 #6 Skrevet 8. februar 2012 Det er også en mulighet til å bytte fastlege, til en i kommunen/byen du bor i, om du skal studere der i noen år
Gjest TS Skrevet 8. februar 2012 #7 Skrevet 8. februar 2012 Ja legen kan skrive en resept til deg og sende den til et apotek i den byen du er i det tar vel ca 24 timer muligens mindre fra du har snakket med legen din. Å? det hadde jo klar vært lettest, men trodde legen var nødt å sjekke blodtrykk og sånn før de skrev ut. Jeg har jo ikke gått på p-piller før.
Gjest pepsimaxpower Skrevet 8. februar 2012 #8 Skrevet 8. februar 2012 Da er det nok kanskje letter å avtale time hos en lege i den byen du er i, evetuelt få deg en fastlege i den byen du studerer. Man kan skifte fastlege inntil to ganger i året. Men siden du er over alderen for helsesøster er det lov å gå inn dit å spørre på den lokale helsestasjonen for ungdom. Jeg fikk hjelp der i fjor da jeg var 21 og de skriver ut både resept på p piller og dere snakker om hvilken som passer for deg og bestememr du deg for spiral o.l hjelper de deg med det også.
Gjest mari kontrari Skrevet 9. februar 2012 #9 Skrevet 9. februar 2012 Siden du alt har fått flere fornuftige svar vil jeg bare komme med en oppfordring: Skift til fastlege der du bor, om du så bare skal bo der et år! Det er altfor mange studenter som ender opp med å måtte bruke legevakten til ting som kan vente på vanlig legetime, fordi de ikke har fastlege der de studerer. Dette bidrar til lange køer på legevakten, som er for akutte tilfeller. Det er lett å bytte fastlege: https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.do (Det er ikke meningen å anklage TS for å planlegge å overbelaste legevakten, men griper enhver anledning til å be andre studenter skaffe seg fastlege der de bor.)
Gjest Spinell Skrevet 9. februar 2012 #10 Skrevet 9. februar 2012 (endret) Google "Helsestasjon for studenter" og finn ut om det finnes på ditt studiested. Dette tilbudet er for de som er blitt for gamle for helsestasjon for ungdom, og de kan både veilede om og skrive ut resepter på prevensjonsmidler. Ang skifte av fastlege: Hvis du er på lista til en lege som har fulle lister, og som du kjenner godt eller trives godt med; ikke skift. Du er slett ikke garantert å få samme lege når du eventuelt flytter tilbake. Endret 9. februar 2012 av Spinell
Gjest Badabing Skrevet 9. februar 2012 #11 Skrevet 9. februar 2012 (endret) Edit: glem det, jeg leste ikke nøye nok. Endret 9. februar 2012 av Badabing
Gjest TS Skrevet 9. februar 2012 #12 Skrevet 9. februar 2012 Hei TS her! Takk for mange bra svar, fant ut at SiT har egen helsestasjon for studenter, så tar turen dit og får ordnet det Når det kommer til festlegebytting, så har jeg ikke gjort det fordi jeg trives veldig godt med legen jeg har nå, en veldig hyggelig, forståelsesfull og flink dame. Hørt nok historier om håpløse fastleger, så når jeg har fått en jeg liker, så vil jeg ikke bytt.
Gjest Riiiiiiiiita Skrevet 9. februar 2012 #13 Skrevet 9. februar 2012 Samskipnadene har jo som regel et helsetilbud til studentene, inkludert lege, da. Enten har de eget legesenter hvor man kan få time selv om man ikke har fastlegen sin der, eller så har de ofte avtaler med vanlige legesentre/fastleger som har mulighet til å hjelpe studenter som har fastlegen sin i en annen kommune. Har man ikke en skade/sykdom som er "legevaktmateriale", så slipper man heller ikke til på legevakta hvis de har det travelt fra før av. Har selv fastlege på en helt annen kant av landet enn hvor jeg bor/studerer, og det er ingen ideell situasjon, samtidig så har jeg hatt noen så slemme leger før at når jeg først har funnet en som er både flink og grei, så vil jeg gjerne beholde vedkommende. Vet at det går an å skifte tilbake innen 3 år hvis byttet skyldes flytting (eller noe sånn), men tar ikke sjansen på å ende opp hos en lege jeg ikke liker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå