Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe turnus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart begynne å jobbe turnus, har aldri gjort det før. Jeg er så spent på hvordan det blir. Hvordan er det egentlig sammenlignet med bare dagtid? Jeg kommer til å ha en senvakt i uka og jobber hver 4.helg. Syns det ser ut som jeg får så mye fri jeg. Ukene varierer fra 15 timer til 35 timer på en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg for min del syntes det er veldig greit å jobbe turnus, men det kan være slitsomt å jobbe kveld- og så dag vakt. Har 100% stilling, så jeg syntes det virker som om jeg jobber mer en når jeg kun jobbet dagen, men det er deilig å kunne sove lengre noen morgenener også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å jobbe turnus. Så utrolig godt å sove lenge innimellom, selv om jeg også synes det er tungt å ha dagvakt etter kveldsvakt. Men så føles det jo som man har en dag fri når man har dagvakt og så kveldsvakt neste dag.

Litt kjipt å jobbe helg fordi det typisk nok føles som alt skjer på akkurat min arbeidshelg, men samtidig godt å ha fri på hverdag innimellom. Da får jeg gjort ærender, har shoppingsenteret for meg selv, får besøkt familie på dagtid og slipper rushtrafikk eller sene kvelder, har studert litt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler og ulemper. Kjipt å kanskje begynne kl 7 og måtte stå opp tidlig for å komme seg på jobb. Men igjen, så er det deilig å være tidlig ferdig. Også kan man sove lenge på de dagene man har senvakt.

Jeg likte å jobbe turnus. Fikk alltid vite lang tid i forveien hvordan jeg jobbet. Da kunne man planlegge om man ville reise bort de gangene man hadde langhelg. På en annen måte synes jeg det var kjipt at alle vennene mine hadde 8-16 jobber. Som nevnt av andre, du får gjort veldig mye de dagene du jobber sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg det fordi jeg hater å stå opp tidlig, og syns det er fint å ha varierte dager.

Noen ganger trenger man å ordne ting på dagtid å da er det jo fint å ha fri :)

Jeg syns og det er deilig å ikke alltid måtte tenke på at jeg skal opp tidlig dagen etter.

Minuset er jo når man jobber sent en kveld, og tidlig dagen etter. Og at man ofte jobber når andre har fri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekssamboeren min jobber turnus, og trives godt med det. Fordelen er at ikke hverdagene blir helt rutine (før jobbet han bare dag, i tillegg bodde vi langt fra by og andre steder hvor det skjedde noe, så vi var nesten bare hjemme på kveldene), at man kan sove lenge noen morgener, og at en gjerne har langhelg (3-4 dager) med jevne mellomrom. Ulempen er at det kan være vanskelig med faste aktiviteter på kveldene, hvis man ikke har noen faste ukedager en bare jobber dagvakt. Og at det går med noen helger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber turnus og synes det er helt supert. Det kan være slitsomt i perioder, men jobben er utrolig bra ift det at den er fleksibel når det gjelder eksamener osv (vi har blant annet rett på fri når vi skal ha eksamen).

Selv jobber jeg lik turnus annenhver uke. En uke jobber jeg tre dager i uken fra 16-20, en uke jobber jeg fire dager i uken, hvor jeg jobber henholdsvis fra 16-20 to av dagene og åttetimers vakter lørdag og søndag. Har med andre ord alltid fri annenhver helg.

Jobber forøvrig i 50%-stilling.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på sjøen og jobber 14 dager på og 4 uker av. De 14 dagene jeg er ute jobber jeg natt, også er jeg hjemme 1 mnd, også er det 14 dager jobb men da jobber jeg dag. :)

Trives kjempe godt med det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Hvordan er det egentlig med ferie når man jobber turnus? Der jeg skal begynne virket de fleksible med når vi får ta ferie, men vet at andre steder i kommunen blir man satt opp i pulje en, to eller tre feks. Da lurer jeg på; Hvis man blir satt opp i en pujle som innebærer at man får ferie en uke med bare hhv to og tre vakter, bruker man da hele ferieuker på det? Akkurat som hvis man hadde fått ferie en uke med fem vakter? Eller bruker man dager istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun gjort det en sommer og likte det ikke spesielt, men jeg foretrekker å kunne starte tidlig og ha ettermiddagene fri. Om jeg hadde senvakt fikk jeg ikke gjort noe på formiddagen fordi jeg bare gikk å venta på å dra på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både fordeler og ulemper med turnusarbeid. 100% i tredelt turnus er hardt, turnusen ts beskriver høres ikke så belastende ut.

Fordeler:Man kan får gjort unna mye på formiddager/fridager. Shopping og ærend når det er lite folk i butikkene, er herlig! Hvis man ikke er A-menneske, er det fint å kunne sove lenge iblant.

Ulemper: Man får kanskje ikke gjort så mye på formiddagen likevel, da man ofte bare går og venter på å dra på jobb. Man må jobbe når andre haar fri. Det er vanskelig å få etablert en god døgnrytme, i perioder er man trøtt hele tiden.

Når det gjelder ferie, så varierer det hvordan dette blir praktisert. Noen steder kan man ta enkeltdager, andre steder er en uke en uke. Noen tar ferie i puljer, andre er fleksible...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber tredelt turnus på sykehus. Jeg er veldig glad i turnus, men det har jo sine negative sider også. Du kan banne på at om det skjer noe morsomt så er det på jobbehelgen din, eller senvakten. Merkelig det der.

I helsevesenet så er arbeidsukene litt kortere når man jobber turnus, todelt turnus har 35 timer/uke og tredelt turnus har 33 timer/uke. Det kan være ganske tøft å jobbe tredelt turnus.

Det verste er senvakt - tidligvakt.

Men det er bedre betalt enn å bare jobbe dagvakter. Og jeg liker friheten med å ha fridager innimellom fordi jeg jobber helg eller natt (da må vi ha noen dager fri) og å ha fri på dagen når jeg har senvakt.

Men det er ikke alltid så gøy å jobbe røde dager eller kvelder når det skjer noe som barna vil at jeg skal være med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syne det er helt okei, deilig å kunne sove lenger enkelte dager når man har senvakt og å ha fri f.eks en tirsdag eller torsdag. Det kjedelige er helger, og at man får mye mindre ut av dagene når man har senvakt (gjelder meg, ihvertfall). Det er også vanskelig å få en døgnrytme, så man blir sliten av det.

Hver 4. helg og èn senvakt i uka er jo ingenting.

Endret av Casall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber tredelt turnus på sykehus. Jeg er veldig glad i turnus, men det har jo sine negative sider også. Du kan banne på at om det skjer noe morsomt så er det på jobbehelgen din, eller senvakten. Merkelig det der.

I helsevesenet så er arbeidsukene litt kortere når man jobber turnus, todelt turnus har 35 timer/uke og tredelt turnus har 33 timer/uke. Det kan være ganske tøft å jobbe tredelt turnus.

Det verste er senvakt - tidligvakt.

Men det er bedre betalt enn å bare jobbe dagvakter. Og jeg liker friheten med å ha fridager innimellom fordi jeg jobber helg eller natt (da må vi ha noen dager fri) og å ha fri på dagen når jeg har senvakt.

Men det er ikke alltid så gøy å jobbe røde dager eller kvelder når det skjer noe som barna vil at jeg skal være med på.

Hva er forskjellen på to og tredelt turnus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på to og tredelt turnus?

Todelt turnus er dag/aften og tredelt er dag/aften/natt.

Jeg for min del syns det er herlig å arbeide turnus. Dagene blir ikke så mye preget av rutine og siden jeg er B-menneske passer det meg ypperlig å ha noen kveldsvakter innimellom.

Selvsagt er det kjipt når du må jobbe på helligdager eller kveld når andre skal ut i bursdagsfeiring eller slikt, men det tror jeg man bare må akseptere i slike yrker.

Endret av Susih89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...