*Joyce* Skrevet 8. februar 2012 #21 Skrevet 8. februar 2012 (endret) Vi har et lite utvalg som vi veksler mellom. To er fast takst - en av Mai-Britt Andersen som jeg ikke husker tittelen på, og en av Ole Paus som jeg tror heter Så var dagen over. Den første sang jeg for broren min da han var liten, og den andre sang pappa bestandig for meg. De øvrige: - Byssan lull - So ro - Trollmors vuggevise - Kvelden lister seg på tå - Lykkeliten - Den lille Ole med paraplyen - Sulla meg litt - Jeg vil bygge meg en gård - Lille persille - Fola fola blakken! *lagt til* Tror det var alle... Noen dager sovner hun halvveis i den første sangen, andre dager må vi gjennom nesten hele rekka. Endret 10. februar 2012 av *Joyce*
skruf Skrevet 8. februar 2012 #22 Skrevet 8. februar 2012 Da min største var liten så sang jeg alltid "Da lykkeliten kom til verden", "Kjære Gud jeg har det godt" og "Jeg vet en deilig have". Minstejenta er 8 år, og jeg synger fortsatt nattasang.....hennes er "Fager kveldsol smiler", "So ro lillemann" og "Kjære Gud jeg har det godt"...Hvis det er mannen som tar kveldsstellet så har han egne sanger, går som oftest i "Blåmann, Blåmann bukken min"...pluss at vi har piano på stua, så etter at han har gått ut av rommet og sagt godnatt så spiller han klassisk på pianoet mens hun sovner (nå fikk jeg flashback barndomsminner fra da jeg var lita og pappa alltid satt ved sengekanten og spilte gitar for meg og sang......).. 1
Honeydew Skrevet 8. februar 2012 #23 Skrevet 8. februar 2012 (endret) Jeg husker veldig godt at pappa (det var han som alltid sang nattasang for meg) sang "Kvelden lister seg på tå". Og så pleide han alltid å tulle til teksten litt (feks si "Kvelden lister seg på skrå") og det syntes jeg var sååå morsomt! Gode minner Gleder meg til en dag å ha en liten en å synge for! Utenom det husker jeg det gikk mye i "Fola fola blakken" og "Blåmann, blåmann". Endret 8. februar 2012 av Honeydew
Andreas8 Skrevet 8. februar 2012 #24 Skrevet 8. februar 2012 Jeg har sånn basstemme, så for meg passer "Byssan lull" helt utmerket. Jeg synger den på svensk, for det er på svensk jeg har lært meg den. (Jeg har ikke barn men jeg sang den for søss når hun var lita) 1
Gjest *gjest* Skrevet 8. februar 2012 #25 Skrevet 8. februar 2012 Jeg sang alltid "Stairway to Heaven" - lang intro, fine partier i mellom og like artig å leke gitar på slutten
Selje Skrevet 8. februar 2012 #26 Skrevet 8. februar 2012 Hos oss har det gått i: Lykkeliten, Trollmor, So ro lille mann, Vår herres klinkekuler, Sulla meg litt og en som jeg tror Prøysen har skrevet: Noe med På dørstokken sto ei bikkje så bli, trallallallalla hu spør om å få låne ulltrøya di for bikkja har vondt i brystet. Jeg kan ikke teksten skikkelig på sangen, og har vel diktet halvparten av det jeg synger selv, men det er en morsom sang da, og ender med: og BUMS ned i senga med ungen, så det er vel ikke den beste sovesangen akkurat;). Mannen min pleier å synge Bussan lull med en så ekstremt lav og mørk stemme at alle som hører på, inkludert ham selv, sovner på minuttet;). 1
Dalen Skrevet 9. februar 2012 #27 Skrevet 9. februar 2012 "Tror du Ole lukkeøye kommer nu" sang alltid mamma til meg og nå synger jeg den til lillegull i magen Husker fra jeg var lita at den var så lang og fin at jeg alltid sovnet før siste verset var sunget http://barne.koordinatoren.com/index.php?option=com_content&view=article&id=22&Itemid=36
-Englefjes- Skrevet 9. februar 2012 #28 Skrevet 9. februar 2012 Jeg synger ikke nattasang lenger nå (snart to år), vi gjør ferdig all synging og kos før vi går inn på soverommet. Men før hun lærte seg å finne søvnen alene, satt jeg mange kvelder og sang og sang for å roe henne ned. - Blåmann blåmann - So ro lille venn - Byssan lull - Trollmor - Bæ bæ lille lam - Vi har ei tulle
Gjest Modig mor Skrevet 9. februar 2012 #29 Skrevet 9. februar 2012 Her har hvert barn "sin" sang, som jeg sang mens de var i magen og da de var babyer. Men i tillegg varierer vi med et utvalg andre sanger. De viktigste: Langt nord i skogen Fola Blakken (Grieg-melodien, ikke den andre) So ro, godt barn Byssan lull Trollmorsangen
Gjest uAnonymBruker Skrevet 9. februar 2012 #30 Skrevet 9. februar 2012 Mamma sang disse for meg Lille ole med paraplyen so ro Elefantens vuggevise (den var min favoritt) av Kim Larsen
Gjest gurimalla Skrevet 9. februar 2012 #32 Skrevet 9. februar 2012 Maaange forskjellige: So, ro lillemann, Kjære Gud, Jeg folder mine hender små, Jeg vil bygge meg en gård, Blåbærturen, Teddybjørnens vise, Jeg har en tulle med øyne blå, Kveldssang for Laffen, Trollmor, Mikkel Rev, Blåmann, blåmann bukken min, Helene Harefrøken osv, De får velge to sanger når de legger seg 1
Gjest Marmot Skrevet 9. februar 2012 #33 Skrevet 9. februar 2012 Fantorangen sin er fin! Jeg bytter ut Eddie med datteren mins navn og synger "fiiiiine ting" på slutten istedetfor sjøbanan... hehe. Den er nydelig, jeg gjør det samme som deg. Også synger vi Trollmors vise, Du og jeg og Brahms's Lullaby. Romjulsdrøm har også blitt en godnattsang her i huset etter at den ble sunget masse i jula.
Edie Skrevet 9. februar 2012 #34 Skrevet 9. februar 2012 (endret) Nå følte jeg meg litt unormal her. Har aldri sunget nattasang for gutten vår jeg. Ikke ble jeg sunget for da jeg var liten heller. Men vi leser alltid bok rett før leggetid, men på soverommet er det kun soving som foregår. Endret 9. februar 2012 av Aricept
-Englefjes- Skrevet 9. februar 2012 #35 Skrevet 9. februar 2012 Nå følte jeg meg litt unormal her. Har aldri sunget nattasang for gutten vår jeg. Ikke ble jeg sunget for da jeg var liten heller. Men vi leser alltid bok rett før leggetid, men på soverommet er det kun soving som foregår. Jeg sang nattasang om og om igjen etter å ha lagt henne frem til hun var 7-8 måneder fordi det var en av de få måtene hun fikk til å sovne på om hun ikke skulle ammes i søvn. Jeg hadde nok ikke gjort det om ikke. Nå har vi faktisk ingen lese- eller syngerutiner før hun legger seg, bare et langt og koselig kveldsstell. På soverommet hennes er det, som hos dere, kun soving som foregår.
FruLuna Skrevet 9. februar 2012 #36 Skrevet 9. februar 2012 En jeg husker godt fra min barndom, er Aftensang om våren av Nordahl Grieg. Jeg vet det finnes to melodier på den, men jeg er vant til den mollstemte, og synes derfor den er finest
SøsterLiten Skrevet 9. februar 2012 #37 Skrevet 9. februar 2012 Den lille Ole med paraplyen Ellers så syns eg den svenske sangen Vem tar hand om hösten? er nydelig som god natt sang. Ooooh! Good times! Tusen takk! Den er helt nydelig. Skal jaggu printe ut og synge for knøttet fremover!!
Niennas Skrevet 9. februar 2012 #38 Skrevet 9. februar 2012 Etter at hun ble født fikk jeg fullstendig hekta på Hjerteknuser av Kaizers Orkestra, jeg synger den som ballade. Sovner hun ikke av den, går vi til neste sang: Vargsongen fra filmen Ronja Røverdatter. Roer hun seg ikke av det, så går vi over på de litt hardere sakene, River lullaby fra The Prince of Egypt. Etter dette går det litt random mellom Trollmor Favourite things I remember(Damien Rice sang)
silverdoe Skrevet 10. februar 2012 #39 Skrevet 10. februar 2012 Eg bruker å synge "Sulla meg litt", "Kjære Gud, jeg har det godt" og "Lille pusekatt" Og av og til "Mikkel Rev", "Bæ, bæ, lille lam" og "Ro, ro til fiskeskjær", men ikkje alltid som nattasang da Må ofte synge mange repetisjonar
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå