AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #1 Skrevet 8. februar 2012 Samboer og jeg har en innepus på 3 år som har vært innekatt hele livet. Hun trives godt med deg og er rolig og kosete. Vi bor på ca. 50 kvm. Samboer er bekymret for at hun er mye alene. På hverdager er hun alene ca. 6 timer midt på dagen. I helgene er vi mye hjemme, så hun er nesten ikke alene i det hele tatt da. Vi har snakket litt om å kanskje skaffe oss en pus til en stund, men er redd vi kanskje har for liten plass? Hva tenker dere? Nå har det seg slik at en venn av samboer (som har 4 katter) skal få barn, og derfor skal gi bort 2 av kattene. Han har gitt vekk en, men har fortsatt en han ønsker å gi bort. Dette er en voksen, kastrert, hannkatt på 4 år som også har vært innekatt hele livet. Tror dere dette kan gå? Med tanke på plass? Er det vanskelig å få katter til å bli venner, eller går det greit? Håper noen kattevenner vil svare
CathFoto Skrevet 8. februar 2012 #2 Skrevet 8. februar 2012 Jeg har tre stk på 75-80 kvm og det går strålende, så jeg er for. Men det er ikke sikkert de blir perlevenner med en gang. Pus1 var 3 år da jeg fikk Pus2, og det tok et par ukerfør de ble venner men da bodde vi også trangt. Da vi fikk Pus3 tok det kortere tid. 1
Minya Skrevet 8. februar 2012 #3 Skrevet 8. februar 2012 Du må regne med litt revirkjekling og fresing til å begynne med, kan til og med hende de sloss litt. I aller beste fall faller de for hverandre ganske tidlig, i verste fall aldri selv om de lærer å tolerere hverandre. De må lage seg en hakkeordning og bestemme hvem som er sjef eller om de skal være likeverdige. Veldig lurt å starte forsiktig med et teppe til hver som den andre har ligget og gnidd seg på feks, Feliway har blitt nevnt mange ganger i andre tråder og gir ofte også gode resultater ved nykomlinger. Plassmessig skulle det ikke være noe problem, begge har vært innekatter hele livet(?) og finner seg fort nok plasser de kan unngå hverandre om de ønsker litt fred 2
Snikk Skrevet 8. februar 2012 #4 Skrevet 8. februar 2012 Dette tror jeg kan gå veldig bra! 6 timer er generelt ikke så veldig lenge alenetid for en katt synes jeg da, i hvertfall ikke hvis dere gir henne mye mental stimuli og lek når dere er hjemme. Katter er vel slik at hvis det ikke skjer noe rundt dem, så bare legger de seg til å sove en stund. Jeg har to innekatter, og pga tidvis lange arbeidsdager (8-9 timer), synes jeg det er best å ha to. De blir veldig glade for å se meg når jeg kommer hjem, men nesten like glade om jeg bare har vært ute 10 minutter. Så de har nok ikke samme forståelse av tid som oss
Gjest Lille-pus Skrevet 8. februar 2012 #5 Skrevet 8. februar 2012 Jeg pleier å regne ca 30m2 per innekatt. Jeg har de ca 30m2 fra et eller annet sted som jeg ikke kan huske nå... Men, heller 2 på ca 50m2, med hygge og selskap og lekekamerat (og rival og "ekling" og "furie") enn å være helt alene på 50m2 Med stor sannsynlighet vil det komme til å gå bra, og spesielt siden han som kanskje kommer er vant med flere katter i huset (og dermed har lært å sette pris på selskap, samt lært å oppføre seg). Utfordringen vil være for henne som nå er "husets eneveldige herskerinne" i egen person, og som får en kompis. Det er ikke sikkert hun er enig i at han kan defineres som "kompis". Dersom dere har muligheten så prøv i en 2 ukers periode og se om dette har muligheter til å gå seg til med litt tid
Aurora M. Skrevet 8. februar 2012 #6 Skrevet 8. februar 2012 Jeg er absolutt for jeg og! Anbefaler å gjøre som Lille-pus sier: Å prøve en periode. Ville kanskje sagt 2-3 uker, for det kan ta tid før det "går seg til" mellom dem. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #7 Skrevet 8. februar 2012 Takk for svar alle sammen Vi har blitt enige om å prøve å ha henne litt Hun kommer nå til fredag (eller var det neste?). Det var samboer som snakket med dem, men tror det er nå til fredag hun kommer Vi passet på katten til mamma en sommerferie (hunkatt), og da gikk vår katt og hennes katt veldig godt sammen og sov sammen i løpet av de første dagene. Håper dette skjer denne gangen også 1
CathFoto Skrevet 8. februar 2012 #8 Skrevet 8. februar 2012 Jeg pleier å regne ca 30m2 per innekatt. Jeg har de ca 30m2 fra et eller annet sted som jeg ikke kan huske nå... Men, heller 2 på ca 50m2, med hygge og selskap og lekekamerat (og rival og "ekling" og "furie") enn å være helt alene på 50m2 Med stor sannsynlighet vil det komme til å gå bra, og spesielt siden han som kanskje kommer er vant med flere katter i huset (og dermed har lært å sette pris på selskap, samt lært å oppføre seg). Utfordringen vil være for henne som nå er "husets eneveldige herskerinne" i egen person, og som får en kompis. Det er ikke sikkert hun er enig i at han kan defineres som "kompis". Dersom dere har muligheten så prøv i en 2 ukers periode og se om dette har muligheter til å gå seg til med litt tid Hos oss ernaturlig nok Pus1 sjef(virkelig sånn som du skriver over), og noen ganger later hun som Pus2 og Pus3 er skikkeLig teite og at hun misliker de skikkelig. Men hvis vi ikke er i rommet og overrasker eller sniker oss innpå så viser det seg at hun egentlig digger å ha fått kompiser i huset. Utrolig festlig, hun må bare vise oss at de andre er hennes undersåtter og at hun egentlig bare liker oss menneskene. Tullekatt. Nå skal det sies at selv om det lekesenter, herjes og ligges i samme sofa så ligger de ikke i skje her i huset. Men merker nå at etter 1,5 år med Pus3 i huset så begynner Pus2 og Pus3 å gradvis sove nærmere og nærmere hverandre i sofaen,så hvem vet? 1
Gjest Lille-pus Skrevet 8. februar 2012 #9 Skrevet 8. februar 2012 Ser jeg kanskje misforstod litt her... Dere har en hunkatt nå, og jeg forstod det som "nypusen" var en kastrert hankatt, men ser du sier "hun" Da kan det ofte ta litt lengre tid med det mellom-kattlige forholdet. Signerer Aurora i 2-3 uker, og spesielt dersom vi snakker om å bringe en hunkatt inn i huset som selskap til herskerinnen - pleier gå seg til da også, - i de aller fleste tilfelle, men kan ofte ta litt ekstra tid (avhenger av "herskerinnen") Tvi-tvi ! Krysser haler og fingre
Fanta Exotic Skrevet 10. februar 2012 #10 Skrevet 10. februar 2012 Ser jeg kanskje misforstod litt her... Dere har en hunkatt nå, og jeg forstod det som "nypusen" var en kastrert hankatt, men ser du sier "hun" Skrev visst feil Er så vant til å skrive henne om katt, siden det er de vi har hatt, men nypus er en hann. Beklager misforståelsen. Nå er nypusen i hus Han er mye større enn henne i størrelse. I starten fulgte de bare etter hverandre på gulvet (ingen fresing e.l). Nå har hannkatten lagt seg under sofaen, og vært der en stund, mens hunkatten spaserer rundt som om ingenting har skjedd.. Noen ganger går hun forbi sofaen og kikker under. Kanskje hun må sjekke om det faktisk er en nykommer der? Men dette lover bra Håper bare ikke hannpus er sjenert og redd så altfor lenge.
Arkana Skrevet 10. februar 2012 #11 Skrevet 10. februar 2012 Vi var i samme situasjon som dere for noen år siden. Vi bodde på en 50 kvm toroms leilighet og hadde en kastrert hunnkatt på 6 år. Vi hadde lyst på en til, men hadde blitt enige om at vi ventet til vi hadde kjøpt oss hus med utemuligheter. Så kom anledningen vår da en hjemløs kattunge trengte et hjem, og vi valgte å ta i mot henne. Hun var 12 uker gammel da hun kom til oss. Det gikk over all forventning. Hun var ikke det minste redd og tok seg til rette i leiligheten som bare det. Den gamle katten vår så også ut til å ta det hele med knusende ro. De ble flere ganger observert sovende inntil hverandre, selv om de generelt sett ikke var bestevenner. Vi bodde i den lille leiligheten med to katter i nesten et år før vi flyttet. Den gamle katten ble utekatt, mens de lille alltid har vært skeptisk og holder seg inne. Jeg har også observert at etter at de fikk bedre plass har de aldri sovet inntil hverandre lenger (de kan gjerne sove i samme seng/sofa, men altså ikke tett inntil) så det er mulig vennskapet de hadde i leiligheten kom av nødvendighet og plassmangel heller enn at de var bestevenner. Den nye katten har alltid sett opp til den gamle, følger henne gjerne, mens den gamle er mye mer selvstendig, likevel ser jeg at de setter pris på å ha hverandre. Jeg synes det er veldig godt at vi har to katter. De har alltid selskap i hverandre når vi er ute av huset.
Eliine Skrevet 10. februar 2012 #12 Skrevet 10. februar 2012 Elsker katter hehe. Synes det hørtes ut som en veldig god idèe,jeg. Som flere andre sier her så blir de nok ikke perlevenner med èn gang, men etterhvert går det seg som regel stort sett til. Fin tanke av dere å skaffe selskap til pusen dere har, og samtidig gi et nytt og godt hjem til en pus som trenger det
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #13 Skrevet 10. februar 2012 Før dere takker ja bør dere låne katten en helg og se hvordan det går. Hvis de hater hverandre er det nok ikke så lurt. Jeg skaffet meg en ny katt da min gamle kastrerte katt 8 år. Han var ikke vant til andre katter, så han var veldig skeptisk i begynnelsen. Nå har det gått to år, og de holder fremdeles avstand til hverandre. Av og til kan de løpe rundt og leke og herje sammen, men de ligger aldri på samme sted og slapper av. Det er litt synd, spesielt for den yngste katten som er veldig kontaktsøkende og lurer på hvorfor den gamle er så avvisende. De er innekatter, og de bor på 100 kvm. Jeg synes det høres ut som katten deres er litt for mye alene, så jeg håper den vil trives med selskap av en annen katt.
Fanta Exotic Skrevet 10. februar 2012 #14 Skrevet 10. februar 2012 Hmm. Hannpusen sitter fortsatt under sofaen der.. Vil ikke mase på han eller noe sånt. Når tror dere han kommer frem? Hvis han må på do går han vel til kassa? (vi har vist han hvor den er) Vil helst ikke at han skal gjøre fra seg under der.
CathFoto Skrevet 10. februar 2012 #15 Skrevet 10. februar 2012 Fanta Exotic: Det kan ta litt tid, ikke bekymr deg. Sett evt. litt mat,vann og do rett i nærheten om han ikke kommer ut etterhvert. Tror min Pus1 var under sengen nesten en uke før hun i det hele tatt gjorde noe annet enn å hvese til Pus2. Kan hende nypusen synes huset lukter veldig sterkt av gamlepusen ennå. Om han ikke er redd dere så kan du ta en klut og stryke mot siden av halsen hans, så tar du kluten og stryker på ting i leiligheten, da kjenner han sin egen lukt og det vil føles tryggere. Om han er redd dere så ville jeg tatt noe som luktter dere og lagt under sofaen så han blir komfortabel med dere. Jeg har også god erfaring med å ligge på gulvet og snakke frem sjenerte puser fra under senger og sofaer. Ting tar tid, viktig å smøre seg med tålmodighet. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 10. februar 2012 #16 Skrevet 10. februar 2012 (endret) Har du en dokasse til ? - i så tilfellet så kan det ofte føles tyrggere for den nye pusen å kunne velge å bruke en kasse som ikke lukter "husets herskreinne" Han er nok litt bekymret for øyeblikket. Alle steder og alle gjenstander (og tilogmed alle menneskene) er klart og tydelig merket med hennes lukt. Alt dette, hvert eneste hjørne, bokhylle, stol & bord, hvert menenske, doen, teppene, matkopp og vannkopp. Alt er merket med hennes duft. Alt tilhører henne, - og han, han er "fanget" i dette området. Og han eier ikke så mye som en tråd av alt som omgir ham. Skjønner jo godt han sitter under sofaen jeg da.... Han kommer frem Når han føler seg litt tryggere så kommer han frem Edit: Mat og vann ja. Om han ikke har listet seg frem og tatt en matbit før dere legger dere i kveld så sett en liten kopp mat rett utenfor sofaen Er ikke den koppen rørt i morgen (litt utpå dagen) så flytt den inn under sofaen til ham Husker du gutten fra søppelfyllingen, - som var på besøk hos Aurora M. og Pusina ? Han syntes også det var tryggest under sofaen i en periode Endret 10. februar 2012 av Lille-pus
Fanta Exotic Skrevet 10. februar 2012 #17 Skrevet 10. februar 2012 Takk for svar Han sitter nå under der enda. Pusejenta går fortsatt og kikker og lurer på hvorfor han sitter der. Jeg satt en skål med mat ved siden av sofaen, men da trakk han seg bare lengre innunder. Han ligger liksom med hodet inntil veggen og ser ganske deppa ut, stakkars Men samboer og jeg skal sove snart, så kanskje han kommer ut når stillheten har senket seg.
Gjest Lille-pus Skrevet 10. februar 2012 #18 Skrevet 10. februar 2012 (endret) Takk for svar Han sitter nå under der enda. Pusejenta går fortsatt og kikker og lurer på hvorfor han sitter der. Jeg satt en skål med mat ved siden av sofaen, men da trakk han seg bare lengre innunder. Han ligger liksom med hodet inntil veggen og ser ganske deppa ut, stakkars Men samboer og jeg skal sove snart, så kanskje han kommer ut når stillheten har senket seg. Høres ut som han er litt nervøs nå. Ikke så rart egentlig. Han tør opp. Så fort han føler seg trygg på at det ikke er så veldig mye skummelt i huset så kommer han, men han bruker nok tiden nå til å ligge stille og bekymret mens han sakte forsøker å "føle" seg frem til om dette er et sted hvor det er like mye skummelt som det virker akkurat nå (nytt sted, nye lukter, nye stemmer, alt er nytt og alt er ukjent). Koseprate med ham i morgen. Lokke med bittelitt våtmat kanskje ? Store muligheter for at han, etter at roen har selket seg i natt, kan komme til å liste seg ut fra under sofaen og se seg forsiktig, forsiktig rundt i området nærmest sofaen. Positivt dersom pusejenta ikke gir noen aggresive signaler, kun lurer på hvem han er, og hvorfor i alle dager han er under sofaen så lenge, - for det er jo så hyggelig hjemme hos henne Edit: TyrkLeif Endret 10. februar 2012 av Lille-pus
Fanta Exotic Skrevet 10. februar 2012 #19 Skrevet 10. februar 2012 Takk for svar Lille-pus. I morgen skal både samboer og jeg jobbe fra tidlig morgen og utover ettermiddagen, så han kan bli vant til leiligheten før han blir vant til oss Pusjenta er ikke aggresiv i det hele tatt Hun oppfører seg normalt, men går innimellom og kikker under sofaen. Så søt! Virker som hun prøver å få han ut, for hun driver og "leker" med sofakanten. Litt sånn "Kom ut og lek med meg da!" Jeg lå på gulvet og snakket rolig med han, og da kom hun løpende og kikka under sofaen, også så hun på meg, så så hun under sofaen igjen. Virka som hun spurte meg: "Du, hvorfor bare ligger han under der egentlig?" Hehe. Så søt. Men glad det ikke er noe fresing eller noe sånt
pinar Skrevet 10. februar 2012 #20 Skrevet 10. februar 2012 Så fint at dere vil prøve Håper han kommer frem etterhvert. Noen katter trenger litt mer tid enn andre. Jeg skulle gjerne hatt en katt til som kunne holdt dronning pus her med selskap, men hun hveser å jager alt av katter som kommer i nærheten. Her snakker vi skikkelig sta pus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå