AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #1 Skrevet 8. februar 2012 Jeg og min mann ble sammen i ung alder og jeg vet med 120% sikkerhet at vi KUN har hatt hverandre som seksualpartnere ( ingen trenger å antyde at han kan ha vært utro, for det vet jeg han ikke har) Spørsmålet mitt er om jeg kan få livmorhalskreft når jeg kun altså har hatt en og samme seksualpartner hele livet ( han har også bare hatt meg) , eller er det da ikke mulig å på livmorhalskreft?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #2 Skrevet 8. februar 2012 Kreft skyldes jo celleforandring, så man kan ikke se bort fra at man kan utvilke livmorhalskreft av andre årsaker. http://www.kreftforeningen.no/om_kreft/kreftformer/livmorhalskreft Ta celleprøve hvert tredje år, og gå til gynekolog når du tar GU. De bruker ultralyd og ser derfor mye mer enn det fastlegen ser.
HvittHus Skrevet 8. februar 2012 #3 Skrevet 8. februar 2012 Her er en informativ artikkel om emnet: http://nhi.no/sykdommer/kreft/gynekologisk-kreft/livmorhalskreft-1367.html
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #4 Skrevet 8. februar 2012 Takk for svar. Andre som har kunnskap?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #5 Skrevet 8. februar 2012 Men hallo, hva da kunnskap ? Du får jo fakta på internett, skrevet av både leger og annet! hvorfor vil du heller ha folks egne erfaringer og "jeg har hørt at" på et forum? Kunnskap får man ved å lære seg selv - ikke få av andre. Bruk internett, ikke folk.
Emas Skrevet 8. februar 2012 #6 Skrevet 8. februar 2012 Hvis du tenker på HPV -viruset, som _kan_ gi kreft, og vil vaksinerast mot det, er det ikkje hjelp i å ta den vaksina før du evt mot formodning en dag får ein ny partnar...Kreft i livmorhalsen kan alle kvinner få, uansett seksuelle partnerar... Håper det var nyttig..
Gjest ? Skrevet 8. februar 2012 #7 Skrevet 8. februar 2012 Kan man få kreft i livmorhalsen UTEN å ha sex?
Gjest ? Skrevet 8. februar 2012 #9 Skrevet 8. februar 2012 Har ikke hatt partner/kjæreste siden jeg var 20 (er 46) og trodde derfor jeg var sikker, kanskje ta å sjekke seg selt litt oftere :@ Tenkte ikke på D kunne vært nødvendig
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #10 Skrevet 8. februar 2012 Min gynekolog sa at man kan få celleforandringer og kreft uten å være smittet av HPV. Så ja, man bør sjekke seg jevnlig uansett om man har hatt bare én eller ingen partnere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå