Gå til innhold

Celleforandring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som vet ome det er "vanlig" med celleforandring i livmor(halsen?) etter å ha vært igjennom MA med påfølgend utskrapning????

Hilsen livredd :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytt*

Skrevet

Nei, en utskraping gir ikke celleforandringer. En graviditet kan i noen tilfeller gi lette celleforandinger, men dette går tilbake av seg selv. (noe de fleste celleforandringene gjør faktisk)

Skrevet

TS her. Lurer også på hvordan jeg kan ha fått celleforandringer når jeg ikke har hatt samleie på et halvt år? Hvilke andre ting enn samleie kan gi celleforandringer?

Skrevet

Celleforandringer kan bruke mange år på å utvikle seg. Det er derfor man bare behøver å sjekke seg hvert tredje år.

Men det er jo flere grunner til celleforandringer, selv om HPV er den vanligste. Også jomfruer kan få celleforandringer.

Skrevet

Takk for svar, AB.

Vet du hvilke andre ting som kan forårsake celleforandring? Kan utskrapning etter å ha mistet forårsake celleforandring?

Er så urolig :(

Skrevet

Nå har jeg lest litt på forskjellige sider og noen steder står det at det er flere grunner til celleforandringer og at HPV viruset er én av de, men det står ikke hva de andre grunnene er.

På samme side så står det at man må ha en av HPV rypene for at man skal utvikle livmorhalskreft. Her står det.

Har du fått påvist celleforandringer nå, etter en utskraping? Så var du og tok celleprøver for et halvt år siden og da var det greit?

Skrevet

Har ikke tatt celleprøve på kanskje 3 år....Mistet i vinter og måtte ha utskrapning. Etter dette tok jeg biopsi? for å se om det fortsatt var svangerskapsrester igjen, da så de at det var en celleforandring.. så jeg aner ikke hvor lenge den har vært sånn =/

Jeg og mannen min har med sikkerhet kun hatt hverandre som seksualpartnere.

Jeg er så redd nå :(

Skrevet

Celleforandring kan komme av forskjellig, men en av hovedgrunnene til at de tar de prøvene er for å forebygge livmorhalskreft. Selv om du har celleforandring betyr IKKE dette at du har kreft, eller kommer til å få kreft!! Så bare pust rolig :)

Mange jeg kjenner har hatt celleforandringer uten at dette har vert noe å bekymre seg over i det hele tatt. Og hvis de finner ut at det kan utvikle seg til kreft så kan jo dette forebygges i god tid slik at det ikke utvikler seg. Legen min sa at hvis det viste seg at jeg hadde celleforandringer og at det var slike forandringer som antydet at jeg kunne få kreft seinere så kunne gjerne dette være snakk om 12-15-20 år frem i tid, derfor tar de celleprøver regelmessig for å følge med.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode svar. :)

Hvor kort tid kan det i "verste fall" ta før celleforandringer utvikler seg til kreft? Tenk om jeg har gått med dette i mange år :( :(

Gjest Purple Haze
Skrevet

Lette forandringer er ikke noe å bekymre seg for. Du får tettere oppfølging en periode, og sannsynligvis går det tilbake av seg selv. Du har sannsynligvis ikke gått med det i flere år heller.

Jeg hadde lettere forandringer i et par år, men nå har det gått tilbake, og har vært borte i over et år :)

Om du er så bekymret, bør du ta en prat med legen din.

Skrevet

Noen andre som har opplevd å ha celleforandring?

Skrevet

Jeg har hatt celleforandringer opptil flere ganger, har ikke bekymret meg i det hele tatt.

Etter hva jeg vet er det ikke uvanlig, og selv om man har/har hatt det, så får man ikke automatisk kreft.

Slapp av, de tar nye prøver etter en stund.

Lykke til!

Skrevet

Hvilke andre grunner enn HPV smitte kan gi celleforandringer???

Skrevet

Graviditet, nedsatt immunsystem, evt infeksjoner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...