Gå til innhold

LCD eller LED-tv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fortsatt ikke kjøpt flatskjerm-tv, men nå skal jeg slå til! Men jeg har jo ikke peiling på de forskjellige typene! LCD eller LED? Og størrelsen - det er ca fem meter fra sofaen til tv-en. Hvor stor tv er ideelt da? Makspris er 5000 kr. Blir glad for tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil foreslå LED-tv. Og str... hm... Jeg har 40 tommer, og den er verken for stor eller for liten. Akkurat passe. Når du kommer over 42 tommer er det lett for at tv "tar" hele rommet.

Jeg hadde 51 tommer et års tid, og det var som å sitte i en kinosal. Så jeg ville gått for 42 siden du sier det er 5 meter til tv.

Du kan jo måle opp. Bare skjermen på en 40 tommer er 101 cm på skrått, utenom "rammen" rundt.

• Liker 1
Skrevet

Plasmatv er hvertfall noe drit. Bildet kan brenne seg fast i bildet, feks tv2-logoen, og det tar en uke-to før den forsvinner igjen.

Skrevet

LED blir vel regnet for å være best, tror jeg. Et vanlig tips for å finne ut hvor stor TV man bør kjøpe er å måle avstanden mellom sofa og TV i tommer og dele på tre. Så om du sitter fem meter unna bør du nok gå for en ganske stor TV, minimum 42 tommer.

Gjest Badabing
Skrevet

LED. Plasma og LCD var omtrent like bra, men LED slår begge.

Rundt 40 tommer høres ganske passe ut. Men tror du kan ha enda litt mer (hvisr du egentlig har lyst på det) om du sitter såpass langt unna. Vi ser film på lerret (tror det er 100"), og når jeg sitter fem meter unna går det fint, men om jeg sitter nærmere blir det for stort.

Skrevet

Tusen takk! En av disse, kanskje?

Skrevet

Samsung skal være bra :) Men de finnes billigere på Elkjøp ;)

Gjest Badabing
Skrevet

Selv har vi en Samsung LED som vi er knallfornøyd med. Sylskarpt bilde. Synes Samsung gir mye for pengene, men det er kanskje smak og behag? Jeg er absolutt ingen ekspert.

Gjest pepsimaxpower
Skrevet

jeg fikk samsung 46" tv i fjor, byttet da ut den gamle museums tvn. Var en stor overgang, pga alle tvn så så mye mindre ut i buikken. Kan anbefale en samsung 40 eller 42" husker ikke akkurat hvilken modell, men det er en smart tv. koster 10 lapper og det er en utrolig bra bildekvalitet. Led tv ta selvfølgelig. Og husk å kjøp forsikring!

Skrevet

jeg fikk samsung 46" tv i fjor, byttet da ut den gamle museums tvn. Var en stor overgang, pga alle tvn så så mye mindre ut i buikken. Kan anbefale en samsung 40 eller 42" husker ikke akkurat hvilken modell, men det er en smart tv. koster 10 lapper og det er en utrolig bra bildekvalitet. Led tv ta selvfølgelig. Og husk å kjøp forsikring!

Er det noe de IKKE koster, så er det hvertfall 10 lapper.

Skrevet

Innboforsikring dekker da tv?

JA det gjør det. Men om du skulle være uheldig at tv gikk i gulvet eller noe, så er forsikring lurt. Jeg har ikke forsikring da tom. selgerne ikke ville anbefale det. Men tror det koster 4-500kr i året (eller for flere år), så det er ikke svimlende summer.

Skrevet

Samsung skal være bra :) Men de finnes billigere på Elkjøp ;)

Haha, denne koster 2 kr mindre på Elkjøp enn på Lefdal!

Gjest Badabing
Skrevet

JA det gjør det. Men om du skulle være uheldig at tv gikk i gulvet eller noe, så er forsikring lurt. Jeg har ikke forsikring da tom. selgerne ikke ville anbefale det. Men tror det koster 4-500kr i året (eller for flere år), så det er ikke svimlende summer.

En kompis av meg mistet tven ned trappa da de skulle flytte inn i nytt hus, og han fikk igjen på forsikring. Riktignok med egenandel, men ikke mer enn det forsikring koster.

Skrevet

Haha, denne koster 2 kr mindre på Elkjøp enn på Lefdal!

Det var artig :fnise: Da har prisene steget siste 2 ukene, for jeg kjøpte samme tv til 3495,-

Badabing: Det var kjempebetryggende å vite. Da er jo jeg i boks likevel :takke:

Skrevet (endret)

Men hvis man har en egenandel på 5-6000 på innbo (noe som er ganske vanlig) og TVn du kjøper koster 5-10 000 så lønner det seg å ha forsikring. (altså sikkerhetsavtale på selve TVn)

Endret av CoffeeCup
Gjest Consensio
Skrevet

Vi kjøpte 50+ tommer siden vi har 3D og blueray, og sistnevnte er best når man har 50+.

På mindre tv'er så ser man ikke så veldig forskjell.

Kjøpte plasma siden vi ser mye på filmer. Det med at logoer osv kan brenne seg fast på skjermen er ikke noe som skjer så ofte lengre, før var det veldig vanlig, men nå har dette bare blitt bedre....i tillegg så har vi satt på funksjonen at tv' en skrur seg av etter en viss tid dersom den står på samme kanal/bilde hele tiden.

Eneste negative med plasma er at om man har et rom med veldig mye sollys, så vil dette reflekteres i glassplaten og bildet vil bli vanskelig å se.

Hadde tidligere en 42 tommer og syns det ble veldig smått når vi satt 4-5 meter unna.

Den står nå på soverommet, og føles ut som et kinolerret siden jeg er bare 2 meter unna når jeg ligger i senga.

I stua vil jeg aldri under 50 tommer igjen.

Gjest Consensio
Skrevet

(skrev 50+ fordi jeg ikke klarer å huske eksakt hvor stor den er. Tror den er ca 51-52 tommer)

Skrevet

Jeg er visst ikke så god på øyemål, tven står 3,5 m fra sofaen. Da blir vel 40 ok størrelse?

Gjest Consensio
Skrevet

Innboforsikring dekker da tv?

Det gjør iallefall våres innboforsikring.

Grunnen til at de har begynt å bli så pågående med forsikring fra butikken er fordi det er 100% profitt for selgerene. De selger en "vare" de ikke har kjøpt inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...