Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tittelen sier vel alt. Jeg lurer bare på hva som finnes på markedet (:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei!

Jeg bruker ikke selv,men jeg kan fortelle fordet ;p

Det finnes 3 forskjellige typer høreapparat. Bak øret henger med formstøpt propp, bak øret henger med åpen løsning, og i-øre apparat.

Bak-øret henger med formstøpt propp er den vanligste typen, der tar man avtrykk av øret slik at man får en propp som passer perfekt for ditt øre. Den sitter dermed godt, og den er vanskelig å miste. Bakdelen kan være at det kan bli litt tett i øret, du tetter igjen øret såpass at du stenger ute alle lyder, og du kan da oppfatte din egen stemme som litt "tønne"aktig.

Bak-øret henger med åpen løsning vil si at du har en øre henger med en tynn slange med en liten plastpropp. Dette begynner å ta mer og mer over for formstøpt propp, da du ikke får en propp som tetter hele øret, stemmen blir mer naturlig og du får luftet øret mer. Bakdelen er at de sitter ganske løst i øret, så mange føler de er lett å miste, og må derfor gå å dytte høreapparatet på plass hele tiden.

Til slutt har du i-øret apparat. Der tar du avtrykk av øret og får laget et skall som høreapparatet skal sitte inni. Du kan få et som er så lite at det går helt inn i øret, slik at andre ikke ser det. Ellers kan du få ett litt større, som kan være litt mer synelig. Mange er fornøyd med det, men det kan som med formstøpt propp bli litt tett, og man hører sin egen stemme veldig godt. Sett deg selv snakke på video opptak før? Slik kan det føles.

Om du føler du har behov for høreapparat så kan du få legen din til å henvise deg til en audiograf på høresentralen på nærmeste sykehus. Da kan du og audiografen finne ut hva som vil passe deg best.

Nav dekker det meste av høreapparatet, det er enkelte modeller som er litt egenandel på. Ett høreapparat ligger på ca 6000 kr pr stk, men nav dekker 5900 pr apparat, så kanskje du må ut med en egenandel på 3-400 kr selv pr apparat

:jepp:

Endret av Aubree

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...