Gå til innhold

Har så lyst å si opp jobben


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg er så utrolig fristet til og bare gi alle mine kollegaer fingern og skrike i quit og bare gå.. samtidig som jeg understreker om hvor mye jeg missliker de. Det er kanksje en veldig barnslig måte og si opp på. men jeg er virkelig så utrolig drittlei.

Dette er bittre single mødere i 40 års aldern som snakker mer dritt en jentene på ungdomskolen. Og de er så tafatte når det gjelder og gjøre jobben sin også.

jeg tenker at og si opp brått på denne måten vil fungere som en lettelse for meg. og fordi det bare er deilig og gi smekk til dårlige kollegaer og sjefer.

jeg har ingen kontrakt på arbeidsplassen (vet det er brudd på loven men sjefen har aldri kommet med en)

det jeg lurer på da, er om jeg kan bli straffet på noen måte om jeg sier opp på den måten?! om jeg bare velger og gå. kan det komme tilbake til meg?

jeg er klar over at jeg ikke har noen god referanse og hente om jeg sier opp også :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teoretisk sett så kan du det, ja. Du kan bli holdt ansvarlig for økonomisk tap som skyldes at du plutselig forsvinner - enten det er tapte inntekter eller ekstra utgifter. Mener jeg å huske ihvertfall (jeg har diskutert det her inne før, men sitter på mobilen nå og finner ikke de gamle trådene).

Det er vel ikke veldig sannsynlig at du vil få problemer siden arbeidsgiver ikke har rent mel i posen. Om du BØR gjøre det er en annen sak. Jeg synes det blir alt for uproft og ville nok bitt tenna sammen og holdt ut i oppsigelsestiden. Eventuelt brukt mangelen på kontrakt til å presse sjefen til å gi deg kortere oppsigelsestid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på attest om du sier opp, hvorvidt sjefen vil være positiv i attesten etter du sier opp på den måten er jo en annen sak ja. :P

Hadde du sagt opp på den måten og hatt en arbeidskontrakt som knyttet deg til stedet så kunne det ha blitt konsekvenser, men siden du ikke har noen arbeidskontrakt har ikke sjefen din noe h*n skulle ha sagt da det er påbudt med kontrakt og dette skal egentlig skrives under før oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i samme situasjon som deg, men hadde periodevis kontrakt. Fikk kontrakt for 6-9 måneder fremover, og når det hadde gått 3-6 måneder over kontrakten (!) kunne det muligens ramle inn en ny. Statlig selskap med mye rot i papirene, ulovlig bruk av korttidsansettelser o.l. Til slutt gikk jeg til HR-ansvarlig og fortalte hvordan jeg opplevde jobben min. Jeg hadde en tøff jobb som ga meg nerve- og mageproblemer, sladrete kolleger og altså usikkerhet med kontrakter og uavklart arbeidssituasjon.

Hun ga meg beskjed om at jeg hadde rett (og bekreftet at jeg fikk lov uten problem) å avslutte tjenesten min når jeg ville, da jeg hadde jobbet uten kontrakt i nesten 4 måneder og i utgangspunktet allerede hadde jobbet for lenge gjennom engasjement. Jeg ga avdelingen 3 ukers varsel og fikk betalt både feriepenger og sluttlønn som normalt. I tillegg vet jeg at hun tok dette videre direkte med adm.dir og visstnok ga ham en real skyllebøtte fordi det viste seg at vi var 8-10 stykker som hadde samme opplegg gående.

Du fortjener bedre altså, og jeg synes du bør si ifra til den eller de som har ansvar for HR og at alt foregår lovlig på arbeidsplassen. Om ikke disse tar dette til etterretning i ditt tilfelle, bør du absolutt tipse videre til fagforening o.l.

En ting er ditt ansvar i situasjonen, men her er det ikke du som arbeidstaker som sitter med mulighetene til å "ordne" opp- og om du ikke trives i utgangspunktet bør du si opp, men gjør det aller helst på en vanlig og normal måte så slipper du mye pes i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...