AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #1 Skrevet 7. februar 2012 Jeg lurer på om jeg burde ha sjekka meg litt,mtp at jeg kanskje har PCO. Gjøres det med en blodprøve? Hvilke symptomer gir det? Jeg er en dame på 38,veier ca 15 kg for mye ( men trener endel)og er konstant sliten. Jeg har de siste 3 åra fått økt hårvekst ( spes på låra) men mister mye hår på hodet...jeg har mensen hver 7 uke. Burde jeg sjekka meg ?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #2 Skrevet 7. februar 2012 PCOS utredes med blodprøver og innvendig UL for å sjekke cyster på eggstokkene. De vanligste symptomene er manglende eggløsning og derfor sjelden mens, økt uønsket hårvekst, kviser og overvekt, spesielt rundt magen. Men man behøver ikke å ha alle disse symptomene. Og det kan gå litt fram og tilbake. Jeg fikk diagnosen når jeg var 20 år og hadde endel av symptomene, nå 10 år etter sliter jeg "bare" med overvekten og litt uønsket hårvekst. Til og med cystene er borte. Hvis du er 38 år kan det også hende at du sakte med sikkert nærmer deg overgangsalderen. Men det er lurt å sjekkes seg.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #3 Skrevet 7. februar 2012 uff,vil jo ikke tenke på overgangsalderen enda:-))) Takk for svar forresten. Merker man om man har cyster på eggstokkene? Jeg er ganske "normal" i kroppen,bortsett fra mage....alt samler seg der. Legen sier vel bare at jeg bør gå ned i vekt kanskje,og det er veldig vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #4 Skrevet 7. februar 2012 Nei man merker ikke noe til cyster. (sikkert mulig å gjøre det også altås, men jeg har PCO og aldri merket at jeg har cyster, annet enn manglende EL da såklart)
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #5 Skrevet 8. februar 2012 Som sagt over så merker man ikke til selve cystene, om de ikke blir veldig store eller sprekker. Det kan gjøre utrolig vondt når de sprekker. (jeg trodde jeg hadde blindtarmbetennelse) Men cyster lager ofte hormonproblemer. Det er lett å se cyster på eggstokkene med innvendig UL.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå