Gå til innhold

Aleneforelder, turnusarbeid og høytider.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som aleneforelder der barnet ikke har kontakt med far (fars ønske) og turnusarbeider innen helsevesenet har jeg problemer i høytidene.

Sist jul jobbet jeg julaften kveld og 1. juledag dag. Jeg måtte derfor bortplassere barnet disse dagene sånn at h*n fikk en fin julefeiring. Barnet har som sagt ikke en pappa h*n kan være hos i høytider.

I følge min turnus så skal jeg også jobbe de fleste røde dagene i påsken. Barnet må igjen bortplasseres.

Har prøvd å ønske meg fri, men arbeidsgiver viser ikke fleksibilitet der (selv om flere av mine kollegaer mer enn gjerne jobber disse dagene for meg) å jeg får ikke fri i påsken. En kollega og jeg har t.o.m satt opp byttehelg, men arbeidsgiver godtar ikke dette da den helgen jeg skal jobbe istedenfor påskehelgen ikke faller inn under påsketurnusen.

Jeg kan heller ikke bytte til hvilke som helst helger da jeg er kronisk syk og ikke kan jobbe så mange dagene i strekk før jeg må ha noen fridager. Dette vet selvsagt arbeidsgiver da jeg har vedtak på at arbeidsgiver er fritatt for mitt sykefravær pluss at jeg har fått en turnus som er tilrettelagt min sykdom.

Arbeidsgiver legger rett og slett opp til at jeg blir tvunget ut i sykemelding. Nevner for ordens skyld at det er så mange år siden jeg sist var sykemeldt at jeg ikke engang husker når det var.

Her om dagen var det ei som tipset meg om at så lenge barnet ikke har to foreldre så har jeg krav på permisjon under høytider. Er det noen som vet noe mer om dette?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager, her kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Likevel vil jeg bare si at det er veldig inspirerende å lese innlegget ditt. Du er ei skikkelig stå-på-dame, og ære være deg for det :-)

Veldig inspirerende å lese. Håper at det ordner seg for deg, lykke til.

• Liker 2
Skrevet

Du skriver ikke noe om det finnes besteforeldre, tanter eller onkler som kan passe. Hvis ikke du har det, eller de ikke vil gå inn i en fast avtale med deg, hva med å søke etter reservebesteforeldre? Jeg. ser helt tydelig problemet med å sette bort barnet, spesielt på høytider. Du trenger rett og slett noen som kan være familie for dere der hvor far burde ha vert.

Skrevet

Det finnes en bestemor og to tanter, å de stiller selvsagt opp. Men barnet burde vel ha krav på å slippe å være en kasteball i høytidene?

Barnet har vel også krav på å være sammen med en av foreldrene i høytider?

Ts

Skrevet

Det finnes en bestemor og to tanter, å de stiller selvsagt opp. Men barnet burde vel ha krav på å slippe å være en kasteball i høytidene?

Ts

Det er jo ikke bare arbeidsgivers ansvar at barnet ditt blir kasteball i høytidene, men også ditt.

Når du jobber turnus, så er det noe du selv har valgt, og da må du også finne deg i bakdelene med det. Og kan/vil du ikke det, må du søke en annen jobb.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er jo ikke bare arbeidsgivers ansvar at barnet ditt blir kasteball i høytidene, men også ditt.

Når du jobber turnus, så er det noe du selv har valgt, og da må du også finne deg i bakdelene med det. Og kan/vil du ikke det, må du søke en annen jobb.

Dette var hjelpsomt. :ironi:

o-o-o-o

Snakk med tillitsvalgte, du. Du har krav på fri på minst halvparten av de røde dagene som er løpet av året, og i utgangspunktet er det slik at når du har jobbet en rød dag, har du krav på fri den neste røde dagen.

Endret av pøbelsara
  • Liker 3
Skrevet

du har nok ikke krav på å få skjermet høytider fordi du er aleneforelder.

Jeg hadde heller gått tjenesteveien. Du har ordnet bytte og det godtar ikke arbeidsgiver og det synes jeg er helt på kanten og muligens ikke lovlig?

• Liker 2
Skrevet

Jøss, har du spist hele sitronen din idag eller...

• Liker 4
Skrevet

Takk til dere som kommer med seriøse svar :)

Kommunen her er IA bedrift å oppfordres til å være fleksible i visse tilfeller. Jeg har tenkt å snakke med tillitsvalgte for å få hjelp der, det blir nesten litt for dumt å måtte få sykemelding for at arbeidsgiver ikke er villig til fleksibilitet.

Når det er sagt så vil jeg også nevne at vi ansatte (også jeg) er veldig fleksible overfor arbeidsgiver. Vi trår til å jobber ekstra når det er behov, vi må akseptere å gå underbemannet i perioder der det ikke er ekstravakter å få eller i de periodene kommunen sparer og ikke setter inn ekstra ressurser ved sykdom og ferie osv.

Ts

Skrevet

Takk til dere som kommer med seriøse svar :)

Kommunen her er IA bedrift å oppfordres til å være fleksible i visse tilfeller. Jeg har tenkt å snakke med tillitsvalgte for å få hjelp der, det blir nesten litt for dumt å måtte få sykemelding for at arbeidsgiver ikke er villig til fleksibilitet.

Når det er sagt så vil jeg også nevne at vi ansatte (også jeg) er veldig fleksible overfor arbeidsgiver. Vi trår til å jobber ekstra når det er behov, vi må akseptere å gå underbemannet i perioder der det ikke er ekstravakter å få eller i de periodene kommunen sparer og ikke setter inn ekstra ressurser ved sykdom og ferie osv.

Ts

Jeg vil tro at du vil kommer veldig langt med å snakke med tillitsvalgte her. ALle turnuser skal jo godkjennes av tillitsvalgte, og IA-tittelen er ganske forpliktende for arbeidsgiver. Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil tro at du vil kommer veldig langt med å snakke med tillitsvalgte her. ALle turnuser skal jo godkjennes av tillitsvalgte, og IA-tittelen er ganske forpliktende for arbeidsgiver. Lykke til!

Tusen takk, skal snake med tillitsvalgt imorra.

Ts

Skrevet

Husk at for hver gang du skal slippe unna bare fordi du er alene med barn, så er det en annen ansatt som må trå til ekstra. Du har selv valgt en turnusjobb selv om du er alene med barn, og da er det faktisk din egen oppgave å få kabalen til å gå opp. Og ja, klarer du ikke det, så må du se deg om etter en annen jobb.

Når det er sagt, så kan jeg ikke skjønne at arbeidsgiver kan nekte deg å bytte internt, så lenge du finner noen å bytte med.

• Liker 4
Skrevet

Ts

Øhhh, nei... Du har jo selv valgt å gå i turnusarbeid, vel vitende om at det vil gå utover din tid sammen med barnet ditt i høytider, helger og andre friperioder. Ingen nekter deg å søke deg vekk fra turnustjeneste og inn i mer vanlig arbeidstid.

For øvrig kan du ikke true med sykemelding om du ikke får viljen din. Arbeidsgiver har allerede måttet sy sammen spesialturnus for deg, så jeg vil påstå at arbeidsgiver allerede viser mye fleksibilitet, da dette medfører en del merarbeid for arbeidsgiver.

Det burde ikke være noe problem å bytte til en annen helg slik du selv har foreslått, men husk at du da vil miste helligdagstillegg, samt at du vel vil måtte jobbe noen flere timer for timene du bytter bort, siden du bytter hellgidager mot vanlige dager.

• Liker 3
Skrevet

Husk at for hver gang du skal slippe unna bare fordi du er alene med barn, så er det en annen ansatt som må trå til ekstra. Du har selv valgt en turnusjobb selv om du er alene med barn, og da er det faktisk din egen oppgave å få kabalen til å gå opp. Og ja, klarer du ikke det, så må du se deg om etter en annen jobb.

Når det er sagt, så kan jeg ikke skjønne at arbeidsgiver kan nekte deg å bytte internt, så lenge du finner noen å bytte med.

Hadde vært fint om folk hadde giddet å lese tråden før de spyr ut eder og galle mot enslige foreldre.

Jeg hadde faktisk klart å bytte bort mine vakter for påsken, men arbeidsgiver godtok ikke dette da de vaktene jeg skulle jobbe ikke lå i påsketurnus perioden.

Å det er da ingen som skal være nødt til å gi avkall på høytider pga meg. Det er opptil flere stykker på jobb som har sagt at de mer enn gjerne obber for meg i påsken. De er intressert i å tjene de tilleggene det er i påsken.

Arbeidsgiver har vist siden isommer at jeg trenger fri i påsken, så dette kommer ikke som noen bombe. Jeg har vært veldig tidlig ute med å spørre leder om hvordan vi løser dette å har fått til svar at det skal la seg løse, men at vi får ta det når påsken nærmer seg.

Jeg ba også om å få tilleggene mine fra jul i avspasering istedenfor i lønn. Det fikk jeg, men fikk samtidig beskjed om at jeg ikke kan avspasere i påsken.

Jeg føler igrunnen at jeg har stått på for å ordne fri i påsken, men nå orker jeg snart ikke mer. Alternativet er da at jeg skriver at jeg ønsker å jobbe turnusen min i påsken, også kommer jeg med sykemelding rett før. Jeg kan ikke se at det kan være gunstig for arbeidsgiver.

Ts

Skrevet

Øhhh, nei... Du har jo selv valgt å gå i turnusarbeid, vel vitende om at det vil gå utover din tid sammen med barnet ditt i høytider, helger og andre friperioder. Ingen nekter deg å søke deg vekk fra turnustjeneste og inn i mer vanlig arbeidstid.

For øvrig kan du ikke true med sykemelding om du ikke får viljen din. Arbeidsgiver har allerede måttet sy sammen spesialturnus for deg, så jeg vil påstå at arbeidsgiver allerede viser mye fleksibilitet, da dette medfører en del merarbeid for arbeidsgiver.

Det burde ikke være noe problem å bytte til en annen helg slik du selv har foreslått, men husk at du da vil miste helligdagstillegg, samt at du vel vil måtte jobbe noen flere timer for timene du bytter bort, siden du bytter hellgidager mot vanlige dager.

Man kan bytte rød mot rød - en vanlig søndag er en rød dag.

Du tror vel ikke for alvor at jeg hadde forventet å få fri, men samtidig få helligdagstilleggene?

Når det gjelder min tilrettelagt turnus så skal vel ikke jeg være nødt til å avstå fra rettigheter eller goder av den grunn.

Kommunen jeg jobber i er en IA bedrift. De skal dermed tilrettelegge så langt det er mulig for sine ansatte som har behov for det.

Jeg har fått tilrettelagt turnus, andre igjen har behov for andre tilretteleggelser, både periodevis og på mer permanent basis. Hverken du eller jeg har noen som helst rett til å dømme disse, å de som på en aller annen måte har fått tilrettelegging skal da vel ikke for evig å alltid gå med bøyd hode og være ydmyk overfor arbeidsgiver og kollegaer

Skrevet

Hadde vært fint om folk hadde giddet å lese tråden før de spyr ut eder og galle mot enslige foreldre.

Jeg hadde faktisk klart å bytte bort mine vakter for påsken, men arbeidsgiver godtok ikke dette da de vaktene jeg skulle jobbe ikke lå i påsketurnus perioden.

Å det er da ingen som skal være nødt til å gi avkall på høytider pga meg. Det er opptil flere stykker på jobb som har sagt at de mer enn gjerne obber for meg i påsken. De er intressert i å tjene de tilleggene det er i påsken.

Arbeidsgiver har vist siden isommer at jeg trenger fri i påsken, så dette kommer ikke som noen bombe. Jeg har vært veldig tidlig ute med å spørre leder om hvordan vi løser dette å har fått til svar at det skal la seg løse, men at vi får ta det når påsken nærmer seg.

Jeg ba også om å få tilleggene mine fra jul i avspasering istedenfor i lønn. Det fikk jeg, men fikk samtidig beskjed om at jeg ikke kan avspasere i påsken.

Jeg føler igrunnen at jeg har stått på for å ordne fri i påsken, men nå orker jeg snart ikke mer. Alternativet er da at jeg skriver at jeg ønsker å jobbe turnusen min i påsken, også kommer jeg med sykemelding rett før. Jeg kan ikke se at det kan være gunstig for arbeidsgiver.

Ts

Er det bare å "komme med sykemelding" om man ikke får det som man vil?

Det burde en holde seg for god til å true med.

Forstår din situasjon, i og med at du har spurt om fri i påska i god tid, og også ordnet noen som kan jobbe for deg. Men turnus er et vanskelig puslespill, og det skal litt til for at den går opp og blir godkjent. Så det kan være andre årsaker til dette enn at arbeidsgiver er "vanskelig".

• Liker 4
Skrevet

Er det bare å "komme med sykemelding" om man ikke får det som man vil?

Det burde en holde seg for god til å true med.

Forstår din situasjon, i og med at du har spurt om fri i påska i god tid, og også ordnet noen som kan jobbe for deg. Men turnus er et vanskelig puslespill, og det skal litt til for at den går opp og blir godkjent. Så det kan være andre årsaker til dette enn at arbeidsgiver er "vanskelig".

Jeg føler meg presset til å komme med en sykemelding. Å hvis du har lest hele tråden så ser du også at jeg normalt sett ikke er bruker av sykemeldinger. Jeg husker ikke når jeg var sykemeldt sist engang.

Skrevet

Men du sier at du har et vedtak på at du ikke skal jobbe mange dager etter hverandre, kan det hende at det blir tull rundt dette hvis du bytter disse vaktene? At det er derfor arbeidsgiver ikke lar deg få lov til å bytte fordi det da blir sykemelding før eller etter fordi du da må jobbe flere dager i strekk enn det du har helse til?

Jeg skjønner at det er kjipt med jula, alle som har barn syns det er fælt å være nødt til å jobbe i jula. Men at du må jobbe noen av røddagene i påsken ser jeg ikke at er noe verre enn at du må jobbe i andre skoleferier. For det at du skal på jobb noen av påskedagene forhindrer vel ikke at dere kan kose dere med påskefeiring de andre påskedagene?

• Liker 3
Skrevet

Jeg føler meg presset til å komme med en sykemelding. Å hvis du har lest hele tråden så ser du også at jeg normalt sett ikke er bruker av sykemeldinger. Jeg husker ikke når jeg var sykemeldt sist engang.

Å føle seg presset, kvalifiserer dessverre ikke til sykemelding. Sykemelding skal brukes ved sykdom, ikke for å tvinge arbeidsgiver eller for å få det som man vil.

Det der er misbruk av sykepengeordningen!

Det spiller da ingen rolle om du så og si aldri er sykemeldt, det gir deg likevel ingen rett til å bruke sykemelding på denne måten.

Vilkår for sykemelding er egen sykdom, og det gjelder for alle!

• Liker 4
Skrevet

Men du sier at du har et vedtak på at du ikke skal jobbe mange dager etter hverandre, kan det hende at det blir tull rundt dette hvis du bytter disse vaktene? At det er derfor arbeidsgiver ikke lar deg få lov til å bytte fordi det da blir sykemelding før eller etter fordi du da må jobbe flere dager i strekk enn det du har helse til?

Jeg skjønner at det er kjipt med jula, alle som har barn syns det er fælt å være nødt til å jobbe i jula. Men at du må jobbe noen av røddagene i påsken ser jeg ikke at er noe verre enn at du må jobbe i andre skoleferier. For det at du skal på jobb noen av påskedagene forhindrer vel ikke at dere kan kose dere med påskefeiring de andre påskedagene?

Nei, de vaktene som opprinnelig skulle byttes gjorde ikke at jeg ville få for mange dagene etter hverandre. De vaktene var plukket nettopp med tanke på det. Ellers er det ikke så enkelt å finne en hel helg jeg kan jobbe inn uten at det vil bli for mange dager.

Mulig at ikke du syns det er ille å ikke få feire hverken påske eller jul med barnet/ barna dine, men jeg synes det er ille.

Å som jeg tidliger har skrivd her så trår tanter og bestemor til, men det er ikke alltid det passer for de heller, å røde dager er alt av barnehager og sfo stengt. Det hjelper lite da at vi fpr være sammen på onsdag før påske når barnet ikke har noe tilsyn de røde dagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...