Gå til innhold

Nedsatt lungekapasitet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 19. høsten for to tre år siden begynte jeg å få veldig kraftige astmaanfall, nesten helt uten anstrengelse, og de kunne være så ille at jeg omtrent kveltes hvis jeg ikke fikk anfallsmedisinen min raskt. Dette pågikk lenge, og ingen fant ut hva det var for noe, før jeg dro til astmalegen min som konstanterte nedsatt lungekapasitet. Men han sa ikke hvor nedsatt den var, og heller ikke hva jeg skulle gjøre for å bedre den. Virket egentlig som om han bare så ned på meg (jeg var jo veldig redd for hva dette unne være for noe, det er jo skummelt å ikke kunne puste normalt!).

Så jeg har da levd med dette en stund nå, og får flere små anfall nesten daglig, og må konstant ha anfallsmedisin med meg. Er den ikke med kan jeg garantere at jeg får anfall :fnise:

Men nå har jeg begynt å trene aerobic, og vil ned i vekt. Jeg trener på et basisnivå og er veldig ivrig. Men nå merker jeg at kroppen er klar for å trene mer intenst, men dette går ikke på grunn av lungene mine. Selv om jeg har tatt anfallsmedisin i forkant av treningen så gjør lungene så vondt, og jeg får ikke fylt lungene med så mye luft jeg ønsker og trenger for å trene så intenst som jeg ønsker. Det er kjempefrustrerende, for kroppen har så mye mer å gi på trening, men lungene kapitulerer lenge før jeg får trent like sterkt som jeg ønsker.

Er det noen som har noen erfaring rundt dette?

Jeg skal selvfølgelig bestille time hos astmalege igjen, men etter innstillingen til vedkommende sist så vet jeg neimen ikke om jeg kommer til å komme særlig klokere ut derifra likevel. :snurt:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...