Gå til innhold

Ytre/indre struktur

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter litt med å gjøre ting i huset, ting som å brette klær, sette på vaskemaskin, etc. Litt fordi jeg syntes det er kjedelig :-)

Men et klokt hode sa en gang: veien til ytre struktur er indre struktur. Smart! Men har noen tips på hvordan man fikser dette i praksis?

Finnes det noen måte å "trene" sin indre struktur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada :)

Noen ER bare strukturerte, og har "alltid" vært det. Mens andre som deg og meg må lære seg det. (Jeg har fortsatt mye å lære, jeg ;))

Ting som funker for meg:

- lag konkrete planer om å få ting gjort. Ikke si "jeg må få satt på klesvasken snart", men "tirsdag etter jobb skal jeg sette på vaskemaskina". Jeg lager lister - det funker godt fordi jeg både kan sette tidspunkt for når det skal bli gjort, og fordi det er så sinnssykt digg å krysse av noe. Jeg begynte med penn og papir, men bruker nå en liste-app på smarttelefonen min.

- Bryt store oppgaver ned i mindre. Blir de for store er det vanskelig å begynne på dem, for du vet ikke helt hva du skal ta tak i først. "Rydde boden" kan f.eks. deles opp i "kast gamle pappesker", "Skill ut ting som skal til Fretex og ta dem med dit", "Lever tilbake saftkoker til svigers" og så videre. Konkret, konkret, konkret. Du skal kunne se oppgaven og vite hva du skal gjøre.

- Det vanskeligste er å komme i gang. Klarer du å starte på en oppgave, er mye gjort - og det er lettere å hoppe på neste. Jeg og samboeren har en regel om at hver (uke)dag etter at middagen er ryddet av, så skal vi bruke 15 min på husting (rydde, vaske, fikse). Dette er et kjempesystem av to grunner. For det første setter det et konkret tidspunkt som man skal starte med noe - da er det ikke like lett å utsette det. For det andre er et kvarter perfekt tid. Det er kort nok til at det føles helt overkommelig å begynne på det, samtidig så er det som jeg nevnte lettere å fortsette med en oppgave man har begynt på - så vi går veldig ofte over tiden.

Skrevet

Tusen takk!

Det er dette jeg trenger :jepp:

printer dette ut jeg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...