AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #1 Skrevet 7. februar 2012 Hei dere! Kan dere komme med tips om noen sunne middager? Gjerne med oppskrift om dere har Hilsen jente 20 år!
tom1986 Skrevet 7. februar 2012 #2 Skrevet 7. februar 2012 (endret) unngå transfett, for mye salt og husk å spis proteiner og grønnsaker. utenom det spiller liten rolle hva du spiser. sunn og usunn mat avhenger nesten helt og holdent av resten av kostholdet ditt. studier viser at såkalte sunne middager (torsk+grønnsaker+brun ris) gir omtrent samme kjemiske reaksjon i kroppen som såkalte usunne middager (f.eks. mcdonalds burgermeny). dvs tips: spis det du liker. Endret 7. februar 2012 av tom1986
Zakuro Skrevet 7. februar 2012 #3 Skrevet 7. februar 2012 Wok og svine- eller kyllingstrimler er jo alltid godt, med eller uten saus(får sånn wok saus fra et merke som heter blue dragon). Så kan du prøve denne: http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Forretter-Sm%C3%A5retter/Kj%C3%B8tt-og-fj%C3%A6rkre/Kylling-kalkun/Jambalaya/%28no_of_portions%29/2/ Har blitt en favoritt her i huset:D Og fullkornswraps med magert kjøtt og salat, mais, paprika, rødløk, agurk eller hva du nå liker, og litt rømme eller salsa er kanon:)
Gabbs Skrevet 7. februar 2012 #4 Skrevet 7. februar 2012 unngå transfett, for mye salt og husk å spis proteiner og grønnsaker. utenom det spiller liten rolle hva du spiser. sunn og usunn mat avhenger nesten helt og holdent av resten av kostholdet ditt. studier viser at såkalte sunne middager (torsk+grønnsaker+brun ris) gir omtrent samme kjemiske reaksjon i kroppen som såkalte usunne middager (f.eks. mcdonalds burgermeny). dvs tips: spis det du liker. støtter denne til en viss grad. men feks mcdonalds mat har veldig mye konserveringsmidler, transfett og smakstilsetninger i seg. ett sunt kosthold kan egentlig beskrives ganske enkelt. variert og laget av gode råvarer. med variert menes det at du spiser feks frukt, grønnsaker, fiber, nøtter (sunt fett), olivenolje, fisk, proteinrikt og liknende. og med gode råvarer menes det helt enkelt at du vet hva du får i deg, bruker en god olivenolje i stedet for maisolje, rapsolje, soyaolje eller solsikkeolje som inneholder transfett. samtidig så er det greit å unngå feks kunstig umami, som blir brukt veldig mye i ferdigprodukter. å unngå alle disse forskjellige tingene når du kjøper ferdigprodukter er nesten umulig, så derfor er det viktig å lære seg å lage god mat selv. steke kjøtt riktig, vite når det er nok stekt og trygt å spise. vite hvordan man skal preparere det selv. i det hele tatt er matlaging ett øvingsfag men du trenger konstant nye impulser, du må konstant utfordre deg selv og prøve å lage nye ting. for når du skjønner tegninga med hvordan man skal få fram de gode smakene, og hvordan maten er laget så blir det egentlig veldig enkelt. anbefaler på det sterkeste å se denne serien ( http://www.tv-links.eu/tv-shows/How-to-Cook-Like-Heston_30470/season_1/episode_1/ ) med Heston Blumenthal. Du lærer mange fantastiske kokketeknikker der. En annen god serie er Jamie's 30 minute meals som sier mye om hvordan du lager mat til vanlig og hverdags. Være litt grov rundt kantene og bli litt instinktiv i matlagingen.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 Tuusen takk for gode tips! Snille dere er Blir nok wok i morgen tenker jeg! Hilsen TS.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #6 Skrevet 7. februar 2012 Fres løk, hvitløk og chili i panne. Ha i en boks tunfisk. La surre litt. Hell over en boks gode hermetiske tomater og la putre i 10 min. Servèr med fullkornspasta. Raskt, sunt og veldig enkelt!
Fysikeren Skrevet 7. februar 2012 #7 Skrevet 7. februar 2012 (endret) Jeg er litt kresen, og litt lite oppfinnsom. Alle måltidene mine består av laks, kyllingfilet, og kyllingkjøttdeig. (Ikke alle samtidig, men en rullering ) Jeg varierer bare på måten jeg tilbreder det på. Kyllingfilet: Kyllingfileten krydres og stekes med en dråpe olje. Ved siden av lager jeg en frisk og fin salat med masse cherrytomater. Jeg styrer unna saus og bruker en liten dash med jack daniels bbq sauce, den er epic. Kyllingfileten krydres og stekes med en dråpe olje. Ved siden av lager jeg 70g ris, og dampkoker en brokkoli. Akkurat det samme gjelder her, styrer unna saus og bruker JD BBQ. Denne middagen her lager jeg alltid rett etter de to andre. Jeg har nå igjen rester av den en gang friske salaten meg cherrytomater. Og dagen før stekte jeg også en ekstra kyllingfilet jeg la rett i kjøleskapet. Kyllingfileten deler jeg nå opp i terninger og bruker i salaten. WOPS så hadde jeg plutselig kyllingsalat. Ved siden av bruker jeg gjerne en skrive loff med smør, eller en halv hvitløksbaguett dersom jeg ønsker å være litt ekstra crazy. Så til laksen: Laks inntar jeg på to forskjellige måter. Laksen krydres og deles i små biter og stekes sammen med wok-grønnsaker og en dråpe olje. Kan inntas både m/u ris. Laksen krydres og stekes hel. Ved siden av lager jeg 70g ris, og dampkoker en brokkoli. Sist ut, kyllingkjøttdeigen: Disse rettene inntar jeg som oftest i helgene. Taco, trenger neppe å forklare hvordan det gjøres. Eneste jeg vil nevne er at jeg har en veldig høy (grønt/kjøtt)-ratio i lefsene mine. Kyllingbrugere, lager rett og slett hamburgere av kyllingkjøttdeig. Her er det viktig med god krydring(salt, pepper, grillkrydder), og fullkorns-hamburgerbrød. Ved siden av lager jeg gjerne den friske salaten med masse cherrytomater. Edit: Fant ut at jeg kunne bruke anledningen til å formidle at jeg har gått ned 6kg etter jul. (Trening er også en viktig del av bildet da) You're whalecum. Endret 7. februar 2012 av Fysikeren
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #8 Skrevet 7. februar 2012 Skjær opp masse gode grønnsaker og legg dem i en ildfast form sammen med hvitløksbåter. Hell over litt olivenolje og noen dråper sitron. Bak grønnsakene i ovnen på ca 180 grader til de er myke. Spis sammen med quinoa. Sunnere kan det nesten ikke bli
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #9 Skrevet 7. februar 2012 Takk igjen! Gode forslag dere kommer med
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå