Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde jeg hatt nok studiepoeng hadde jeg søkt meg inn på master, ja. Men nå har jeg bare såvidt over 40, og det er jo langt fra nok. Tror ikke jeg har mulighet til å bruke til på å ta opp fag heller.

Derfor jeg lurte på dette med folkeuniversitetet, de har jo ingen krav til karakterer.

Men om det ikke lønner seg, og det er en mulighet for å ta det som privatist til høsten er det kanskje enste løsning!

-TS.

Gjest energibånd
Skrevet

Hadde jeg hatt nok studiepoeng hadde jeg søkt meg inn på master, ja. Men nå har jeg bare såvidt over 40, og det er jo langt fra nok. Tror ikke jeg har mulighet til å bruke til på å ta opp fag heller.

Derfor jeg lurte på dette med folkeuniversitetet, de har jo ingen krav til karakterer.

Men om det ikke lønner seg, og det er en mulighet for å ta det som privatist til høsten er det kanskje enste løsning!

-TS.

Hvis du har stor interesse for rettsvitenskap og er helt sikker på at du vil dette, så burde du jo absolutt ta bachelor hvis du ikke kommer inn på master. Du kan, som du selv nevner, ta opp fag. For å søke opptak til juss trenger du ikke realfag, så hvis du ender opp med å ta opp fag på videregående tror jeg ikke du vil ha noen problemer med å få gode resultater - du trenger bare å ta opp de "myke" fagene og der har du gode sjanser å dra i land seksere.

Skrevet (endret)

Aha! Nå skjønte jeg det, tror jeg :)

Kan altså melde meg opp til eksamen i JUR1000 på UiO innen 1 september og lese selv, følge forelesninger som er lagt ut, og så dra til Oslo og ta eksamen der til jul? Eneste forskjellen på meg og en valig jusstudent er at jeg ikke får tilgang til annen undervisning og lån/stipend?

Men siste sjansen er høsten 2012.. Tok litt tid å få det inn!

Men hva etter høstsemesteret da? Kan man ta de andre semesterne på samme måten, som privatist?? Går det an å ta hele studiet på denne måten?

Tusen takk for svar!

-TS.

Om du klarer eksamen i JUR1000 neste jul, så er du i rute. De resterende avdelingene tar du da på normert tid. JUR1000 tar du praktisk talt på ett semester siden du kommer i gang så sent. Altså får du en knallhard start på jusstudiet som krever ståldisiplin. Men ikke få panikk, TS. I praksis tok jeg selv første avdeling på ett semester, og det gikk fint.

Kontakt Treider og få nummerene til noen av de som retter oppgaver mot vederlag. Du er nødt til å få minst et par oppgaver rettet og vurdert før du går opp til eksamen.

Du må selv følge med på UiO's hjemmesider for å passe på frister og undersøke hva som er pensum og læringskrav.

Om du har en bruker her på forumet, så kan jeg gi deg noen råd og vink.

Lykke til! :)

EDIT:

Slikt som FU og Treider tilbyr kun læring. Ingenting mer. Du avlegger ingen eksamen hos noen av dem. Eksamen må avlegges på ett av landets tre juridiske fakulteter.

Slik jeg tolker din situasjon er privatisteksamen eneste løsning i skrivende stund.

Endret av Pene sko...
Skrevet

Om du klarer eksamen i JUR1000 neste jul, så er du i rute. De resterende avdelingene tar du da på normert tid. JUR1000 tar du praktisk talt på ett semester siden du kommer i gang så sent. Altså får du en knallhard start på jusstudiet som krever ståldisiplin. Men ikke få panikk, TS. I praksis tok jeg selv første avdeling på ett semester, og det gikk fint.

Kontakt Treider og få nummerene til noen av de som retter oppgaver mot vederlag. Du er nødt til å få minst et par oppgaver rettet og vurdert før du går opp til eksamen.

Du må selv følge med på UiO's hjemmesider for å passe på frister og undersøke hva som er pensum og læringskrav.

Om du har en bruker her på forumet, så kan jeg gi deg noen råd og vink.

Lykke til! :)

EDIT:

Slikt som FU og Treider tilbyr kun læring. Ingenting mer. Du avlegger ingen eksamen hos noen av dem. Eksamen må avlegges på ett av landets tre juridiske fakulteter.

Slik jeg tolker din situasjon er privatisteksamen eneste løsning i skrivende stund.

Ser på UiO's hjemmeside at man kan søke om å bli kvalifisert fra den 24. mai. Så det betyr jo at jeg har litt tid til å tenke. Oppmelding til eksamen er jo ikke før 1.september.

Men dette høres jo ut som en veldig fin løsning. Har i den siste tiden tenkt mer og mer på å bytte til jusstudiet, men tenkt at det vil være umulig. Angrer på at jeg ikke jobbet mer på videregående. Men da har jeg kanskje en sjanse likvel! Burde jeg kanskje følge undervisningen til folkeuniversitetet og?

Har bruker her ja! Går kanskje ikke an å skrive PM når jeg er anonym? Hadde være veldig fint med noen råd! :)

Skrevet

Ja, du trenger ikke å bestemme deg før 1.september, men når vi sier at du må begynne nå, så er det fordi eksamen i JUR1000 har ett år som normert tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...