AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 Hei dere! Begynte å jogge for en måned siden. Synes det er gøy, og gleder meg til å trene. Problemet er bare at jeg ikke gidder å holde på i mer enn 20 min, max 30! Føler meg så sliten da at jeg rettferdiggjør det slik "nå er jeg så sliten at det sikkert er greit". Men er det greit? Hvor lang tid tar det før jeg ser resultater om jeg jogger 20 min tre ganger i uka? Har som mål å gå ned 2 kg i måneden - hvor mye må jeg da jogge for å få effekt? Spiser riktig og har passe kaloriunderskudd, spiser mer de dagene jeg trener. 1
Gjest Bartenina Skrevet 6. februar 2012 #2 Skrevet 6. februar 2012 Du forbrenner mer fett ved lav intensitets trening, så å gå fort, forbrenner mer fett enn jogging. Det øker kondisen. Styrketrening kan og være lurt, jo mere muskler du har, jo mer forbenner du :-)
Gjest Kongsdatteren Skrevet 6. februar 2012 #3 Skrevet 6. februar 2012 For å oppnå raske resultater vil jeg anbefale joggeturer på 40 minutter, og etter hvert opptil en time. I starten er det kanskje greit å begynne rolig med tjue minutter tre ganger i uken slik som du gjør nå. Vær forsiktig og ikke ta for hardt i til å begynne med, det kan føre til at du pådrar deg skader. Gi deg selv restitusjonsdager, etter hvert vil du kjenne at du har mer energi til overs og da kan du begynne å jogge lenger og oftere. Lykke til!
Gjest *Maja* Skrevet 6. februar 2012 #4 Skrevet 6. februar 2012 Du forbrenner mer fett ved lav intensitets trening, så å gå fort, forbrenner mer fett enn jogging. Det øker kondisen. Styrketrening kan og være lurt, jo mere muskler du har, jo mer forbenner du :-) Her har du nok misforstått. Man forbrenner ikke mer av gåing enn jogging. Du for brenner mye mer av jogging, da det krever mer energi å forflytte seg ved jogging enn ved gåing. Ved lavintensitet jogging forbrennes kun fett, mens ved løping så bruker kroppen også muskler og vil bruke like mye energi på musklene som på fettforbrenningen. Jogging er helt supert for å brenne fett, og ved å jogge 20 minutter 3 ganger i uka med rett kosthold så vil du merke gode resultater etter et par måneder. Det er også naturlig at du kommer til å øke både lengde og fart etterhvert som formen din blir bedre 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #5 Skrevet 6. februar 2012 Trener styrke 3 ganger i uken også, så det har jeg dekket. Hvor mange % av makspuls bør jeg ligge på for å forbrenne mest mulig? TS
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #6 Skrevet 6. februar 2012 Tusen takk for svar, maja. Forslag til hvordan jeg kan holde meg motivert til å orke mer enn 20 min? Vet jeg kunne orket om jeg presset meg litt mer. TS
Alive Skrevet 6. februar 2012 #7 Skrevet 6. februar 2012 Høyest mulig puls, men det kan bli vanskelig derfor anbefales intervall. Jo tøffere du trener jo mer forbrenner du. Du kan trene litt mindre hardt , men da må du holde på lenger for å for brenne like mye energi. Løper du intervall blir du fortere ferdig;)
Gjest *Maja* Skrevet 6. februar 2012 #8 Skrevet 6. februar 2012 Tusen takk for svar, maja. Forslag til hvordan jeg kan holde meg motivert til å orke mer enn 20 min? Vet jeg kunne orket om jeg presset meg litt mer. TS For å brenne mest mulig skal du ligge på 65% av makspuls:) Motivasjonen min var å høre på en cd og at jeg SKULLE gjennm så og så mange sanger. Første gangen jeg rundet cd'en hadde jeg løpt en mil Etterhvert som løpeformen ble bedre så kom mye av motivasjonen av seg selv. Har du hatt en "Runners High" enda?
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 6. februar 2012 #9 Skrevet 6. februar 2012 Synes du har et godt utgangspunkt jeg, men du høres jo ut som du er treningslei allerede! Tre joggeturer og tre styrketreningsøkter i uka er ganske mye! Kanskje du hadde hatt godt av å kutte litt ned på antall økter, og heller fokusere på å få mest mulig ut av de øktene du beholder? Jeg har forresten en teknikk som fungerer når jeg føler at jeg ikke har pusha meg selv langt nok/hardt nok. Hvis jeg er på mølla, har løpt i 20 minutter, og er sliten og dritt lei og helst vil stoppe, bestemmer jeg meg for å stoppe. Men sakte. Så jeg får kun lov til å senke farten med ett klikk hvert minutt. La oss si at jeg løp på hastighet 8,5. Da vil det ta meg 5 minutter å komme ned til hastighet 8, og 10 minutter å komme til hastighet 7,5, som er levelig gåtempo for meg. Da har jeg plutselig løpt i 30 minutter i stedet for 20 - OG jeg må fortsatt ha en cooldown. Så jeg bestemmer meg for å ta en 10 minutters cooldown med halvkjapp gange, og dermed har jeg vært på mølla i 40 minutter i steden for 20 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #10 Skrevet 7. februar 2012 Tusen takk for svar, maja. Forslag til hvordan jeg kan holde meg motivert til å orke mer enn 20 min? Vet jeg kunne orket om jeg presset meg litt mer. TS Bli enig med deg selv i å klare f.eks 1 minutt lenger for hver økt, fokuser på mestringsfølelsen du får over å klare litt mer enn forrige gang! 1 minutt er jo ikke mye, og vips etter noen ganger så løper du plutselig mye lenger enn første gang Har begynt på ca samme prosjekt som deg, og hvis du ikke har trent så mye før så tror jeg du fokuserer feil ved å tenke at du må klare å løpe så langt i begynnelsen. Du bør heller gå på mølla, løpe så lenge du klarer på såpass lav intensitet at du ikke spurter deg gjennom (da blir du nok lei), og så har du det som en standard på hvor lenge du klarer. Neste gang prøver du å klare 1 minutt ekstra. Osv. For meg har det funket utmerket. Hvis man setter seg for høye mål så er fallhøyden veldig stor og det blir et ork istedet for glede. Stikk på mølla, løp det du klarer og si deg fornøyd med det for den gangen. Hvis du tvinger deg selv til å være der i tre kvarter ekstra så blir det ikke lystbetont. Du må fokusere på at du har vært der, - løpt deg tom og være strålende fornøyd med det, og forsøk å løp 1 minutt mer neste gang. Dessuten, hvis du aldri har løpt før så er da ikke 20-30 minutter noe dårlig. Første gang jeg løp klarte jeg vel så vidt å kjempe meg til 5 min ellernoe Og nå er jeg på ditt nivå (30 min) Det handler jo om å ta det fra sitt eget nivå, man kan ikke starte på toppen. Et tips sånn ellers er å ha noe på øret som du syns det morsomt å høre på - jeg hører på podcast av morsomme radioprogram, som gjør at jeg glemmer litt å tenke på at jeg løper.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #11 Skrevet 7. februar 2012 Tusen takk for svar, alle sammen. Å gå er ikke aktuelt, det er dødskjedelig, trives med å jogge. Slo ny rekord i dag, tusen takk for motivasjon! Treningslei er jeg nok ikke, ivrer etter å dra på senteret. Og styrkeøktene tar jeg før jogging, så det blir bare 3 dager i uken, det kutter jeg ikke ned på. Takk for spark i ræva! Likte trikset med en desimal pr minutt! TS
Alive Skrevet 8. februar 2012 #12 Skrevet 8. februar 2012 For å brenne mest mulig skal du ligge på 65% av makspuls Dette stemmer ikke helt. Jo fortere du løper, jo mer sliten blir du og jo mer forbrenner du:)
Alive Skrevet 8. februar 2012 #13 Skrevet 8. februar 2012 http://mobil.tv2.no/sporty/loping/speed-opp-tredemoella-forbrenn-mer-fett-3703243.html
Gjest *Maja* Skrevet 8. februar 2012 #14 Skrevet 8. februar 2012 Dette stemmer ikke helt. Jo fortere du løper, jo mer sliten blir du og jo mer forbrenner du:) For å brenne mest mulig fett. Dess raskere du løper så går det også på muskelmasse i tillegget til fettet. Ved 65-70% makspuls brennes KUN fett
Alive Skrevet 8. februar 2012 #15 Skrevet 8. februar 2012 Man trodde det før, men det er fler og fler som skriver at dette er en myte. Her er nok en artikkel: http://www.iform.no/forum/index.php?topic=42214.msg633564#msg633564 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2012 #16 Skrevet 8. februar 2012 Den forumlinken er jo 5 år gammel. Finnes det noe ny forskning?
Gjest Marregutt Skrevet 8. februar 2012 #17 Skrevet 8. februar 2012 Tusen takk for svar, maja. Forslag til hvordan jeg kan holde meg motivert til å orke mer enn 20 min? Vet jeg kunne orket om jeg presset meg litt mer. TS Løp en runde som tar mer enn 20 minutter. Da må du jo hjem uansett, og vips, der er du oppe i 40 min
Supraspinatus Skrevet 8. februar 2012 #18 Skrevet 8. februar 2012 For å brenne mest mulig skal du ligge på 65% av makspuls:) Motivasjonen min var å høre på en cd og at jeg SKULLE gjennm så og så mange sanger. Første gangen jeg rundet cd'en hadde jeg løpt en mil Etterhvert som løpeformen ble bedre så kom mye av motivasjonen av seg selv. Har du hatt en "Runners High" enda? Du forbrenner mest på 100% men det er ikke så hensiktsmessig å løpe på den intensiteten siden du ikke klarer å holde på mer enn 1-3 minutt. Nå er jeg litt kverulant, for jeg skjønner egentlig at du mener når du bruker mest fett i forhold til karbohydrater som energi. Egentlig så bruker man mest fett når man er helt inaktiv. Hvis man skal regne det på den måten. For langdistanseløpere er det om å gjøre å trene seg opp til å drives på hovedsaklig fett så lenge som mulig i høyest mulig hastighet(intensitet). Derfor er det ikke noe gitt måltall i puls som angir hva som er ideelt. Det kan endres og det er litt individuelt. Når det gjelder runners high så opplever jeg det mest når jeg har jobbet med høy intensitet og ikke fullt så mye etter lange lavintensitetsøkter. Kan være andre har det annerledes. Har ikke tenkt så mye over det. Anbefaler TS å lese seg til motivasjon for langløping: "Born to run" av Christopher McDougall
Gjest *Maja* Skrevet 8. februar 2012 #19 Skrevet 8. februar 2012 Du forbrenner mest på 100% men det er ikke så hensiktsmessig å løpe på den intensiteten siden du ikke klarer å holde på mer enn 1-3 minutt. Nå er jeg litt kverulant, for jeg skjønner egentlig at du mener når du bruker mest fett i forhold til karbohydrater som energi. Egentlig så bruker man mest fett når man er helt inaktiv. Hvis man skal regne det på den måten. For langdistanseløpere er det om å gjøre å trene seg opp til å drives på hovedsaklig fett så lenge som mulig i høyest mulig hastighet(intensitet). Derfor er det ikke noe gitt måltall i puls som angir hva som er ideelt. Det kan endres og det er litt individuelt. Når det gjelder runners high så opplever jeg det mest når jeg har jobbet med høy intensitet og ikke fullt så mye etter lange lavintensitetsøkter. Kan være andre har det annerledes. Har ikke tenkt så mye over det. Anbefaler TS å lese seg til motivasjon for langløping: "Born to run" av Christopher McDougall Ja du er litt kverulerende, men du ordlegger deg bedre enn meg
Supraspinatus Skrevet 8. februar 2012 #20 Skrevet 8. februar 2012 Ja du er litt kverulerende, men du ordlegger deg bedre enn meg Poenget ditt kom ihvertfall igjennom at det er mer effektivt å løpe lenge på lav intensitet, enn kort på høy intensitet. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå