Gå til innhold

Ny TVreklame for Mc Donalds

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så en Tvreklame i dag som gjorde meg oppriktig sint. Det er en reklame fra MCDonalds som tar opp temaet "har du tenkt over hvor kjøttet ditt kommer fra?" hvor de viser en idyllisk rød bondegård på "ein plass der ingen kunne tru at nåkon kunne bu" (les: laaangt inni skogen, over høye fjell, laangt vekk fra sivilisiasjonen, med masse frisk luft og høygafler i stedet for traktorer)

Men ALLE vet jo at kjøttet kommer fra fabrikkene til Gilde eller Prior eller noe, IKKE fra lokalforetak på bygda!

ALLE vet jo at vi kjøper kjøtt masseprodusert fra en fabrikk hvor det kan leve flere tusen dyr, ikke fra en knøttliten bondegård med 30 kyr og et par høner.

Eller vet folk egentlig dette?

Jeg skjønner ikke hvordan Mcdonalds kan lyve SÅ åpenlyst. Til og med de verste retusjerte reklamene for fpoundation og mascara må ha en liten stjerne som informerer om at "resultatene er en illustrasjon"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

som de fleste tenker; Whateva. Fotballfrua lyver om hvor mange klokka var da de var ferdige med å spise,det er noe å bry seg om det.

:natti:

Skrevet

Så en Tvreklame i dag som gjorde meg oppriktig sint. Det er en reklame fra MCDonalds som tar opp temaet "har du tenkt over hvor kjøttet ditt kommer fra?" hvor de viser en idyllisk rød bondegård på "ein plass der ingen kunne tru at nåkon kunne bu" (les: laaangt inni skogen, over høye fjell, laangt vekk fra sivilisiasjonen, med masse frisk luft og høygafler i stedet for traktorer)

Men ALLE vet jo at kjøttet kommer fra fabrikkene til Gilde eller Prior eller noe, IKKE fra lokalforetak på bygda!

ALLE vet jo at vi kjøper kjøtt masseprodusert fra en fabrikk hvor det kan leve flere tusen dyr, ikke fra en knøttliten bondegård med 30 kyr og et par høner.

Kanskje du burde sette deg inn i hva som er vanlig i Norge? Det er ikke "flere tusen dyr" på en gjennomsnittlig bondegård, nei. Nå fins det samdrifter da, men mesteparten av dem ligger nok på under 200 dyr.

Hva du mener med "lokalforetak på bygda" er jeg ikke sikker på, men kjøttet må jo komme fra ett sted. Det blir ikke lagd på "fabrikkene til Gilde". Mulig du mener slakterier når du snakker om fabrikker?

Jeg skjønner ikke hvordan Mcdonalds kan lyve SÅ åpenlyst. Til og med de verste retusjerte reklamene for fpoundation og mascara må ha en liten stjerne som informerer om at "resultatene er en illustrasjon"

God idè, hold deg til ting du kan. :sjenert:

• Liker 9
Skrevet (endret)

Ehm, det har seg slik at Gilde/Nortura får dyra dei slaktar tilsendt frå gardar som ligg rundtomkring i landet. Det er reglar for kor lang transportvegen skal vere osb, men det er ikkje slik at Gilde har eigne fabrikkar der dyra står heile livet innandørs tett i tett. Storfekjøtet kjem frå heilt vanlege gardar (som slett ikkje alltid er så ulike den i reklama).

Kyllingen er det verre med, men det er vel ikkje akkurat den denne reklama dreier seg om.

Høygaflar er for øvrig ikkje noko "i staden for" traktorar. Dei fleste gardsbruk har begge deler :fnise:

Og ja, det finst store gardar og mindre gardar, men kjøtet vi et kjem faktisk frå slike som dei vi ser i Jakten på Kjærligheten.

EDIT: Pokker, Lutetium kom meg i forkjøpet :kjefte::ler:

Endret av Moscato
  • Liker 7
Skrevet

Høygaffel i stede for traktor? Tja, jeg kan love deg at det hadde vært vanskelig å kjøre traktoren inn i gangen slik at jeg kunne bruke den til å lesse høy og silo av trillebåra, sånn sett passer jo høygaffelen bedre, tro det eller ei..

Her jeg bor er en plass der "ingen kunne tru at nokon kunne bu", mange av de innslaga har nemlig vært fra vestlandet, så det stemmer det ;) Mange her har idylliske gårder der sola skinner, når det er sol, dyrene går ute om sommeren, og står inne om vinteren. Kuer da, vel å merke. Og de blir jo ikke masseprodusert på Gilde sine fabrikker, selv om det finnes fjøs der folk har så og så mange hundre oksekalver de avler opp og selger som kjøttfe.

• Liker 3
Skrevet

EDIT: Pokker, Lutetium kom meg i forkjøpet :kjefte::ler:

And I got three po-ho-ho-h-oints! :danse:

• Liker 1
Skrevet

And I got three po-ho-ho-h-oints! :danse:

Eg òg! (Men no har du fem då... Ehem..)

Jaja, frå spøk til Halvor: Eg er fullt klar over at kjøtindustrien har mange svin på skogen og alt det der, men viss det er fleire som går rundt og trur at det er slik som TS påstår, då forstår eg endå betre kvifor folk er fanatiske.

Men fakta må på bordet. Gilde har ikkje fabrikkar der dei produserer dyr. Dei har slakteri, og fabrikkar der kjøtet blir bearbeida til ulike produkt og pakka før det blir sendt ut til forbrukarane (som mellom andre er McDonalds og deira kundar).

Gilde rører igrunn ikkje dyra før dei er klare til slakt, med andre ord. Og gardane blir sjølvsagt kontrollerte.

• Liker 2
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg synes det er en latterlig reklame, hvor de idylliserer masseproduksjon av dyr. Det er kvalmt!

Skrevet

Jeg synes det er en latterlig reklame, hvor de idylliserer masseproduksjon av dyr. Det er kvalmt!

En reklame der man er helt nøytral, og dønn seriøs, hadde blitt en dokumentar. Uansett produkt.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

En reklame der man er helt nøytral, og dønn seriøs, hadde blitt en dokumentar. Uansett produkt.

Det argumentet holder ikke helt mål i mine øyne, siden det er flere nøyanser innenfor reklame enn de to vi har nevnt her. Det går fint an å ha en reklame som verken lyver for mye, eller er for dokumentar.

Men TS, jeg må si meg uenig i mye av det du sier! Nora sin syltetøyreklame med de gamle damene som rører i syltetøyet med tresleiv mens de nynner en trivelig melodi er jo ikke akkurat virkelighetsnær den heller! Folk flest skjønner jo at syltetøyet er laga av en diger maskin.

Skrevet

Du kan jo

da, og påpeke hvorhen de idylliserer?
Skrevet

Jeg synes du hisser deg opp for ingenting, TS.

Reklamer har da aldri vært basert på sannhet. Sjeldent baserer de seg på løgner heller(noe det er regler imot), men en overdrivelse av gårdsbruk har de rett til å framlegge som de føler for. Det er vårt ansvar å ikke bli påvirket, om vi er sterkt uenig med innholdet.

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo

da, og påpeke hvorhen de idylliserer?

Kevlarsjäl leser reklamen og tilpasser den slik at hun kan hytte med neven og fortelle hvor feil det er å spise kjøtt ;) Så hun vil vel helst unngå å se selve reklamen og måtte innrømme at hun tar feil og ikke vet hva hun snakker om.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...