AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 Jeg fikk påvist Dvitaminmangel hos legen, og fikk beskjed om å ta 2 stk i uken av disse i 3 mnd. De er på 30.000 IE. Men så leser jeg om bivirkninger - og synes det virker litt skummelt :/ spesielt siden halveringstiden på Dvitamin er 1 mnd.... Noen som har prøvd dette og merket noe til bivirkninger? Regner ikke med vanlig Dvitamin vil gjøre susen om man har mangel(eller?) Vil jo heller ta en mild dose hver dag, og heller bruke litt ekstra tid på å komme på normalnivå enn å ta megadose som de tablettene virker å være :S' Spør altså ikke om dosering her, bare sånn at tråden ikke slettes - men om bivirkninger andre har merket.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2012 #2 Skrevet 9. februar 2012 Jeg har det. Så nå har jeg fått i meg herbalife shake + vitamin og mineraltabletter som hører med hver dag i 4 uker, så over helgen skal jeg tilbake og ta ny blodprøvestatus. Tipper verdiene er tilbake til normalen da. Herbalife shaken kan trygt anbefales, stappfull av alt av vitaminer og det er ikke syntetisk framstilt. God på smak og :-)
Gjest Anna Skrevet 10. februar 2012 #3 Skrevet 10. februar 2012 Kan jeg spørre hvilket nivå har du? Jeg ble nemlig målt til 25 og legen er i tvil om jeg skal ta afi d2 forte eller vanlig d-vitamin. Nå bruker jeg 40 mg per dag som tilsvarer 3200 IE. Skal prøve det en stund først å se om nivået mitt øker raskt nok... Dette nettopp fordi det er mer skånsomt for nyrene mine (har en nyresykdom)
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #4 Skrevet 10. februar 2012 Jeg går på Afi-D2 og har ikke merket noen bivirkninger Målte D-vitamin til 16, haha, latterlig lavt. Skal gå på det tilsammen 10 uker
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2012 #5 Skrevet 10. februar 2012 Kan jeg spørre hvilket nivå har du? Jeg ble nemlig målt til 25 og legen er i tvil om jeg skal ta afi d2 forte eller vanlig d-vitamin. Nå bruker jeg 40 mg per dag som tilsvarer 3200 IE. Skal prøve det en stund først å se om nivået mitt øker raskt nok... Dette nettopp fordi det er mer skånsomt for nyrene mine (har en nyresykdom) Jeg hadde 37 og synkende. Men har et veldig komplisert blodbilde, har flere vitaminer og mineraler og hormoner som er for lave, mens andre er for høye. Folsyre på 6, (laveste verdi i referanseomr), kortisol er 3 x for høyt osv.. Skal sannsynligvis utredes for nyrer/binyrer nå snart, men inntil videre bruker jeg herbalife som "medisinering", og skal kontrollere verdiene over helga. De har ingen fornuftig forklaring på blodbildet foreløpig, spesielt med tanke på at jeg spiser sunt og burde fått i meg alt av vitaminer og mineraler via kosten. Spiser fisk gjerne 3x i uka.. Men om du vurderer herbalife en gang, som er et pulver du blander ut i melk eller vann og drkker det, må du sjekke med legen først hva du må evt holde deg unna pga nyresykdommen. For noen år siden inneholdt herbalife-shaken soyaprotein, og som en del nyresyke da ikke kan spise. Om den fortsatt inneholder soyaprotein vet jeg faktisk ikke, men det lar seg nok lett finne ut av. Og er jo ikke sikkert det ville være et problem ifht din sykdom, så hør uansett med legen om du vurderer andre alternativer. Men hvorfor må du ha akkurat den medisinen? Hvorfor ikke f.eks. tran? Pga nyrene?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #6 Skrevet 10. februar 2012 Hvordan sjekker man seg for D-vitamin mangel? Hadde dere symptomer på det og ba om å sjekke det, eller fant dere ut det tilfeldig?
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2012 #7 Skrevet 10. februar 2012 Hvordan sjekker man seg for D-vitamin mangel? Hadde dere symptomer på det og ba om å sjekke det, eller fant dere ut det tilfeldig? Tilfeldig for min del. (Jeg som skrev 1055). Merker ingen symptomer på det, bortsett fra kanskje veldig dårlig syn i mørke, uten at jeg kan si sikkert at det er årsaken. Men er under oppfølging pga komplekst blodbilde, så da blir vitaminene sjekket i samme slengen.. Måles på blodprøve som fastlegen kan ta.
Gjest Anna Skrevet 10. februar 2012 #8 Skrevet 10. februar 2012 Jeg hadde 37 og synkende. Men har et veldig komplisert blodbilde, har flere vitaminer og mineraler og hormoner som er for lave, mens andre er for høye. Folsyre på 6, (laveste verdi i referanseomr), kortisol er 3 x for høyt osv.. Skal sannsynligvis utredes for nyrer/binyrer nå snart, men inntil videre bruker jeg herbalife som "medisinering", og skal kontrollere verdiene over helga. De har ingen fornuftig forklaring på blodbildet foreløpig, spesielt med tanke på at jeg spiser sunt og burde fått i meg alt av vitaminer og mineraler via kosten. Spiser fisk gjerne 3x i uka.. Men om du vurderer herbalife en gang, som er et pulver du blander ut i melk eller vann og drkker det, må du sjekke med legen først hva du må evt holde deg unna pga nyresykdommen. For noen år siden inneholdt herbalife-shaken soyaprotein, og som en del nyresyke da ikke kan spise. Om den fortsatt inneholder soyaprotein vet jeg faktisk ikke, men det lar seg nok lett finne ut av. Og er jo ikke sikkert det ville være et problem ifht din sykdom, så hør uansett med legen om du vurderer andre alternativer. Men hvorfor må du ha akkurat den medisinen? Hvorfor ikke f.eks. tran? Pga nyrene? Skal kanskje bruke den medisinen fordi nivået er så altfor lavt, med tran o.l ville det tatt enorme mengder og fryktelig lang tid før nivåene ble normale. Har også endel annet kluss men har jo en kjent sykdom så de vet hvorfor... Til AB: ble oppdaget tilfeldig på en kontroll. Har vært et helt utrolig dårlig en god stund nå og de tok en gjennomgang av alt for å se om det var noe.. Man sjekker mangel med en enkelt blodprøve. Du må til lege å få rekvisisjon. Du som gikk på afi D2 i 10 uker: hvilken dose? Jeg skal ha et lignende opplegg som TS.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #9 Skrevet 10. februar 2012 TS her. Jeg hadde også 16, det er visst veldig lavt ja;) Fikk beskjed om å ta den 30.000 tingen 2 ganger i uken i 3 mnd, og så måle igjen. Den er jo reseptbelagt. Kommer ikke til å prøve noe ekstra med mindre legen sier det - fordi overdose av Dvitamin er nokså ugreit. Er jo som sagt 1 mnd halveringstid.... Det måles enkelt ved blodprøve, og jeg har ikke merket noen spesielle symptomer(altså, jo - men jeg tror det skyldes andre ting, vi får jo se). Legen målte alt ved stoffskiftesjekk, og snakket spesielt om Dvitamin siden jeg har operert bort halve kjertelen. Var visst noe med noen andre kjertler som avgtil ble tatt bevisst eller ubevisst bort - og da ville man ha mindre av....Dvitamin tror jeg. Det er ganske vanlig med Dvitaminmangel i Norden pga manglende sollys, og melkeprodukter alene gir ikke nok(er visst mest i skummet melk). Jeg spiser ikke melkeprodukter eller særlig fisk grunnet nødvendige kostholdsrestriksjoner, så Dvitaminmangel er jo igrunnen logisk.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2012 #10 Skrevet 10. februar 2012 Okei, takk for svar Mistenker at jeg har det. Og jeg spiser lite fisk og soler meg lite. Men skal sjekke meg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå